Kuching en omgeving - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Jos Heiden - WaarBenJij.nu Kuching en omgeving - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Jos Heiden - WaarBenJij.nu

Kuching en omgeving

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

25 Juli 2018 | Maleisië, Kuching

Borneo, het Maleisische gedeelte

Na een lange stop van 5uur op Kuala Lumpur, waar we ons visa voor Vietnam hebben kunnen regelen(onze volgende stop), vliegen binnen een uurtje naar Kuching. We landen om 22.00u, we wachten op geschreeuw en getrek maar in vergelijking met Indonesië is het ernstig rustig. We kunnen zelfs een grab bestellen zonder gezeik.

Een kleine 5minuten later komt er een vrolijke man op ons afgereden! Hij groet ons vrolijk en onderweg naar ons hotel merken we dat hij erg goed Engels spreekt. Hij laat ons erg op ons gemak voelen. Tijdens de rit merken we dat het toch wel erg schoon is, of is dit omdat het donker is.. We zullen het morgen zien!

De man die zich zelf om wat voor reden dan ook Boniface noemt verteld ons tijdens de rit dat er een supergroot festival gaande is, met ingang van vandaag. Hij geeft aan dat wij erg gelukkig zijn dat we dit weekend zijn gekomen, het is geweldig zegt hij! Door zijn enthousiasme worden wij ook enthousiast en we willen er meer over weten. Het is het Rainforest World Music Festival, oftewel RWMF 2018. We zien overal door de stad heen borden met deze advertenties hangen en dus besluiten we om er morgen dat ook maar een kijkje te nemen.

Na een klein half uurtje komen we aan en Boniface geeft zijn nummer aan ons, hij wilt onze privéchauffeur wel zijn en dan gebruiken we de prijzen van grab. Wij vinden het prima, een goed sprekende aardige man! We bellen je morgen om ons naar het festival te brengen..

We checken in en gaan naar onze kamer, het is een basic hotel(voor 16euro per nacht), maar een heerlijk bed en er is airco aanwezig, prima voor ons! We komen nog even bij van het reizen van vandaag en om 0.00u gaan we lekker slapen.

We worden rond 08.00u wakker en doen lekker rustig aan. We gaan kijken of we even wat kunnen ontbijten. We lopen langs een hotel dat aangeeft dat ze kaarten verkopen voor het festival, we duiken naar binnen en zien dat wanneer we een kaartje kopen de shuttle gratis is, we boeken ons in voor de shuttle van 11.40u! We bellen Boniface af.. Hij reageert heel vriendelijk en wenst ons een hele fijne dag..

We ontbijten in een broodjeszaak en hierna gaan we nog even langs de winkel om wat water te kopen voor op het festival, helaas is er geen bier te vinden. Rond 11.15u vertrekken we weer naar het hotel en springen hier in de bus, tijd om te gaan.

De busrit duurt een uurtje en we komen aan in Marawak culturel village. Een dorp wat normaal door toeristen bezocht kan worden om de cultuur van Maleisië op te snuiven. Er zijn diverse huizen, maar met name de traditionele longhouse is toch wel erg mooi! We besluiten eerst een rondje te lopen. De grote podia worden nog niet gebruikt, dit gebeurd pas om 19.30u. In de verschillende huisjes en gebieden spelen allerlei artiesten hun muziek.

Je kan van de ene stage naar de andere lopen en overal zijn er wel verschillende activiteiten bezig, van buikdanslessen tot muziek maken op traditionele instrumenten. Ook zijn er enorm veel eettentjes aanwezig en er is zelfs een tattootent. Je kan het vergelijken met het Metropolis festival van vroeger...

Het is gezellig, leuk en vooral anders dan een echt festival. Ik mis de echte muziek wel, het is meer een zweverig gebeuren. Scar vind het allemaal toch wel erg leuk. Tijdens de middag eten we, drinken we, luisteren we naar verschillende muziekkanten, kijken we naar diverse acrobatische optredens en lachen we om een dansende Chinees die de show steelt en drinken we nog wat meer.

Als de avond aanbreekt komen de echte artiesten, er is eerst een show met traditionele Maleisische dans en dan komt een Indiër die een rockband met zich mee heeft gebracht. Ze stelen de show en dit is ook echt de eerste keer dat ik in de verleiding kom om echt te dansen. De Show duurt helaas maar een uurtje en hierna nemen 3 Russische dames het over, erg teleurstellend! We gaan nog maar even wat eten en drinken.

Het is inmiddels 22.00u en de 3 artiesten die volgen zijn ook niet echt tof, we breien een eind aan de avond en we verlaten het festival met een shuttlebus. Het is leuk om en keer gezien te hebben, maar voor mij geen 2e keer. Te veel hippie gedoe voor mij..
Op de hotelkamer kijken we het laatste gedeelte van België-Engeland en gaan hierna lekker slapen!

We worden dit keer rond 08.30u wakker, nu maar eens bedenken wat we willen gaan doen.. We hebben een brochure gekregen en hierin worden 2 grotten in de buurt van Kuching beschreven. We besluiten uit te gaan zoeken hoe we hierheen kunnen komen. Er zou een bus moeten rijden. We lopen vanuit onshotel naar de bushalte, maar de bus blijkt net te zijn vertrokken. We moeten nu 2,5uur wachten op de volgende bus..

We hebben hier geen zin in en daarom bellen we Boniface. Hij vind het prima om ons vandaag rond te rijden. Toevallig is hij ook in het centrum en pikt ons na 5 minuten al op! We kunnen direct naar de 1ste van de 2 grotten rijden, fairy cave.

Het is een uurtje rijden en onderweg hebben we het erg gezellig met Boniface. We praten en lachen wat af. Ook verteld hij ons heel veel over de Maleisische mensen en de cultuur, erg interessant om te weten. Wat ons opvalt is dat Kuching zo enorm schoon is, ook het verkeer is goed geregeld en in tegenstelling tot Indonesië lijkt Kuching al lichtjaren verder te zijn in hun ontwikkeling dan Sulawesi. Ze recyclen zelfs hier! We worden er blij van!

We arriveren bij de eerste grot, hier klimmen we een met mos begroeide trap op. De trap gaat helemaal op in zijn omgeving.. Na nog een flink aantal trappen komen we dan aan in de grot, hij is enorm! Hij is schitterend! Met een enorme lichtinval en enorm veel groen is dit toch wel een heel bijzondere grot, 1 die wij nog nooit hebben gezien! Immens groot en hoog! We zijn ervan onder de indruk! Onze 1ste ervaring met de natuur en hij is al overweldigend, benieuwd wat we nog meer gaan zien!

Op naar de 2e! Hier aangekomen zien we enorm veel eekhoorntjes rond hobbelen voor de grot, wat schattig! De 2e grot zit echt volgestampt met vleermuizen die enorm veel geluid maken. Deze is niet zo mooi als de 1ste, meer een grot die we al eerder hebben gezien.

Na de 2e grot zijn we 2,5uur verder en we besluiten, nadat we het oude goudmijnstadje Bau te zijn door gereden, dat het tijd is om terug te gaan. We komen om 15.30u aan bij het centrum waar Boniface ons heeft opgepikt en duiken een winkelcentrum in. Hier scoort Scar nog 3 truitjes bij de H&M en eten we nog een heerlijke Maleisische Laksa, een mix van kip, garnalen, ei en mie. Dit alles wordt onderwater gezet met een heerlijke kruidensoep! Smullen maar!

Hierna gaan we terug naar ons hotel, even met de benen omhoog! We blijven tot 19.30u hangen en besluiten dan maar langs de rivier (waterfront) te gaan eten. We bestellen beide rijst me kip, heerlijk! Na het eten lopen we nog gezellig langs alle kraampjes die langs het water geplaatst staan en lusiteren we naar de muziek die op de straat word gemaakt.

Om 21.30u zoeken we een plekje om om de WK-finale te kunnen zien, er zijn maar weinig barretjes die alcohol schenken dus komen we uit bij een luxe tent waar mensen allemaal met een fles op tafel voor hun neus zitten. Wij bestellen gewoon een los drankje, want wij kunnen dit niet betalen natuurlijk! Grapje hoor, omgerekend kost een flesje whisky hier maar 40euro, lekker goedkoop!

Helaas verloopt de finale niet zoals gehoopt, Frankrijk mazzelt wederom en wordt wereldkampioen! Ik denk dat Kuipers zich ook de ballen uit de broek lacht, want die Argentijnse flapdrol heeft niets dan fouten gemaakt! Na de wedstrijd verlaten we de tent en gaan terug naar het hotel, rond 01.30u vallen we in slaap!

De wekker gaat om 07.00u, vandaag gaan we naar Baku National park. Het ligt 30minuutjes rijden van Kuching. Vanuit hier pak je nog een bootje, wat ook nog maar eens 20 minuten duurt en dan zit je midden in de Jungle. De busrit is een mooie, de bus is oud en gesloopt en de buschauffeur moet werkelijk waar de koppeling er bijna inrammen zo stroef gaat die, maar goed we redden het..

Ook de bootrit verloopt soepeltjes en dus kunnen we beginnen aan onze zoektocht naar Aapjes en andere diertjes! Vooral de neusaap is erg bijzonder en is een attractie op zich, hopen dat we hem gaan vinden.
Scar en ik besluiten lekker samen te gaan lopen, zonder gids. De paden zijn goed aangegeven, dus verdwalen zit er niet bij. We doen een eerste trail en direct als we deze starten zijn we een Bearded wild pig, een wildvarken met een baard, supergrappig! Ook zijn we veel modderkruipers en als we het rondje na een klein uurtje afmaken zien we nog een monitor lizard!

Op naar de 2e trek, deze is wat heftiger en hier kan je ook de beroemde neusaap spotten(als je geluk hebt dan). We lopen en na 15minuten komen we een aantal mensen tegen die vragen of we de apen niet langs hebben zien komen. Zij zagen ze namelijk boven en ze waren onderweg naar benenden toe. Nee, helaas! We lopen verder en net als de afgelopen 3 dagen is het wederom 34 graden met volle zon! Het is tyfuswarm! Het zweet guts van onze lijfjes af!

Na een dik uur komen we op een uitkijk, hier zien we net op tijd en makaak wegrennen. We worden gewaarschuwd dat ze erg brutaal zijn en dat ze uit zijn op je spullen! We besluiten alsnog naar beneden te gaan en de aapjes die over het strand lopen te bekijken. Eenmaal op het strand is er nog 1 aapje en zien we ook nog een monitor lizard. We hebben geen zin om het hele eind terug te lopen dus besluiten we, samen met nog 4 Nederlandse jongens een kleine boottour naar de volgende trail te nemen. Deze lopen we dan terug!

Helaas zien we ook op deze loop geen neusapen! We worden toch nog een beetje enthousiast als een gids verteld dat de apen waarschijnlijk later wat meer actief worden omdat het nu nog te heet is. We gaan even zitten en bijkomen, even een cracker en een koud drankje!

Ik kan helaas niet al te langs stilzitten en wil weer op zoek gaan. We hebben nog maar 1,5uur voordat de boot vertrekt. We lopen en lopen, maar zien geen neusapen! Wel zien we Silverleaf monkeys. Een aapje met een zilveren kuif! Wat speciaal is, is dat de baby geel is. Na 3 maanden neemt hij pas dezelfde kleuren (zwart/zilver) als de volwassene aan.

Nadat we de moed hebben opgegeven komt er een gids naar ons toe en vraagt of we de slang al hebben gezien. Nee! Okee, loop mee.. We komen aan en de gids zegt dat het een viper is, een ernstig gevaarlijke slang! De kleuren zijn echt bizar mooi(zie foto)! We hebben vandaag onze eerste echte jungletour gedaan en al zoveel verschillende dieren gezien, zo bizar! We hopen dat er nog velen gaan volgen!

We pakken de bus weer terug en rond 16.00u komen we terug op ons hotel, douchen!! Even lekker de beentjes strekken voordat we om 18.00u weer naar de boulevard vertrekken om eens lekker te gaan eten! We hebben vandaag(behalve crackers en een ijsje) nog helemaal niets gegeten, we zijn uitgehongerd!

We schuiven aan bij een tentje en bestellen beide een maaltijd, Kolo mee. Mie met zeevruchten(voor mij) en mie met kip voor Scar. Echt vullen doet het niet, dus besluiten we maar voor een 2e keer ergens te gaan eten! Hiermee wachten we wel nog even natuurlijk.. We bestellen een heerlijke verse mango smoothie en lopen wat langs de kraampjes. Na een 1,5uur schuiven we dan toch weer ergens aan en zien we de monsterburger op het menu staan, we gaan hem delen, want hij is gigantisch!

Nadat we nu wel zijn volgevreten gaan we al misselijk en beide met buikpijn naar ons hotel toe, even lekker uitbuiken en dan slapen, het is 23.00u en de oogjes gaan dicht!

We slapen tot 08.00u wat lekker zeg! Vandaag even helemaal niets doen! We lezen wat dingen over Borneo en we maken een besluit om naar Miri te vliegen. Hierdoor slaan we een groot stuk over, echter heeft Boniface gezegd dat er eigenlijk niet zoveel is rondom dit gebied dus wij vinden het wel prima! We boeken de vlucht voor morgen en reserveren alvast weer een hotel(een goedkope natuurlijk).

Rond 11.00u besluiten we eens van onze hotelkamer af te komen. We gaan ontbijten bij een lokaal tentje en bestellen hier de laksa(een traditioneel gerecht) en we nemen ook beide een Teh C Peng. Dit is een uit 3 lagen bestaande thee, het bestaat uit: Melk, thee en een siroop en het is de lekkerste thee die ik ooit gedronken heb, geweldig!

Na het/de ontbijt/lunch gaan we langs alle winkeltjes, hier koop ik weer een hippiebroek(bij een lokaal zaakje) en nieuwe slippers(dezelfde adidas die in Fiji waren gestolen). Scar vind uiteindelijk een nieuw broekje bij de H&M, lekker origineel. Onze zoektocht naar nieuwe schoenen voor Scar loopt helaas op niets uit. Rond 17.00u komen we terug op onze hotelkamer, de voetjes moe van al het winkelen!

Vanavond is de laatste avond in Kuching, morgen vliegen we naar Miri(de 2e grootste stad in de provincie Sarawak). Alhier gaan we een planning maken voor de volgende dagen. Nu nog even genieten van het mooie uitzicht en de mooie lichtjes op de waterfront. Het eten is weer heerlijk, we bestellen beide een heerlijke rijstmaaltijd. We lopen nog eenmaal langs alle winkeltjes en dan besluiten we lekker naar ons te gaan, het is inmiddels alweer 22.00u :P.. Rond 23.00u gaan we slapen!

Om 08.00u worden we wakker en doen lekker rustig aan, de vlucht gaat pas in de middag! We ontbijten met crackertjes op de hotelkamer en om 11.30u gaan we met de grab naar het vliegveld. Om 14.00u vliegen we en nog geen uurtje later bereiken we Miri. Om 15.00u staan we al in onze nieuwe hotelkamer, welke goedkoper en nog beter is dan onze vorige!

We besluiten nog eenmaal op jacht te gaan, op zoek naar nieuwe schoenen voor Scar. Na 1,5uur hebben we dan toch uiteindelijk beet! We kopen ze snel en gaan dan een lekker koud drankje doen in een barretje langs de straat, ook halen we nog wat kleine snacks bij een lokaal mannetje, heerlijk!

Rond 17.30u komen we terug op de hotelkamer, we hebben besloten niet langer in Miri te blijven omdat er naar ons inziens niet veel te doen is.. We boeken een vlucht naar Mulu national park toe en mailen direct het park of we ook een wandeling van 3dagen/2nachten naar de Pinnacles kunnen doen. Deze schijnt vaak al vol te zitten, je moet een geruime tijd van tevoren reserveren, vooral nu, in de vakantieperiode! Op goed geluk gaan we maar naar Mulu en we zien daar dan wel verder...

In de avond gaan we naar hetzelfde barretje als vanmiddag en drinken gezellig wat biertjes onder het genot van eten..:P Rond 21.00u houden we het voor gezien, we zijn moe en willen naar bed. Om 22.00u sluiten we de oogjes!

Om 08.00u gaat de wekker. Helaas nog geen email van het park gehad! Ik probeer een telefoonnummer te zoeken en vind er 1! Ik bel direct met het park en we hebben geluk, we kunnen mee met de tour! Alleen vertrekt deze wel op zaterdag.. Nou en!

We moeten eten inslaan! In Mulu is er haast niets buiten het nationale park om.. En tijdens de loop moet je voor je eigen eten en drinken zorgen! Dan maar oldschool noodles met tonijn eten, dat is lang geleden.. We kopen ook nog pindakaas met crackers en nog wat te snacken voor tussendoor.. Ook kopen we een nieuwe zaklamp, onze was echt ernstig slecht!

Ook drinken we nog een Teh c special, het overheerlijke drankje! Hierna gaan we terug naar ons hotel en pakken de spullen, bestellen een grab en voor we het weten zijn we alweer onderweg naar onze volgende bestemming.. Mulu National Park!

• 25 Juli 2018 - 19:47

Padre:

Lieve globetrotters, heerlijk weer een verslag te lezen maar nu op ons vakantieadres. Het is hier evenals bij jullie tyfuswarm! God zij dank Jos geef jij aan dat jij niet van dat hippiegedoe houd. Ik was bang dat je deze weg insloeg en dus bij een goeroe terecht zou komen om vervolgens niet meer terug te keren. In de veronderstelling dat je als hippie hiermee de wereld kunt veranderen.
    Wat de WK finale betreft inderdaad is Frankrijk zeer onterecht kampioen geworden. Drama scheids en zeer dubieuze onterechte beslissingen. Maar goed het is wat het is.
    Lieverds blijf genieten ook al komt het einde nu wel snel naar jullie toe.
    Dikke liefde,
    Padre

• 04 Augustus 2018 - 17:50

Gerda:

Bij aan het lezen op onze vakantie in de Ardeche. Ook warm hier 39 gr. Mooi verslag. Geniet!

• 06 Augustus 2018 - 09:56

Jack:

Lekker verslag weer !
    Terug in Maleisie, daar hebben we samen mooie herrineringen gemaakt en waarschijnlijk volgen er nu nog veel en veel meer dan toen.
    Het WK is gewonnen door het beste land. Ze hebben de grootste landen uitgeschakeld en Kroatië heeft steeds met verlengingen gewonnen.
    Finale niet helemaal terecht maar overal wel ;)
    Geniet van jullie tijd hier in Maleisie, ik weet natuurlijk al wat er nog komen gaat, altijd handig dat appen en bellen.

ik loop wat achter in het lezen, maar het blijft heel leuk !

XXXX

• 15 Augustus 2018 - 17:54

Mary Zwaan:

Zelf net terug van vakantie p de Veluwe haha 38 graden en dan in Nederland. Veel plezier weer groet Mary

• 02 Oktober 2018 - 14:29

Herman, Roos, Naomi P:

Hebben jullie telefoonnummer van boniface nog??