Bank Peninsula, meeting up with some old friends - Reisverslag uit Aoraki Mount Cook, Nieuw Zeeland van Jos Heiden - WaarBenJij.nu Bank Peninsula, meeting up with some old friends - Reisverslag uit Aoraki Mount Cook, Nieuw Zeeland van Jos Heiden - WaarBenJij.nu

Bank Peninsula, meeting up with some old friends

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

05 Maart 2018 | Nieuw Zeeland, Aoraki Mount Cook

Banks Peninsula

Vanuit Hamner springs duiken we om 08.30u de auto in en rijden we naar een gebied net onder Christchurch, Banks Peninsula. We rijden tot we bij Little River zijn een plekje net voor het stadje Akaroa waar we morgen naar toe rijden.

We gaan naar onze eerste betaalde camping in NZ en dit doen we alleen omdat we een wasje moeten draaien! We besluiten op een eco-camping te gaan staan. Het land waarop we kamperen is geweldig groot en je krijgt er ook een map bij. Na onze was gedaan te hebben, de spullen in de koelkast gedropt te hebben en alles weer slaap-klaar gezet te hebben, nemen we een kijkje in het gebied!

Wat groot! En wat een leuke, verschillende dingen zien we hier. Vanaf een heuvel heb je een supermooi uitzicht, je kan ook hier schommelen en de mooiste foto’s maken. Even verder is “Chinatown”, een klein stukje in het bos waar allemaal huisjes zijn gebouwd van houten overblijfselen. Hier is ook een stuk van een Nieuw-Zeelandse film opgenomen, genaamd “the Stolen”(2016). Als allerlaatste hebben ze nog de Giant-Swing, zoals de naam het al zegt een gigantische schommel. De schommel laat je voelen alsof je in het ravijn verdwijnt, superleuk om te doen! Alles op eigen risico natuurlijk.

Ook hebben we na 7 dagen weer een warme lekkere douche en koken we een uitgebreide maaltijd in de keuken hier! Wat een heerlijke maaltijd, aardappelen met worstjes en wat groente! We spenderen de gratis mb’s(wifi) van de camping aan onze serie: Temptation island, heel triest, maar toch ernstig leuk om te zien hoe dom mensen kunnen zijn! Hierna gaan we lekker slapen!

We worden wakker met regen, zoals voorspeld! Het wordt nu erg moeilijk om iets te ondernemen in Akaroa. Hier wilden we een aantal lopen gaan doen en misschien zelfs met de bedreigde Hector dolphin gaan zwemmen. Echter alle plannen kunnen de prullenbak in! Ook hebben we contact met Tommy en Marine, het Franse koppeltje waarmee we 2 maanden hebben samengewerkt in Coral Bay. Zij komen Woensdag op donderdagnacht naar NZ en vliegen op Christchurch. We gaan proberen een aantal dagen samen te reizen. Hierdoor moeten we onze plannen ook even veranderen.

Op de camping raken we in de ochtend aan de praat met een Argentijnse economie leraar, het is een interessante man, met interessante ideeën. Voordat we het weten is het al 13.30u en hebben we dus een uurtje of 4 met deze man gesproken! Het is nu toch wel tijd om te gaan, anders komen we echt nergens vandaag!

We rijden nu 200km naar het Zuiden toe om naar Stewart Island te gaan(650km) verder en het Zuidelijkste puntje van NZ. Echter ook deze plannen veranderen omdat er een cycloon gaande is op het Zuidereiland(waar wij verblijven). We stoppen met rijden en zoeken een gratis camping op. Deze bevind zich naast een rivier. Na een klein half uurtje komt er een brandweerwagen langs en deze geeft aan dat het niet handig is om hier te overnachten, hij is bang dat de rivier gaat overstromen en dat we dan zo meegezogen worden. Okee, dan maar een betaalde camping weg van de rivier!

Hier ontmoeten we een Nederlands stel wat hier al bijna 6 maanden op de camping verblijft. Dit omdat ze in de buurt werken. We krijgen veel bruikbare tips over wat we moeten gaan zien en welke lopen we moeten gaan doen. We blijven weer gezellig lang op en lopen hierna door het zwembad(want er ligt meer water dan gras) terug naar onze auto. Heerlijk slapen! :D

De volgende ochtend doen we rustig aan en vertrekken rond 10.00u vanaf de camping. Omdat er voor vandaag ook nog de hele dag regen is opgegeven gaan we naar het stadje Geraldine. Hier gaan we langs het infocentrum, halen een kopje koffie en doen wat boodschappen. Omdat we de volgende dag een loop willen gaan doen besluiten we alvast naar Lake Clearwater te rijden. Hier vermaken we ons door kaartspelletjes in de auto te doen en nog even lekker een middagdutje te doen.

Om 17.00u is het dan eindelijk opgehouden met regenen en gaan we naar buiten om te koken. Het is stervenskoud en er is nog veel bewolking, echter 1 berg laat een al een topje sneeuw zien. Het beloofd wat voor morgen, nu maar eerst eens goed weer. Naast ons staat een duitser geparkeerd en ik raak hiermee aan de praat. Hij zegt dat hij morgen naar Mt. Sunday gaat, hier is een deel van de Lord of the rings(deel 2/ Two towers) opgenomen. Dit mogen wij dus ook niet overslaan. We gaan lekker vroeg slapen om de volgende dag goed uitgerust te zijn!

We worden vroeg wakker en om 08.15u zijn we met de zon in onze rug al onderweg naar Mt. Sunday, de weg ernaar toe is al spectaculair. Overal bergen en vele ook met een dot sneeuw erop, met het groen een perfecte kleurencombinatie! Hier en daar moeten we nog wel een flinke plas over rijden ivm de regen van de afgelopen 2 dagen, maar de auto is hier tegen bestand.

We komen aan en hebben de gehele loop(zo’n 45minuten) voor ons zelf! De rivier stroomt heftig en bij de eerste passage moet Scar haar schoenen al uittrekken omdat ze de overkant niet haalt. We genieten van het uitzicht en komen steeds dichterbij de plek waar de film is opgenomen. Het komt ergens wel bekend voor, maar precies weet ik het niet meer. Het uitzicht is er 1 die je niet overal ziet, wat heet, het is adembenemend mooi! Wederom zijn we 360 graden omringd door bergen! Groene, witte, bruine, bergen met grote rotsen! Geweldig! We besluiten hier even te gaan zitten en maken zelfs nog wat actie foto’s a la Lord of the rings. Na 30minuten wordt onze privefeestje verpest en komen er meerdere mensen de berg op, tijd om te vertrekken!

We rijden als eerste naar Lake heron, om hier langs een zijtak van de rivier een loop te gaan doen. De loop duurt 5uur heen en dan ook weer 5uur terug, wat erg logisch klinkt! Hier kan je dan bij een hut blijven slapen heeft joep ons eergister allemaal uitgelegd. De weg naar het meer toe is een leuke, tot 2 maal toe komen er schaapsherders in auto’s met honden langs de die schapen voort drijven. De Arme diertjes schrikken elke keer van onze verschijning en hierdoor moeten de honden zich weer even laten gelden. Wel een supermooi gezicht zo’n 5mtr langs je auto heen!

Eenmaal bij de afslag aangekomen moeten we met de auto een heel slecht begaanbare weg op, we doen zo’n 300mtr maar besluiten dan te stoppen. We komen echt in de problemen mocht er heen een band lek gaan hier, in the middle of no where! We lopen nog wel verder en komen tot een hek, deze is ook op slot! Misschien moeten we dit loopje maar overslaan dan.

In een zucht rijden we door naar Mt. Summer en ook hier was volgens joep een meerdaagse loop te doen. Het is inmiddels 13.00u en dus perfect om nog een uurtje of 5 te lopen. In alle haast pakken we 1 backpack in en nemen we een slaapzak, onze deken die we in de auto gebruiken(mijn slaapzak is tijdens de vlucht naar NZ verloren!) en wat eten(wraps, pindakaas, kipfilet, chippies, notenbars en wat appels) mee. De backpack weegt al met al zo’n 8 kilo, niet al te zwaar, maar is onhandig en kut om mee te zeulen..

We beginnen de loop en al gauw blijkt het weer een hele zware te worden. In het begin is er ook nog wat verwarring waar we naar toe moeten waardoor de situatie al gauw verhit wordt! Na een uurtje zijn we er van doordrongen wat we willen gaan doen en we verklaren onszelf voor gek. Maar he, we zijn er nu dus doorknallen.

De loop wordt ook mooier en mooier des te verder we trekken. We lopen langs een rivier met elke keer een kleine waterval, ook de bergen op de achtergrond zijn weer schitterend. Na 2,5uur lopen komen we bij de eerste hut aan, woolshed creek. We twijfelen of we nog verder moeten lopen naar de pinnacles hut om daar te overnachten. Het duurt nog eens 2,5u zegt de vrijwilliger die bij de 1ste hut aanwezig is.

We doen het, en we hebben geen spijt! Overal zijn grote rosten/gesteenten te zien die boven de rivier slingeren. We moeten tot 2 maal toe met de voeten bloot en door een rivier heen. Het water is ijskoud, maar prima om te drinken. We vullen onze waterfles continu met het water uit de rivier. Na 4,5uur wandelen zijn we aardig kapot, we moeten nog maar een half uurtje! We zetten door en hier zien we dan ook de mooiste waterval van de hele loop! Hij heeft wel 15 etages, hij is immens groot, geweldig!

We komen in een dal aan, wat ook niet te beschrijven is hoe mooi het is en zien het hutje. Het is inmiddels 18.15u en de hut is al aardig vol met reizigers, 10 in totaal. Wij zijn de laatste die zijn aangekomen, maar er zijn gelukkig nog 2 bedden(lees matrassen) beschikbaar. Er is nog een nederlands koppeltje en daar praten we de rest van de avond mee, terwijl we onze wraps met pindakaas en kipfilet eten. Om 21.00u wordt het donker en tijd om te aan slapen! Welterusten iedereen!

In de morgen zijn we de 1ste die om 08.15u vertrekken vanuit het hutje, we lopen dezelfde weg terug als gister naar het eerste hutje en vanuit daar pakken we dan een andere route naar de parkeerplaats. Gisteren hebben we in totaal 11km gelopen, de hoogtemeters onbekend, maar ook hier praten we in kilometers. Dit komt allemaal doordat je elke keer over een berg moet klimmen om hierna weer te dalen naar het dal!

Vandaag is de route 12km, nog net iets langer dan gister! Met kleine pijntjes vertrekken we richting de eindstreep met tussendoor weer wonderschone uitzichten waar we elke keer ook even een momentje nemen om hiervan te genieten. Wederom watervallen, rivieren, rotsformaties en bergen vol met sneeuw komen we op onze paden tegen. Dit keer ook nog wat grotten die onder water staan, en ernstig grote dennenbossen en een wiebelende loopbrug.

Het is vandaag zwaarder dan gister, zeker ook omdat we al 11km in onze poten hebben, maar ook omdat het zwaarste stuk aan het einde van de loop komt. De voeten willen niet meer, er komen steeds meer ‘pauzemomentjes’ en de energielevels zijn erg laag. Wraps met pindakaas en appels helpen dit enigszins te herstellen.. Met vallen(heel veel vallen) en opstaan komen we uiteindelijk om 14.00u aan bij de parkeerplaats. We hebben er 5u45min over gedaan!

Ik trek alles uit, behalve mijn onderbroek natuurlijk en duik direct de rivier in, ijskoud, maar zo lekker! We genieten even na van onze prestatie en al het moois wat we hebben gezien tijdens de wandeling en rijden dan richting Ashburton om een camping te vinden.

Nadat we bereik hebben zien we dat Tommy en Marine(het franse koppeltje uit Australië waarmee we hebben samengewerkt) ons hebben gebeld. Ze zijn ook in Nieuw-Zeeland en we ontmoeten ze morgen. We bellen terug en Tommy vraagt ons of we naar een rugbywedstrijd willen morgen, jazeker dat doen we! We spreken af in een stadje naast Christchurch, tot morgen!

Op de camping aangekomen gaan we lekker douchen, we stinken enorm! Ook wassen we direct alles en maken heerlijke verse hamburgers.. Even bijtanken! Om 20.00u zijn we kapot, drinken een chocomel en gaan hierna lekker slapen! Wat een avontuur, we hadden dit voor geen goud willen missen! No pain, no gain!

De volgende morgen staan we semi-vroeg op, rond 08.00u. We ontbijten wat, pakken onze spullen en weg zijn we. Richting Okaroa om hier Tommy en Marine te ontmoeten. De weg is lang en vooral de laatste 50km is erg langzaam en vooral moeizaam rijden, dit ivm de vele haarspeldbochten. De uitzichten die je er voor terug krijgt zijn werkelijk waar schitterend.

Rond 11.00u berichten we T&M dat we er bijna zijn, hun zijn nu net aangekomen en zullen op ons wachten. We arriveren een half uurtje later en hier zien we T&M dan! Na 5 maanden zien we elkaar voor het eerst en het lijkt alsof we elkaar gister pas hebben verlaten. We hebben elkaar heeeeel veel te vertellen en dit gebeurd ook tijdens de loop langs de peninsula.

T&M nodigen ons ook uit voor hun bruiloft, hij heeft haar 2 maanden geleden ten huwelijk gevraagd en hun willen dat wij er ook bij zijn! En om het nog leuker te maken, hun willen dat we nog een week na de bruiloft blijven zodat ze ons hun woonplaats kunnen laten zien! Wij vinden dit natuurlijk allebei erg leuk en zeggen direct jaa!

Na een tijdje wandelen en veel gepraat te hebben besluiten we om via de toeristische route rustig aan terug te rijden naar Christchurch voor de Rugbywedstrijd de we gaan bekijken. The Cruisaders(kampioen van vorig jaar) tegen de Chieves! We rijden al een tijdje bergop en opeens stopt Marine de auto, in eerste instantie denken we dat ze een foto willen maken, totdat..

Er komt rook vanuit de motorkap, T&M springen de auto uit. Het blijkt echter te gaan om koelvloeistof wat vanuit de radiator op het motorblok terecht komt. De radiator is compleet gescheurd en hier staan we dan. Tommy belt het bedrijf op en deze doen erg moeilijk om hem op te pikken, want ja dat kost allemaal geld. Ze willen eerst een monteur laten kijken voordat ze de auto willen laten verslepen! Deze is echter bezig en we wachten dik 2uur op hem.

Na 1 minuut concludeert hij dat de auto niet maar zal gaan rijden(zoals ik zelf ook al had bedacht). We besluiten wederom voor de 10e keer de baas van het bedrijf te bellen en alhoewel hij net 1 minuut daarvoor de monteur heeft gesproken, neemt hij niet op zodra Tommy belt! De klootzak! Het is 16.58u en om 17.00u sluit de tent!

De monteur zegt dat het het beste is om de auto hier te laten en morgen dan maar richting het bedrijf te gaan. Echter besluiten we dat we de wedstrijd willen zien en dus vertrekken we richting Christchurch, met zijn 4en in onze auto! Wat een gedoe, maar met een hoop passen en meten lukt het! T&M regelen tijdens het rijden een airbnb vlakbij Chrischurch en Scar en ik kunnen hier ook terecht tegen een gereduceerde prijs.

Maar nu eerst de wedstrijd! We arriveren een half uur voordat de wedstrijd begint en halen snel nog wat te eten in het stadion, hier zitten we dan, klaar voor de wedstrijd! Er hangt een prima sfeer en T&M lijken de auto ook gelukkig wel even te kunnen vergeten, we genieten! De Cruisaders winnen de wedstrijd met 46-23!

Na de wedstrijd duiken we de auto in en komen we om 22.30u aan bij de airbnb. We worden naar onze slaapplekjes gebracht(Scar en ik op de grond op een matras) en gaan direct lekker slapen! Morgen gaan we eens verhaal halen bij onze grote vrienden van het verhuurbedrijf “happy campers’’..

We hebben allemaal lekker geslapen en ontbijten nog snel wat voordat we besluiten naar het bedrijf te vertrekken. We komen binnen en Tommy spreekt de vrouw achter de balie aan dat hij de baas wilt spreken(waarmee hij gister continu aan de telefoon heeft gehangen). Echter is deze te schijterig om ons te woord te komen staan en stuurt 1 van zijn andere medewerkers op ons af. Deze komt direct met het nieuws dat er een nieuwe auto klaar wordt gemaakt en dat T&M een upgrade krijgen. We moeten nog wel 45 minuten wachten, achjaa als dat het ergste is! We spelen een potje kaarten en wachten het af.

T&M hebben een nieuwe auto en hij is in vele opzichten beter dan de oude, we kunnen eindelijk weer verder. We gaan eerst nog even wat boodschappen doen. Om 12.30u kunnen we dan eindelijk vertrekken richting onze eerste gezamenlijke bestemming, lake Pukaki! DE rit is lang en erg saai, maar na 4,5 uur rijden komen de eindelijk aan.

Het meer is schitterend, turquoise! Echter is er enorm veel wind en zijn er enorm hoge golven! Het zand vliegt ons om de oren en we besluiten in T&M auto lekker een kaartspelletje te gaan doen. Hierbij nemen we een biertje en uiteindelijk eten we iets simpels, omdat koken er echt niet inzit met deze windstoten! In de late vond neemt de wind af en kunnen we nog genieten van een mooie zonsondergang! Vanaf morgen kunnen we dan echt gaan reizen!

We rijden van lake Pukaki naar Mount Cook, de hoogste berg van Nieuw-Zeeland. We zijn er vroeg naartoe gereden omdat we de stroom van toeristen(vooral Chinezen) willen ontwijken. Bij aankomst om 09.00u lijkt het echter al ernstig druk, maar tijdens de loop valt het reuze mee. We lopen de hooker valley route, deze duurt 3,5uur. Hierbij heb je telkens een schitterend uitzicht op Mount Cook. We mogen ook erg blij zijn dat de zon en de wolken meehelpen. Het is vandaag schitterend weer en de wolken komen zo nu en dan eens langs. De berg is bizar, zo mooi en zo groot!

Na de schitterende wandeling lunchen we wat bij de auto, hierna doen we nog een loop. Een kortere, maar bijna net zo mooi genaamd Kea point. Wederom heb je als afsluiter weer een mooi uitzicht op Mount Cook. Na deze loop pakken we de auto naar de Tasman Glacier. Een grote berg die vooral uit ijs bestaat. Echter is die in 20 jaar al ernstig afgenomen qua omvang, dit vooral door klimaatveranderingen waar we zelf voor verantwoordelijk zijn!

Na al het geloop besluiten we terug te gaan richting onze gratis camping, maar voordat we dat doen nemen we nog een lekkere duik in het meer zelf. Dit doen we 10km voor de camping. We wassen ons in het ernstige koude turquoise water en maken ook een serie geweldige foto’s, wat is dit toch weer een geweldige plek!

Op de camping aangekomen drinken we wat biertjes en kletsen we weer wat af! Het gaat de aankomende dagen wat minder weer worden, kijken wat dit ons gaat brengen! We gaan lekker slapen en besluiten dit keer niet vroeg op te staan!

We vertrekken pas rond 09.30u van de camping, na 2 dagen vroeg opstaan hebben we deze ochtend eens lekker rustig aan gedaan. We gaan richting lake Tekapo en doen hier een trail van1,5uur. Hij is helaas niet zo mooi als hij had kunnen zijn met de zon erbij. Dit meer is ook turquoise, alleen iets minder dan Pukaki en nu dat de zon weg is al helemaal. Semi teleurgesteld in de wandeling gaan we naar toch nog maar even langs het meer zitten en lunchen we hier wat. Het uitzicht blijft toch wel mooi, ondanks de bewolking!

In de middag is het vooral veel rijden richting de Otago Peninsula. We maken een tussenstop bij de Elephant rocks waar de film Narnia is opgenomen. Het groene gras met de enorme rotsen is erg mooi om te zien, ook zien we de stukken land die zijn gebruikt tijdens de film!

We rijden verder en bereiken Oamaru, hier komen de Yellow-eyed pinguïns(de zeldzaamste pinguinsoort ter wereld) voor. We zijn er rond 16.30u en zijn vastbesloten om er 1 te zien. Er staan al aardig wat mensen te wachten om de pinguïns terug te zien keren uit zee.

Het duurt en het duurt, we zien constant mensen afhaken. Uiteindelijk zijn we de langst wachtende, maar het mag niet baten! We geven het 3,5 uur later, dus om 20.00u dan uiteindelijk op! We hebben het alle 4 stervenskoud en verlangen naar een warme maaltijd. We rijden nog eens 30km naar een gratis camping en maken hier een lekkere pasta maaltijd klaar! Na nog een lekker kopje koffie duiken we ons bedje in!

We hebben een nieuwe missie voor de komende dagen, een yellow-eyed pinguin spotten..

• 06 Maart 2018 - 07:41

Gerda:

Nieuwe, mooie avonturen....geniet!

• 06 Maart 2018 - 12:31

Annelies:

Nog maar net in NZ en al zoveel moois gezien dankzij jullie inspanningen. Petje af hoor !!!! Jullie zijn echte kanjers. Ik doe het jullie niet na (ben ook wel een stukje ouder). Was weer een leuk verslag om te lezen en jullie avonturen mee te beleven. Ik weet dat jullie missie (yellow-eyed pinguin) inmiddels geslaagd is. Op naar de volgende missie. Dikke kus voor allebei.

• 06 Maart 2018 - 18:11

Jose:

Fantastisch weer dus!!!

• 07 Maart 2018 - 01:39

Padre:

Hoi kinders!

Teringmooie landschappen! Weer een uitstekend verslag met mooie momenten en avonturen. Knap en een enorme doorzetting van beide om zoveel te lopen, inclusief baggage. Dan daarbij te bedenken dat jullie onvoldoende eten tot jullie nemen! Ik bedoel noedels en/of wraps met pindakaas voor een enorme
    calorieenvretende wandeling. Zoiets kan je niet verzinnen! In het volgende verslag verwacht ik een betere voedingssamenstelling!

Dikke liefde,

Padre

• 08 Maart 2018 - 06:27

Mary Zwaan:

Ik word al moe als ik jullie verslag lees, wat een kanjers zijn jullie en wat beleven jullie veel.
    xx

• 11 Maart 2018 - 23:52

EA V D HEK DE GROOT Bets 1929:

Wat een verhaal weer, eindelijk gevonden gelezen en nu ga ik naar bed het is 5 voor 12,wel te rusten dikke kus van oma bets,,,,,,,,,,

• 16 Maart 2018 - 20:31

Jack:

Lekker verslag weer!!
    Ik heb al jullie foto’s al gezien via de app maar wat fantastisch mooi is het daar!!
    Ben benieuwd naar jullie volgende verslag!