NZ het begin.. - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Jos Heiden - WaarBenJij.nu NZ het begin.. - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Jos Heiden - WaarBenJij.nu

NZ het begin..

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

19 Februari 2018 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Nieuw-Zeeland, Christchurch

We komen ruimschoots op tijd aan op het vliegveld van Adelaide. We vliegen van Adelaide eerst naar Sydney en vanuit hier door naar Christchurch. De 1ste vlucht duurt maar 1,5uur en is zo voorbij.

Hierna moeten we wel haasten want de volgende vlucht vertrekt al over een dik uur. We lopen snel nog even bij de Mac langs en proppen ons “voedsel” naar binnen. Eenmaal bij de Gate aangekomen, kunne we al boarden! Heerlijk zo’n snelle service. Ook deze vlucht is erg kort, maar toch komen we pas om 0.15u aan.. Doordat er wederom met de tijd is gespeeld, is het inmiddels 12uur verder dan jullie in Nederland leven!

We springen het vliegtuig uit en rennen naar onze koffers(dat geloven jullie niet he). De bagage laat lang op zich wachten en ook de douane heeft het druk. Om 1.30u verlaten we het vliegveld en pakken een taxi naar ons motel(dichtbij het centrum). De sleutel is in de deur gelaten voor ons en we kunnen er zo in. Heerlijk even douchen en slapen dan maar. Het is inmiddels 02.30u! Om 08.00u gaat de wekker alweer..

Om 7.30u openen mijn ogen, het lichaam wilt niet maar het koppie heeft geen rust! Hij wilt nieuwe dingen zien, beginnen met ontdekken. We blijven nog even liggen en maken ons hierna klaar om 2km te lopen naar onze airbnb voor de komende 4 dagen. Het lijkt niet veel, maar beide met een backpack van 22,5kg(afgewogen op het vliegveld) en nog een tas met camera’s etc van zeker 7kilo is het toch een aardig stuk. Na een klein half uurtje lopen en met kapotte schouders, bezweten ruggen en vermoeide poten komen we aan.

Er is niemand thuis, maar dat wisten we al! Ze hebben de sleutel in een soort klein kluisje wat aan de schuur hangt geplaatst voor ons. De code hebben we per email gekregen. We openen het kluisje en pakken de sleutel, wat een heerlijk huisje weer. Er ligt een map met informatie voor ons klaar en hierbij staat ook dat we de fietsen mogen lenen en de code voor het fietsenslot, cool! We besluiten toch nog even een uurtje te gaan slapen, want we zijn gesloopt!

Na een heerlijk uurtje slapen besluiten we rond 13.00u naar het centrum te vertrekken, op de fietsen danwel! Het centrum is nog in opbouw, want er zijn in de periode van 2010/2011 een aantal aardbevingen geweest die het stadje aardig omver hebben gekegeld. Een aantal oude gebouwen worden gerestaureerd en een heleboel is totaal nieuw. De afstanden zijn groot en we zijn blij dat we de fiets hebben meegenomen.

We kopen een NZ simkaart, zodat we ook hier bereikbaar zijn! We eten wat loempia’s bij een klein tentje en gaan nog even langs de Botanical Garden en wat een mooie, oude, grote bomen hebben ze hier weer! Na dit alles zijn we alweer 3uurtjes verder en we besluiten weer terug te keren.

Waar onze airbnb zit bevind zich ook een klein centrumpje, hier halen we een paar kleine boodschappen voor het avondeten en ontbijt. De rest komt later wel. Het is goed om te zien dat de prijzen voor alcohol weer een stukje lager liggen dan in Australië! :D

Rond 18.00u komt de eigenaar van de airbnb binnen gewandeld. Het is een Ierse man die sinds 5jr hier in NZ woont. We praten een uurtje met hem en hij verteld ons de dingen die we moeten gaan doen. Ook zegt hij dat hij meer bij zijn verloofde woont dan dat hij hier is. Dus we hebben het huis voor onszelf! Heerlijk! Hij vertrekt rond 19.30u en dan hebben we alles voor onszelf. Voor het eerst sinds 10 maanden zitten we lekker op de bank, onder een dekentje tv te kijken. Wat kan een beetje luxe toch lekker zijn soms! Rond 23.00u gaan we lekker slapen, we zijn moeeee!

De volgende ochtend slaapt scar lekker uit tot 09.00, ik ben een uurtje eerder wakker. We doen lekker rustig aan en rond 11.00u verlaten we het huisje en springen we op de mountainbikes richting de bergen. Net voor de bergen is er een stoplicht en ik pak mijn telefoon erbij om te kijken welke kant we nu op moeten. Een voorbij lopende vrouw ziet dit en vraagt of we verdwaald zijn. Ze legt ons uit waar we naar toe moeten fietsen, maar vraagt wel 10x of we wel fit genoeg zijn om de berg op te komen. Tuurlijk mevrouw, het komt allemaal goed!

Na 50mtr op de berg stop Scar er al mee, het is heftig, zwaar en de benen staan op ontploffen. Ik wil niet toegeven, maar het wordt mij zelfs teveel na een tijdje. Ik besluit lekker naast scar te gaan lopen. Echter wil ik niet opgeven en spring weer op fiets. Halverwege stop ik en we besluiten de fietsen aan het slot te leggen. Nog 45minuten lopen dan maar. We gaan naar “the sign of the kiwi” en vanuit daar lopen we naar de top van een berg met een geweldig uitzicht.

Het eerste mooie uitzicht van de velen die gaan volgen! Groene bergen, mooi blauw gekleurd zeewater en een heldere lucht. We lunchen hier wat en lopen daarna terug richting onze fietsen. Hier komen we om 16.00u aan.

We gaan nog wat boodschappen doen en eten een pizza. De rest van de avond bestaat uit bellen, bankzaken regelen en chillen! Om 22.30u na een film te hebben gekeken gaan we lekker slapen!

We worden rond 09.00u wakker en blijven lekker lang hangen, om 11.00u besluiten we naar de lokale markt te gaan. Er is veel eten en zelfs een Hollands kraampje dat boterkoeken verkoopt, we weerstaan de verleiding en kopen het niet. Hierna besluiten we nog even door het centrum te lopen, we maken wat foto’s van alle mooie graffiti op de gebouwen en kopen een nieuwe pet voor mij! Scar vind niets en dan besluiten we terug te gaan naar de airbnb.

Hier chillen we nog een uurtje voordat we ons klaarmaken om uit eten te gaan. We gaan op aanraden van Richard, onze airbnb gast, naar de Taiwanees! Wat een heerlijk eten zeg, we bestellen erg veel en de ober vraagt of we het wel zeker weten.. Kom maar op! Het lukt ons ook nog eens om alles naar binnen te werken en we sluiten op de terugweg af met een ijsje bij de Mac.

Volgevreten kijken we nog een film en gaan hierna lekker slapen, weer een dag voorbij. Nog maar 1 te gaan en dan kunnen we de auto oppikken en aan ons echte avontuur beginnen!

Scarlett wordt pas om 09.30u wakker, waar ik om 08.00u al de ogen opende. Het regent, zoals voorspelt. We kijken op bed naar Temptation island en ik ga hierna aan de slag om een nieuw youtube filmpje te maken. Het duurt de gehele middag, maar uiteindelijk mag het resultaat er wezen al zeg ik het zelf!

Aan het einde van de middag komen Rich en Holly nog langs het huis om hem leeg te halen en we babbelen nog wat met hun. Nadat hun weg zijn gegaan besluiten we eten te gaan halen. We halen eten bij een Indisch restaurant en nemen het mee naar huis, hier genieten we van het hete eten! :D In de avond kijken we nog 2 films en gaan om 23.30u slapen, onze laatste nachtje Christchurch.

Wederom om 08.00u wakker begint onze dag vroeg, we pakken alles bijeen en zeggen gedag tegen ons heerlijke airbnb huisje. Om 11.00u worden we opgepikt door de taxi en naar het autoverhuurbedrijf gebracht. We komen om 11.15u aan, iets te vroeg en onze auto is nog niet klaar.

Om 12.00u melden we ons netjes op tijd en er wordt nu vermeld dat de auto pas om 16.00u klaar is, kutzooi! We krijgen dan wel een halve dag korting.

We besluiten wat eten te halen en halen nog een ijsje bij de Mac, om 15.30u vraag ik naar de status van de auto. Het meisje achter de balie geeft aan dat het 17.00u wordt ipv 16.00u, we zijn beide gefrustreerd, maar wat doe je eraan? We geven aan dat we een hele dag gecompenseerd willen worden en dat zet het meisje direct in, we krijgen 105$ teruggestort op onze rekening.

We krijgen ook een auto van de zaak aangeboden omdat ik aangeef dat we wat boodschappen willen gaan doen, binnen 1 minuut staat er een auto voor ons klaar en we gaan eten inslaan. Een heleboel eten en versproducten, want ja we hebben een koelkast! We laden het autootje vol en gaan hierna weer terug, het is inmiddels 17.15!

Het meisje achter de balie zet een grote glimlach op nu dat ik binnenloop en ze verteld dat de auto dan eindelijk klaar is. We lopen naar buiten en mogen hem dan eindelijk bekijken! Het heeft dus langer geduurd omdat hij een servicebeurt moest krijgen en hierbij hebben ze er gelijk 4 nieuwe banden onder gezet(geen verkooppraatje, ze ruiken zelfs nieuw)!

Echter is de tafel die we besteld hebben er niet meer, dus aan ons de vraag of we een nieuwe willen kopen en het bonnetje bij het afleveren van de auto aan hun collega’s wil geven. We krijgen dan het volledige bedrag terug en mogen het tafeltje houden, joepi :P.. De sleutel is ook gammel en dat geef ik ook aan, met wat superlijm fixen ze de sleutel en we kunnen nu eindelijk weg!

Dus al met al een gratis dag en veilig op reis ook al heeft het 5uurtjes langer geduurd.. We pakken de auto in, al snel zien we dat dit nog een lastig karweitje wordt! Het is even wennen qua ruimte indeling, maar dat komt wel goed. We rijden zo’n 15km(want als we vertrekken is het inmiddels als 19.00u) en komen aan bij de eerste gratis camping. We kunnen nu overal slapen, want he we slapen in de auto! Op het eerste gezicht zijn er weinig gratis campings te zien, maar we houden onze oren en ogen goed open..

De auto rijdt heerlijk, wat een verbetering tov de Nissan x-trail, hij is stil, de vering is perfect en het is nog een nieuw ding. Hij heeft maar 95.000km op zijn teller staan. Ook het interieur is mooi, en er is enorm veel ruimte tussen de bestuurdersstoel en bijrijdersstoel. De pook en de handrem zijn handig verstopt(de handrem zit bij de voeten en de pook aan het stuur!) waardoor de ruimte alleen maar groter wordt.

We eten in het parkje wat naast de parkeerplaats ligt, stokbrood met brie, dipjes en heerlijke verse salami! Jammie, wat een maaltijd! Bier en wijn zijn we vergeten te kopen, helaas! We gaan rond 21.00u slapen, we zijn benieuwd! Ik pas er precies in, mijn tenen raken net de achterkant van de bank. Eindelijk is een voordeel aan het klein zijn! We vallen direct in slaap, versleten van de vermoeiende dag!

Om 07.00u wordt ik wakker, scar een uurtje later. We hebben beide heerlijk geslapen en het bevalt ons zo wel! Lekker ontbijten met verse spullen, jammie! We gaan vandaag naar Kaikoura, zo’n 150km van christchurch vandaan. We nemen de toeristische route en gaan via de kust, hier stoppen we een aantal maal om van het uitzicht te genieten. Vooral Cathedrul Gully is ernstig mooi, wat een lookout! We gaan een stukje verder lunchen met uitzicht op zee!

Uiteindelijk komen we om 14.00u aan, we gaan direct naar het infocentrum en boeken een spermwhaletour voor morgen 08.15u. We gaan ook een aantal lopen doen de aankomende dagen, misschien zelfs een 8uur durende de berg op. De mw van het infocentrum is erg sceptisch, maar we houden van een uitdaging. Hierna genieten we van het uitzicht wat we hebben op het strand, met enorme bergen op de achtergrond! Deze liggen in de winter vol met sneeuw..

We kopen ook wat anti-zeeziek pillen voor scar en hierna willen we naar de volgende gratis camping rijden, zo’n 10km van het stadje af. Echter zie ik op wikicamps dat er bij een oud zwembad misschien wel gratis koude douches zijn. We gaan kijken en ja hoor! Ik neem eerst nog een duik in de zee, en zie een dood zeehondje op het strand liggen. Erg zielig! Hierna snel de douche in en helemaal fris en lekker ruikend rijden we richting de camping.

De camping is op 15mtr van het strand, met de bergen links van ons en in onze rug maken we heerlijke worstjes klaar. Wat een genot! Nieuw-zeeland, wat ben je nu al mooi! :D
We genieten nog even van al het moois en duiken dan ons bedje in, morgen lekker vroeg op om naar de walvissen te gaan.

Valentijnsdag! Om 06.30u ben ik al wakker, wederom voor de wekker! Het zal toch niet door de zenuwen komen :P We maken snel wat koffie en rijden hierna naar de parkeerplaats naast het vertrekpunt. Hier ontbijten we wat en gaan daarna naar binnen. Het is even wachten maar daarna is het zover. Om 08.45u gaan we naar de bus en richting de boot.

We hoeven gelukkig niet lang te varen voordat we op de plek zijn met de Spermwhales, echter zijn de golven erg hoog en schommelt de boot aardig heen en weer. Scar voelt zich belabberd ondanks haar pilletjes die ze heeft ingenomen. We hebben 2uur om ze te vinden, maar uiteindelijk zit ik tussen alleen maar chinezen die zeeziek zijn en een vriendinnetje die zich ook belabberd voelt. Het ergste van alles is dat we geen spermwhale zien! Alleen een seconde of 5 zien Scar en ik hem naast de boot voordat hij weer verdwijnt.

Op land aangekomen gaat het direct beter met Scar, maar ze neemt de beslissing om morgen niet mee te gaan. Ik wil toch wel erg graag en hoe lief ze dan is blijkt weer. Ik ga alleen :D. Voor het eerst in 10maanden een paar uurtjes gescheiden, hahah!

We besluiten om de middag te besteden door lekker te gaan wandelen en de uitzichten zijn erg mooi, halverwege de route besluiten we naar beneden te gaan want daar bevinden zich een aantal zeehonden koloniën! Superschattig en overal! Baby’tjes! Wat geweldig, we blijven er een uur zitten. Ze spelen, rennen en vliegen, sparren, drinken melk bij hun moeder. Het is te aandoenlijk!

Uiteindelijk lopen we dan toch verder en komen op de parkeerplaats waar we begonnen. We rijden naar onze gratis douche plek en spoelen ons af en dan is het tijd voor ons Valentijnsdiner. Langs de weg is een restaurantje waar ze vers seafood hebben. Scar neemt een zalm en ik een kreeft, wat lekker zeg! Na het eten rijden we naar de camping, waar we heerlijk bijkomen van alle indrukken van de dag. We kijken naar wat surfende mensen en drinken een drankje, hierna als de zon ondergaat gaan we lekker slapen!

De volgende morgen is het een feit, de splitsing tussen Scar en mij. We nemen innig afscheid en gaan ieder onze eigen weg. Dit keer zit ik gelukkig met niet zoveel chinezen aan boord en ook het weer is 100x beter(sorry Scar, maar dit had je wel aangekund!) en waar er nu dus geen golven zijn kunnen we ze ook beter spotten.. Na 30minuten komen we op de plaats aan waar de spermwhale voor het laatst is gezien door een andere boot. Hij heeft nog tussen de 10 en 30 minuten over om boven te komen.

En alsof hij het erom doet komt hij na 30minuten boven! Ik ben de eerste die hem spot, zelfs voor de bemanning hem ziet. We varen ernaar toe en hier ligt hij dan. Om de 15seconden blaast hij zijn CO2 af, dit is mooi te zien. Na 10minuten zijn longen gevuld te hebben met zuurstof, besluit hij onder te duiken. Klik, klik, klik! Ja ik heb hem, het magische staartmoment! Wat een beleving, wat zal Scar balen!

Hierna gaat de kapitein terug naar de kust, hij probeert er hier nog 1 te vinden maar ziet niks. Willen jullie dolfijnen zien dan? We gaan richting de dolfijnenboten en zien hier een mooi spektakel! De dolfijnen zijn ernstig dichtbij de kant(dit komt nooit voor zegt de schipper) Er zijn er wel honderd, ze vliegen allemaal door de lucht, maken salto’s, doen trucjes, wat vet! Ik weet niet waar ik nu moet kijken! Ook besluiten er een stuk of 30 met de boot mee te varen, het is echt superleuk! Na nog eens 15minuten moeten we gaan, het avontuur is afgelopen!

De deckhand geeft aan dat we snel naar het strand moeten gaan om te proberen met de dolfijnen te zwemmen, omdat ze nooit zo dichtbij komen! Dit is dus een mooie verassing voor Scar!

Ik kom terug en Scar zit te wachten in de auto, wat een gemis! We vallen elkaar in de armen.. Dit geloof je niet he? Het was ook niet zo!
Omdat de dolfijnen zo dicht bij de kust waren spring ik samen met Scar de auto in en rijden naar het strand. We proberen ze bij te houden! We nemen een afslag en zijn nu duidelijk voor hun, we doen onze snorkelmaskers op en zijn klaar om het water in te springen! Echter gaan de dolfijnen steeds verder de zee in, dan maar genieten van hun kunstjes vanaf de kant, want dit stuk kunnen we echt niet aanzwemmen! Helaas! Maar zo is Natuuuuuuuur..

In de middag maken we de wandeling af die we gister begonnen waren. De natuur is geweldig mooi en de bergen beter zichtbaar dan gister. We nemen het stukje van gister met de zeehondenkolonie toch ook maar mee! We blijven wederom 1,5uur gefascineerd naar de beestjes kijken en dan moeten we gaan, het wordt hoogtij!

Het is inmiddels 17.00u en we moeten nog een uur tot de auto. Hier pakken we wederom een gratis douche en daarna gaan we langs de supermarkt. Even wat boodschapjes doen nog. We rijden naar dezelfde slaapplek als de dagen ervoor en maken hier een vegetarisch rijstgerecht en kijken naar de surfers.

Na een tijdje is er wat ophef en we zien dat tussen de surfers een zeehond aan het zwemmen is, hij vind ze wel interessant. Erg grappig om te zien. We genieten van onze maaltijd en gaan hierna lekker slapen, wederom een geweldige dag! :D

We doen deze morgen lekker rustig aan en om 9.30u vertrekken we vanaf de camping. We willen langs de kust gaan rijden om hier nog naar wat zeehondenkolonies te gaan kijken, echter zijn er overal wegwerkzaamheden en kunnen we helaas niet stoppen op de plekken waar we willen stoppen. In 2016 is hier een flinke aardbeving geweest en hierbij is de hele weg ingestort, hier zijn ze nog mee bezig om dit te herstellen. Ons ritje langs de kust geeft toch nog wel een aantal spectaculaire beelden, dit vooral omdat de dolfijnen wederom lekker aan het springen zijn.

We besluiten terug te keren en gaan richting Mount Fyffe. Een aanrader volgens onze airbnb-host Richard, een afrader volgens de vrouw van het informatiecentrum! We parkeren de auto aan de voet van de berg, op 200mtr boven zeeniveau en we beginnen de loop. Het bord geeft aan dat de lookout een uur lopen is, de hut(waar je kan overnachten) 3uur lopen is en de top van de berg 5uur lopen is.

Na 5 minuten hoor ik Scar alweer vloeken, het is ook echt wel een helse klim met een stijgingspercentage van 16.6% gemiddeld! Met veel geklaag en gevloek bereiken we de lookout! Tot hier en niet verder zegt scar! Ik probeer haar te overtuigen om nog iets verder te gaan zodat we ook de andere kant van de bergen kunnen zien.

Okee! Lopen dan maar. Het 2e gedeelte richting de hut lijkt wat iets minder steil te zijn, echter zit Scar er wel doorheen. Ik vind dat ze al genoeg heeft doorgezet en ik stel voor om terug te gaan.

Echter heeft Scar een verassing in petto en ze geeft aan dat we nu al op 2/3 zijn en dat het zonde zou zijn om terug te gaan. Ze zegt de magische woorden waar ik stiekem op had gehoopt: “we gaan door”. Het laatste stuk is direct het vervelendste stuk!

Nog 2,5km te gaan, 500hoogtemeters, een stijgingspercentage van 20%! Op haar tandvlees loop Scar hem uit, wat ben ik trots! Ik moet eerlijk toegeven dat het laatste stuk ook erg zwaar aan het worden was voor mij. We hebben de loop in 3u30min gedaan, waar er eigenlijk 5u voor stond. We blijven 45minuten van het uitzicht genieten en wat heet, het is te bizar, zo mooi!

De weg terug wordt een makkelijke, denken we.. Hij is afschuwelijk! Het constante afremmen, de klappen op de bovenbenen en knieën, het constante uitglijden over de gravel.. Het is erger dan omhoog klimmen. Ik heb er dit keer geen zin meer in, verrot, energieloos en met veel geklaag dalen we af.. We doen er ook langer dan verwacht over, 2u15min! We gaan even op het gras zitten, de benen moe, de voeten besmeerd met blaren, bloed en pijntjes. Maar he, we hebben het gedaan! Zonder afzien kom je nergens!

We rijden direct door naar het stadje, gaan wederom naar onze gratis douche en wat is deze nu lekker! Het koude water is dit keer geen issue, het is heerlijk! Hierna verder naar de camping, maar eerst boodschappen doen. Geen zin om te koken, dus een salade met stokbrood en dip! Versleten maar trots zitten we langs de zee, genieten van onze prestatie..

Dit was nog een makkelijke berg denk ik, benieuwd wat Nieuw-Zeeland ons nog meer gaat brengen! We sluiten de ogen en gaan lekker slapen. Morgen verlaten we deze mooie plek, op naar een nieuw avontuur!

We worden wakker en de spieren doen allemaal pijn! Ik voel zelfs dat ik mijn billen heb getraind :D Rustig aan worden we wakker en ontbijten we wat! Hierna rijden we weer terug richting Christchurch, 100km voordat we daar zijn loopt er een weg naar binnen richting Hamner Springs, onze volgende bestemming!

De eerste 50km is langs de kust en hier zijn we nog veel dolfijnen en zeehonden langskomen/zwemmen. Hierna vervolgen we onze weg door het binnenland, het begint hier ook direct met regenen, helemaal niet erg aangezien onze auto aardig smerig is! De wegen zijn glad en met haarspeldbocht na haarspeldbocht is dat niet fijn, we rijden gemiddeld tussen de 30 en 50km/h.

Na een uurtje of 4 komen we aan in Hamner springs, het is inmiddels 15.00u. De naam heeft het plaatsje gekregen om zijn natuurlijke hotsprings, warm bronwater met verschillende soorten stofjes erin wat goed zou zijn voor de huid. We gaan hier niet naar toe omdat het helemaal volgepakt is met toeristen! We gaan lekker naar de gratis camping(ja, we hebben er weer 1 gevonden) en chillen hier wat, gesloopt na de loop van gister.

We maken een groentecurry met aardappelen, heerlijk! Hierna doen we nog wat kaartspelletjes voordat we lekker ons bedje in duiken, heerlijk slapen wordt dit!

Het was vooral koud vannacht, de temperatuur daalde zelfs tot 12 graden! We besluiten om de spierpijn er uit te lopen en gaan een loop richting een waterval doen. Binnen 45minuten zijn we er. Hij is dun, maar wel erg hoog en erg mooi! Het groene mos aan de zijkanten maakt de waterval af! Terug besluiten we een andere route te nemen( een wat langere) en we komen 1,5uur later pas beneden aan. Achjaa, onze benen moeten het zelf maar regelen.

De hotsprings zijn nu toch wel erg aantrekkelijk en we besluiten er nu toch wel voor te gaan. Het lijkt minder druk dan gister en uiteindelijk voelt het heerlijk! Diverse baden met diverse stofjes en ook heerlijke bubbelbaden met keiharde stralen. In het begin pijnlijk ivm de spierpijn, maar uiteindelijk heerlijk los gemasseerd! We blijven hier dan ook tot 17.30 halen een salade en eten deze met een stokbrood op de gratis camping op. We voelen ons zen, wat heerlijk en wat goed dat we het toch hebben gedaan!

We spelen nog wat kaartspelletjes, die Scarlett wederom wint en hierna gaan we slapen! Heerlijk :D

Morgen reizen we verder naar de Banks Peninsula..

• 19 Februari 2018 - 22:09

Annelies:

Wat een KANJERS zijn jullie, petje af !!! Jullie zijn aardige doorzetters, maar dan zien jullie ook het mooiste van het mooiste. Geniet er maar met volle teugen van. En ga vooral door met schrijven, want het is nog steeds genieten om die mooie verhalen van jullie te lezen Dikke kus

• 19 Februari 2018 - 22:44

Gerda:

Ai ai ai best wel een beetje jaloers....als ik die foto’s op fb zie. Dit is nog maar het begin maar nu al prachtig! Die bergen! Geweldig! Genieten maar weer en wij reizen door jullie verhalen wel mee.

• 19 Februari 2018 - 22:50

E A Van Der Hek:

Wat een verhaal weer Bedankt jongelui

• 20 Februari 2018 - 00:58

Padre:

Ha kinders,

Wat een skills! Jos, ji hebt toch niet de bergbenen die je vader heft. Daar waar het gaat om fietsen dan :-)

NZ oogt (gezien de foto's) relaxter dan Australie. Ik denk dat jullie nog veel meer moois gaan zien en beleven. GO FOR IT!

Dikke liefde,

Padre

• 07 Maart 2018 - 23:08

Jack:

Hoi duiffies

Leuk verlag weer!!
    Super tof en aan het landschap te zien lijkt NZ meer uitdagender!!

Geniet er samen van!!

Xx

• 08 Maart 2018 - 06:11

Mary Zwaan:

Wat een kanjers zijn jullie en wat een doorzettingsvermogen. Geniet van NZ en van de volgende avonturen.