van Jungle naar stadsleven - Reisverslag uit Lahad Datu, Maleisië van Jos Heiden - WaarBenJij.nu van Jungle naar stadsleven - Reisverslag uit Lahad Datu, Maleisië van Jos Heiden - WaarBenJij.nu

van Jungle naar stadsleven

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

21 Augustus 2018 | Maleisië, Lahad Datu

Tabin wildlife reserve en Kuala Lumpur

In de morgen worden we om 08.00u opgepikt van ons hotel. Vlak naast ons hotel ligt een duidelijk duurder hotel en ook hier pikken we nog eens 3 mensen op, 2 Nederlanders(een koppeltje, Esther en Roland) en een man uit Oostenrijk. Al gauw is te zien dat de man een enthousiaste fotograaf is, hij heeft namelijk 2 bazooka’s aan camera’s mee! Ik ben jaloers!

We zitten dus met zijn 5en in het minibusje en tijdens de rit worden we langzamerhand allemaal een beetje stil. Waar we dachten dat Tabin ver van alle palmolie plantages lag blijkt dus niet zo te zijn. We komen steeds dichterbij onze eindbestemming maar ook de palmolieplantages houden niet op. Na 1,5uur rijden komen we aan bij een poort, we rijden deze door en vanaf hier begint dan wel de ‘’echte’’ jungle.

We worden aan onze gids voor de komende 3 dagen voorgesteld, zijn naam is Allister.
We krijgen een video te zien over het park en ook krijgen we 2 mooie boekjes mee over het park om te lezen. Er is nog wat van het ontbijt over voor ons, samen met Roland en Esther gaan we lekker even ontbijten en kletsen we nog wat. 2 toffe mensen, beide uit Rotterdam, altijd leuke mensen toch, niet dan!

Na het ontbijt houdt Allister nog een praatje en dan is het tijd om even rondom het resort een kijkje te nemen. We spotten direct in een vijgenboom een familie van 5 gibbons, een aapsoort wat we nog niet eerder hadden gezien! Wat een atleten! Ze kunnen met 35km/h door de bomen heen slingeren, bizar!

Nadat we van de apen hebben genoten gaan we lunchen, het is inmiddels al 12.30u. Het buffet is heerlijk! Na wederom flink gepraat te hebben gaan Scar en ik samen op avontuur, we lopen een rondje rondom het resort en we spotten tot 2 maal toe een otter die vluchtig langs de rivier rent. Supervet!

Om 15.00u tijd voor onze eerste activiteit. We gaan naar de Mudvolcano(moddervulkaan). Hier komen de dieren heen om hun mineralen binnen te krijgen, dit doen ze door het eten van de modder. We beginnen de loop en al gauw merken we dat we worden aangevallen door de bloedzuigers. Gelukkig hebben we allemaal een lange broek aan en kunnen we ze dus makkelijk van ons afpieken. De loop is mooi en zwaar, overal ligt modder en je moet al snel oppassen dat je niet vast blijft hangen..

We lopen en lopen , zweten en zweten en dan horen we een klein uurtje plots een hard gekraak van takken. Een orang oetang! Hij is erg dichtbij de grond en is geschrokken van onze aanwezigheid. Hij laat dit blijken en klimt snel naar boven. Vanaf hier begint het beestje met takken naar ons te gooien. Nadat we hem nog even hebben bewonderd laten we hem lekker met rust..

Na nog eens een klein half uurtje bereiken we de moddervulkaan. Helaas zijn er geen dieren, echter is het een hele bizarre plek, zo midden in de jungle! Een grote open vlakte met hieromheen alleen maar groen! We gebruiken de modder om een gezichtsmasker bij onszelf aan te brengen en al gecamoufleerd lopen we een kortere weg terug door de jungle. Een heerlijke loop!

Rond 18.00u zijn we terug, het begint inmiddels te schemeren. Scar en ik pakken een heerlijke douche en om 19.00u is het tijd voor het diner, wederom in buffetstijl. We delen opnieuw een tafeltje met Roland en Esther.

Om 20.00u is het tijd voor onze nachtsafari. Met zijn 10en springen we achterin een auto en voorop staan de 2 gidsen al klaar met hun enorme spotlights. We gaan langs de palmolieplantages rijden, want hier jagen de meeste dieren in de nacht, dit doen ze omdat het meer open is dan in de jungle waardoor het jagen dus makkelijker wordt..

Na nog geen 100mtr rijden is het al raak, we spotten een civetkat. Dit is de kat waarbij ze zijn ontlasting gebruiken om koffie van te maken. De kat eet de koffiebonen en poept ze dan uit, hiervan wordt dan koffie gemaakt. Dit schijnt erg lekker te zijn..

We rijden verder en stuiten dan direct op een uil! De techniek die de gidsen gebruiken is erg tof! Ze zoeken naar reflecterende ogen en met succes.. Na de uil spotten we meerdere malen nog een civetkat en ook zien we een aantal keer een leopard cat voorbij komen. Deze heeft de grote van een huiskat maar de vacht van een luipaard, het is een beauty! Een maanrat(helemaal wit en 3x de grote van een normale rat) maakt het rijtje af. De rit was supertof, de adrenaline pompt continu door je lijf heen, hopend op iets moois, en dat is wat we gekregen hebben..

Eenmaal terug van de rit besluiten Scar en ik nogmaals een kijkje op de weg te nemen, echter zien we niets meer.. Het is tijd om te slapen(22.30u), we zijn kapot!

Om 06.00u gaat de wekker, we gaan om 06.30u beginnen aan onze ochtendwandeling. We drinken beide nog snel even een kopje koffie en nemen een toast met jam en dan is het tijd om te vertrekken. We lopen langs de ottertrail, echter zal je de otters hier niet treffen. Ze hebben de trails vernoemd naar de dieren die in het gebied voorkomen.

We stoppen bij de boom waar we gister de gibbons hebben gezien en tot ieders verbazing(maar niet heus) zijn de gibbons er wederom. Het is nu wel een andere ervaring omdat ze lekker met zijn allen aan het gillen zijn, wat een mooi geluid. Ook slingeren ze van tak tot tak, bijzonder hoe handig ze hierin zijn. Na een hele reeks foto’s is het tijd om door te lopen.

We slaan af bij de brug waar we otters gisteren zelf hebben gespot en beginnen onze weg door de jungle. Het is een toffe ervaring zo door de jungle slenteren. We horen de mooiste geluiden, maar meer dan een paar insecten zien we niet. Na een dik uur door de jungle heen te hebben gelopen komen we weer aan bij het resort. Hier horen we een enorm gekrijs, een hele groep met neushoornvogels zitten in de boom! Weer een nieuw soort die we nog niet hebben gezien. Het lukt me zelfs een foto te maken van eentje die een bidsprinkhaan tussen zijn snavel heeft!

We gaan nu echt ontbijten, we eten erg veel, want het is allemaal zo lekker en zo gratis! :P Om 09.30u is het dan weer tijd voor onze 2e activiteit voor vandaag. We gaan naar de waterval! We rijden met de grote truck op een langzaam tempo, hopen dat we nog wat diertjes kunnen spotten. Echter met deze warmte houden ze zich allemaal schuil. Wel zien we een mooi overzicht over hele stukken jungle, hoe mooi is dit!

Na een uurtje rijden stoppen we en moeten we 400mtr door een modderpoel met een beetje jungle heenlopen om bij de waterval aan te komen. We zwemmen in een bruine rivier waarin je totaal niets ziet! De gidsen geven aan dat het veilig is en dat er geen krokodillen of gevaarlijke vissen in zwemmen, op goed geluk dan maar he! Het zwemmen is heerlijk verkoelend en de waterval is heel mooi, dit komt vooral omdat hij middenin de jungle ligt. We blijven hier een half uurtje hangen en lopen dan terug naar de truck.

Na een lekkere douche is het tijd om te lunchen. Om 14.00u staat er een beautymiddag op het programma, Scar kijkt er naar uit en ook ik vind het niet erg om even te relaxen. We krijgen een moddermasker(met modder uit de vulkaan, zeggen ze) en een heerlijk warm voetenbadje. Het is moeilijk om de maskers heel te houden door de heerlijke droge humor van Roland en Esther.

Rond 15.30u doen we nog even een kleine wandeling met zijn 4en, op zoek naar de otters. We komen bedrogen uit, helaas.. Toch vinden we iets heeeeel interessants! We zien voetsporen.. Deze zijn groter dan alle kleine katachtigen die in dit gebied leven, zal het dan toch..

Misschien is het wel de clouded leopard. Een luipaard die erg zeldzaam is en zodoende ook bijna nooit wordt gespot! 1 gids werkt er al 8 jaar en heeft hem in totaal pas 12 keer gezien.. We zijn alle 4 enorm enthousiast en kijken direct onze ogen uit, zoekend naar de luipaard..

Als bewijs maken we nog wat foto’s en laten deze bij terugkomst aan de gidsen zien. Ook zij beamen dat het wel eens een luipaard zou kunnen zijn geweest.. De voetsporen kunnen ook maar een dag oud zijn, omdat het de nacht ervoor flink heeft geregend! We zijn allemaal enthousiast over onze vondst!

Om 16.30u springen we de truck weer in om ditmaal een late middag tour te doen. We pakken dezelfde weg als met de nachttour van gisteren, dus langs de plantages aan de ene kant en de jungle aan de andere kant. Roland spot als eerste een arend, een hele bijzondere blijkt later als de gids verteld dat hij van kleur kan veranderen. Dit doet hij aan de hand van het weer! Het is een zeldzame vondst zegt onze gids..

We spotten nog 3 grote arenden en we zien zelfs de kleinste roofvogel van Borneo op een tak in de verte zitten. We hopen nog op een orang-oetang, maar dit is helaas teveel gevraagd. Net als de truck wilt omdraaien vliegen er 2 enorme neushoornvogels langs. We volgen ze en we hebben de mazzel dat er 1 rustig aan wat vruchten van een boom begint te plukken, wat een mooi plaatje! Het is ook nog eens de rhinoceros hornbill, 1 van de grootste(en naar mijn mening mooiste) soorten.

De rit is wederom geslaagd en we gaan lekker terug om te dineren. Na het eten trekken we de laarzen weer aan en beginnen dit keer aan een nachtwandeling. We zien diverse insecten en kikkers in het begin van de loop(langs de verharde weg). Zodra we de dikke jungle inlopen kijk je vooral naar beneden, dit omdat je niet wilt struikelen. Toch spotten we een grote Centipede, een erg gevaarlijke duizendpoot die erg giftig is.

Na nog wat meer insecten komen we terug op het resort.
Ik ben nog niet uitgewandeld en ga in mijn eentje de weg op die we gisteravond met de truck hebben afgelegd, een beetje eng, maar ik wil de katjes nog eens zien! Na een kleine 20minuten lopen op het pad zie ik dan een reflectie terugkomen van mijn zaklamp, ik kom langzaam dichterbij en zie dat het een civetkat is die in de boom zit. Ik kan erg dichtbij komen.

Plots komt er een jeep aangereden, het is een van de gidsen van het resort. Hij verteld me dat ik te ver weg ben en dat ik terug moet keren. Helaas, dit was het dan voor vanavond.
Om een uurtje of 22.00u duiken we lekker in onze bedjes, moe maar voldaan!

De laatste ochtend, de wekker gaat wederom om 06.00u. Om 06.30u beginnen we onze loop langs de samba deer trail. Wederom een stuk door de jungle. We zien veel sporen van een wild zwijn, echter zijn we hem niet. De jungle is wat meer dicht dan bij de vorige lopen en Allister moet ook meerdere malen zijn machete tevoorschijn toveren.

Aangezien mijn broek kapot is heb ik geprobeerd wat geïmproviseerde bloedzuigersokken te maken, helaas heeft dit weinig effect. Na de wandeling blijkt dat 2(ernstig kleine) bloedzuigers zich hebben gevoed met mij bloed. Ook Roland is te pakken genomen, hij heeft er 1tje op zijn borst zitten. Achjaa, dan hebben we weer wat diertjes gevoed..

Na de loop gaan we lerkker ontbijten en besluiten we samen met Roland en Esther om nog via de rivier een stuk te lopen. Laarzen aan en gaan met die banaan! Het is een hele mooie en leuke ervaring, alleen de otters, slangen en andere dieren houden zich allemaal schuil.

Het is tijd om de lekker te douchen en de tassen te pakken. We lunchen nog eenmaal gezellig samen en krijgen na de lunch een lekker biertje van de Oostenrijkse man aangeboden. Nadat we deze hebben opgedronken is het tijd om Tabin te verlaten. Jammer maar helaas! Wat een topplek was dit en wat hebben we weer veel nieuwe dingen/beestjes gezien/geleerd!

Na een kleine 1,5uur komen we aan op het vliegveld, hier nemen we afscheid van Roland en Esther en gaan naar hetzelfde hotel als voordat we naar Tabin gingen. Hier bekijken we de opties voor de aankomende dagen en we besluiten een vliegticket van Sandakan naar Kuala Lumur te boeken voor morgen. De vlucht is om 20.00u, zo hebben we nog genoeg tijd om van Lahad Datu naar Sandakan(een 4uur durende reis) te reizen. We kunnen de bus om 09.30u pakken volgens de mw achter de balie, dat gaan we doen!

In de avond eten we lekker bij hetzelfde restaurant als voor Tabin en krijgen wederom een heerlijke schotel met diverse groentes. Vol met eten en uitgeput van Tabin gaan we lekker vroeg slapen!

De volgende morgen gaat de wekker om 08.00u, we maken ons klaar en rond 08.45 bestellen we een grab richting het busstation. Hetzelfde meisje als gister verteld doodleuk dat de ochtend bus niet gaat, als ik om de reden vraag kan ze hierop geen antwoord geven. Lekker geregeld. We moeten volgens haar maar terug naar het centrum en dan hier met een mini-van richting Sandakan gaan.

We lopen het stuk terug naar het centrum en komen een aardige man tegen die ons naar de goede plek wijst. We komen aan bij de mini-van en met ons erbij zit die vol, dus we kunnen direct gaan! 2,5uur later komen we om 11.45u aan op het vliegveld. We mogen nog een dikke 8uur wachten..

We schrijven(ik typ) beide de avonturen die we in de jungle hebben beleefd, ook lukt het mij om mijn verslag en zelfs het gopro filmpje online te gooien, dit allemaal onder het genot van een heerlijke kop koffie. Verder selecteren we foto’s en doe ik alvast wat voorbereidingen voor de volgende gopro-film, die van Borneo.

De tijd vliegt toch wel voorbij en voor we het weten zitten we in het vliegtuig naar KL. We vallen hier beide in slaap en komen rond 0.00u aan, om 0.15 pakken we de bus naar Chinatown(een gedeelte van KL) en om 01.30u komen we in ons hotel aan. Hij is weer schitterend, erg luxe! We blijven nog een uurtje op en vallen dan heerlijk in slaap.

Om 06.30u wordt ik wakker, ik laat Scar nog 1,5uur slapen en maak haar dan ook wakker. We gaan KL verkennen vandaag. Met de grab rijden we naar de Batu caves, hier ben ik 7jaar geleden mijn Maleisië avontuur gestart met Jackie. Toen stond het gouden beeld nog in de steigers, deze is nu wel volledig afgerond en best wel mooi!

De rest van de grot is er alleen maar op achteruit gegaan, de Hindoes zijn bezig meerdere tempels in de grotten te bouwen en ook vonden ze het nodig om de grot van verf te voorzien(alleen het onderste gedeelte dan gelukkig). Ook de mensenmassa lijkt toegenomen, of ik herinner het me niet allemaal meer even goed. Na een klein uurtje besluiten we de caves te verlaten, dit keer pakken we de trein terug naar het centrum, op zoek naar de Twin Towers(Petronas towers).

We lopen en lopen en na 45 minuten bereiken we de torens, nog steeds even mooi en indrukwekkend. Ook het parkje voor de torens is nog iets om te bezoeken. Ik ga met Scar op hetzelfde plekje zitten als dat ik met Jack heb gezeten(nostalgie) en genieten van het uitzicht.

Als laatste wil ik Scar verassen met een bezoekje aan het winkelcentrum. Een winkelcentrum? zal je zeggen.. Ja, eentje met een achtbaan erin! Scar staat perplex en de rest van de middag spenderen we in dit enorme(het lijkt een stad op zich) gebouw! Ik koop nog een supertoffe pet en hierna lopen we lekker terug richting ons hotel, waar we om 17.00 aankomen.. Even lekker niksen!

Na een paar biertjes en wat stomme youtube filmpjes besluiten we zonder te gaan eten(we hadden in het winkelcentrum al een fikse maaltijd op) lekker te gaan slapen! Het is inmiddels 21.00!

In de ochtend gaat om 08.00u de wekker, ik ben al om 07.00u wakker geworden. We gaan lekker ontbijten en pakken het OV naar de TBS(vanuit hier gaan alle longdistance bussen naar omliggende gebieden). We willen namelijk naar de Cameron Highlands, nog even Scar de theeplantages en de mooie groene omgeving laten zien(ook hier ben ik met Jack geweest).

Met de trein komen we naar 7 haltes aan en lopen naar de balie om een ticket voor de bus om 10.15u te kopen. We komen bedrogen uit als de man aangeeft dat alles al is uitverkocht! Dit heb je als je niets van tevoren regelt! We kopen een ticket voor 14.30u, de enige overgebleven rit voor vandaag! We moeten ons dan meer weer 4 uurtjes vermaken, we maken ons geen zorgen, we zijn hier tijdens de vakantie goed in geworden! We vinden het zelfs niet eens erg meer..

Om 14.45u vertrekt onze bus, het is een enorm luxe bus met enorme stoelen! We doen zelfs nog even een tukkie in de bus! Om 20.00u komen we aan in Tanah Rata. We moeten nog zo’n 20 minuten lopen en komen dan aan in ons hostel. Een heerlijke schone hostel en hierbij hebben we de mazzel dat Scar en ik de enige 2-persoonskamer hebben gekregen.. We praten in de avond wat met de andere hostelgangers en vallen rond 22.00u lekker in slaap.

Om 07.30u worden we wakker en ontbijten we met heerlijk zelfgemaakt brood en zelfgemaakte jam(door de eigenaresse)! Rond 09.00u lopen we richting het centrum van Tanah Rata(in Cameron Highlands) en huren we een scooter voor een dag, dit kost ons 10euro. We vragen de vrouw achter de balie nog om wat tips en zo starten we onze rit op de scooter.

We rijden van theeplantage naar theeplantage, erg mooi om weer te zien! De velden vol met thee zijn schitterend! Ook bezoeken we de theeplantage waar ik met Jackie ben geweest en hier schiet ik een zelfde soort foto met Scar(Jack keek me toen heel verliefd aan).

Na de theeplantages is het voor de aardbeienfarm, hier mogen we(tegen een vergoeding natuurlijk) onze eigen aardbeien plukken. Ondertussen eten we ons buikje er natuurlijk vol mee, we blijven Nederlanders he!
Ook bezoeken we nog een bijenboerderij(waar we ook nog een aantal lekkernijen kopen) en als laatste gaan we langs de lokale markt, waar we voor 1 hele euro een kilo! cherrytomaatjes kopen..

Imiddels is het al tegen 14.00u aan en besluiten we even terug te gaan naar ons hostel om wat spullen te droppen. In ons hostel ontmoeten we 2 Nederlanders die hier ook verblijven en raken hiermee aan de praat, erg gezellige mensen. Ze vertellen dat ze een Chinese theeceremonie gaan doen vanavond en we besluiten hun te vergezellen.

Een dik uur later vinden we dat het tijd is om te gaan lunchen, we gaan lekker bij de Indiër eten. Na het eten cruisen we nog wat op de scooter rond, tanken we hem vol en brengen de scooter weer netjes terug. We boeken direct een bus ticket naar KL voor maandagochtend.

In het hostel doen we nog een klein uurtje chillen voordat om 20.00u de ceremonie(in ons hostel, door de eigenaar) begint. In gebrekkig Engels legt de man ons het een en ander uit, echter blijft hij hangen bij het Chinese Feng shui(goede energie). Ik vind het allemaal maar erg zweverig en val bijna in slaap, ook de thee vind ik niet boeiend al legt de man uit dat dit ernstig goede thee is. Nou, doe mij maar koffie!:D

Na 2uurtjes zijn we dan eindelijk klaar! Ik praat nog even met de Nederlandse jongen en ga om 23.00u lekker slapen, Scar ligt dan al een klein uurtje in bed..

We worden om 08.30u wakker dit keer, wat heerlijk! We hebben besloten om nog een loop door de jungle te doen, dit doen we op trail 10. Een dikke 4uur lopen wordt er gezegd. We beginnen de loop en na een tijdje merken we dat hij toch flink zwaar is. Het is weer vooral omhoog kruipen!

We komen na een uurtje aan op de top en het uitzicht valt erg tegen. Weinig bos en veelal gebouwen en elektriciteitsmasten! We lopen via de andere kant naar beneden, het eerste stuk naar beneden is wel schitterend. Het bos is als in een Lord of the rings film! Ik kom met de schrik vrij als ik merk dat 1 van mijn benen compleet wegzakt(tot aan mijn heup) tussen het mos en de wortels van een boom… Even een lekker schrikmomentje!

Na wederom een uurtje zijn we beneden. De jungle stopt abrupt en een pad(van nog geen 5 meter breed) scheid de jungle met een enorme elektriciteitscentrale, wat een triest beeld! We horen in de verte honden blaffen en hoe dichterbij we komen hoe harder ze tekeer gaan.

Er schijnen wilde honden hier te leven die weleens mensen aanvallen. “Gelukkig” zitten deze honden vastgebonden.
Hoe dichterbij we komen hoe meer we inzien dat ze gewoon een heerlijke aai over de bol willen. We lopen(wel voorzichtig natuurlijk) op ze af en blijven zeker een half uurtje met ze knuffelen, ook voorzien we ze van wat vers water. Ze zien er gelukkig goed gevoed uit!

Na het lopen gaan we terug naar het hostel, gaan we lekker douchen en duiken we het stadje in om te lunchen(om 16.00u)! Hierna is het tijd om te relaxen, benen omhoog en biertje erbij..

We doen de hele avond lekker niets, we liggen heerlijk op bed en bereiden ons alvast voor op wat komen gaat, Vietnam! We hebben er enorm veel zin in en zo ook Timo als ik hem geloven mag! Wij gaan er woensdag al heen en we zullen hem op zaterdag ophalen van het vliegveld, spannend!

We gaan rond 21.00u al slapen want de loop heeft ons toch meer gesloopt dan we zelf dachten..

We worden rond 08.00u wakker, ontbijten wat en kletsen nog wat met een aantal mensen daar. Om 10.30u lopen we naar de bus, die een half uurtje later vertrekt! De busrit vliegt wederom snel voorbij en om 15.00u arriveren we in ons hotel in KL. Alhier besteed ik wat tijd om nog voorzichtig aan wat meer zelfstandig met de instellingen van de camera te kloten, kijken of dit gaat lukken..

In de avond gaan we lekker uit eten en vinden een vegetarisch restaurant, wel iets duurder dan de lokale tentjes maar leuk om eens te proberen.. We bestellen 4! gerechten en proppen ons dan ook maximaal vol! Hierna rollen we terug naar ons hotel en genieten nog even van een aantal natuurdocumentaires.. Om 23.30u is het tijd om te gaan slapen, morgen ons laatste dagje KL en dan naar Vietnam!

We beginnen de ochtend langzaam en doen onze administratie(visumaanvraag voor Vietnam) en ook maak ik het filmpje van Borneo, Maleisië af(binnenkort online)! Op het moment van typen is het nu 12.00u en gaan we lekker ergens lunchen, ook gaan we nog op zoek naar een tas( die van mij heeft het begeven!)..

Morgen is de dag dat we naar Vietnam gaan, we hebben beide wederom zin in ons nieuwe avontuur en hierbij krijgen we gezelschap van mijn grote vriend Timo! We kijken er naar uit, jullie ook?!

• 21 Augustus 2018 - 08:07

Padre:

Weer een makkelijk en vermakelijk verslag! Maar goed dat er verantwoordelijke mensen bestaan en besloten om jou uit de jungle te halen! (Levensmoe Jos?)

Vietnam, het land wat in mijn jeugd bekend werd door de aldaar gevoerde 'Vietnam oorlog'. (1957 - 1968) Mogelijk zal je nog geconfronteerd worden met het enorme leed wat daar is geweest.

De natuur lijkt mij daar wederom prachtig en het volk schijn, naar zeggen, erg aardig te zijn. ! Dus genieten maar weer! Ik hou de economie van Nederland wel op peil door weer naar mijn baasje te gaan.

Dikke liefde,

Padre

• 21 Augustus 2018 - 08:59

Annelies:

Weer een heerlijk verslag door jullie geschreven. Tijdens het lezen waan ik me dan ook even in de jungle. Ook nostalgie voor jou Jos, leuk dat je dit aan Scarlett heb kunnen laten zien. Ik ben benieuwd hoe jullie Vietnam ervaren, ik heb op mijn netvlies alleen maar gruwelbeelden, maar die zijn al van een halve eeuw geleden. Hahaha. Heel veel plezier en mooie momenten toegewenst met vriend Timo. Dikke kus voor alle drie en genieten.

• 21 Augustus 2018 - 16:26

Gerda:

Kijk zeker uit naar nieuwe avonturen. Jungleloop is herkenbaar en doet me denken aan onze tochten op kaplaarzen in de modder in het Amzonegebied. Dus Als je geen bestemming meer weet dan is de Amzonejungle ook iets voor jullie!

• 29 Augustus 2018 - 14:33

Mary Zwaan:

Leuk om weer te lezen, ik ben blij dat ik geen koffie lust haha. Leuk om te lezen dat je op dezelfde plekken geweest ben als toen met Jack Heel veel plezier in Vietnam. groet Mary

• 31 Augustus 2018 - 19:35

Jackie:

Moddervulkaan, bloedzuigers en een gids die jou gelukkig tegenhoudt In de
    Jungle.. mafkaan.
    Echt super leuk dat jullie op dezelfde plekken zijn geweest, was ook een top reis!
    Enne... jij keek mij verliefd aan duifje