Kinabatangan Rivier en Sipidan - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Jos Heiden - WaarBenJij.nu Kinabatangan Rivier en Sipidan - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Jos Heiden - WaarBenJij.nu

Kinabatangan Rivier en Sipidan

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

15 Augustus 2018 | Maleisië, Semporna

Kinabatangan Rivier

Na een hevige busrit waar de buschauffeur weer als een idioot rijdt komen we rond 14.00u aan bij ons junlge resort voor de komende 3 dagen en 2 nachten. Na een ontvangstpraatje en wat uitleg over het gebied zoeken we de kamers op. Wij slapen dit keer weer eens in een dorm(de privekamers waren niet meer beschikbaar) en het ziet er prima uit. Goede, grote bedden met zelfs een airco in de kamer!

Rond 15.30u verzamelen we in de eetzaal, pal naast de rivier met een spectaculair uitzicht! Hier kunnen we een plak cake pakken met een kopje koffie of thee. Ook de langstaartmakaken weten dat er op de tijdstip eten wordt geserveerd en ze houden iedereen dan ook scherp in de gaten. Als je 1x niet goed oplet is je cake weg, en dit gebeurd dus ook zo’n 10x voor onze ogen(niet bij ons hoor)!

Rond 16.00u gaan we dan de rivier op. Onze gids Ryan(24jr oud) vaart met ons richting een plek waar ze gister de olifanten hebben gespot, vol zenuwen zitten we klaar! Onderweg zijn we enorm veel andere diersoorten, maar ryan geeft aan dat de olifanten zijn prioriteit hebben en dat hij daarom niet stopt. Iedereen is het met ryan eens en na 45 minuten varen slaan we een zijtak van de Kinabatangan rivier in. Ryan vaart plots een stuk rustiger, we zijn allemaal erg gespannen..

Na een kleine 5 minuten zien we in de verte allemaal boten, dit kan dan toch maar 1 ding betekenen! Jaaaaa, olifanten! Een supergrote groep met enorm veel kleintjes, dit is een goed teken! De olifanten lijken zich totaal niet te storen aan de boten om zich heen en grazen heerlijk verder langs de rivier. Het is een bizar gezicht! We blijven een half uur lang kijken naar deze geweldige beesten! Plots komen er aan de andere kant van de rivier nog meer olifanten en deze zwemmen de rivier over, wat een mooie beelden! Zo tof, slurfje boven water en hun hele lichaam onder!

Na al het moois varen we langzaam terug. Op de terugweg zien we nog enorm veel andere dieren. De langstaartmakaken, de silverleafmonkeys, de neusapen en nog vele neushoornvogels die overvliegen! Het is een geweldige eerste boottocht!

We varen als laatste boot terug en een paar honderd meter voordat we bij het resort aankomen stopt de boot ermee, geen brandstof meer! Het is pikkedonker en we zitten midden op de rivier.. Na 15 minuten komt er een andere boot van ons resort die ons voorziet van brandstof, we zijn gered, hahah!

Het diner wordt in buffetvorm geserveerd en is heerlijk! Na het diner is er dan even tijd om uit te buiken voordat we om 20.45u de nachtwandeling gaan doen. Deze is helaas niet zo bijzonder, behalve 2 slapende vogels en 1 grote sprinkhaan, zien we niets. Het is inmiddels 22.00u en we zijn kapot! We gaan lekker douchen en vallen direct in slaap! Morgen gaat om 05.30u de wekker alweer.

De wekker gaat! We poetsen de tanden en drinken een bakje koffie. Om 06.00u is het tijd om aan boord te gaan. We varen nu de tegengestelde richting van de rivier op. De zon begint zich langzaam te laten zien en de diertjes worden langzaam wakker. Het eerste diertje wat we zien is een baby krokodil, erg schattig. Een minuutje of 10 later gunt een enorme krokodil ons ongeveer 20 seconde om hem te bewonderen voordat hij het water weer induikt. We zien een familie neushoornvogels hoog in de boom zitten en natuurlijk zijn de apen ook weer aanwezig! 1 ding mist nog, de orang-oetang. Ryan is er ook goed naar op zoek, maar na een uurtje keren we de boot om en gaan terug naar het resort waar we aanschuiven voor het ontbijt.

Na het ontbijt gaan de meeste mensen nog even slapen. Wij blijven op om met de kittens te spelen. Er zijn 2 kittens die erg dun en zielig zijn, deze krijgen extra aandacht van ons en liggen beide lekker te slapen op onze schoot!

Om 09.30u gaan we weer voor een junglewalk. Er zijn overal sporen van olifanten(poep, voetstappen) en Ryan geeft aan dat de olifanten hier een week geleden waren rondom het resort! Dat zou toch vet zijn! We krijgen veel uitleg over alle planten die er in de jungle aanwezig zijn en we zien wederom 3 verschillende aapsoorten! Ook een bijzondere roodgekleurde silverleaf monkey. Ryan geeft aan dat het een genetische fout is! We zijn ook nog 2 spechten en nog wat andere vogels, de junglewalk(rondom het resort) was toch beter dan ik verwacht had.

Tijd om de benen in de lucht te gooien, even lekker in de hangmat de oogjes dichtdoen. Het lukt me nog ook om even een uurtje te tukken, heerlijk! Scar komt me wakker maken voor de lunch.

De lunch is wederom lekker en het is voor het eerst in Azie dat je echt flinke stukken kipfilet krijgt. Normaal krijg je de niet al te lekkere stukken kip geserveerd, of hele kleine stukjes filet. Een prima maaltijd voor de katjes vinden wij. We verzamelen(samen met nog een Nederlands meisje) lekker veel stukjes kip en geven de katjes ook een heerlijk lunch!

Na de lunch heb je wederom 2uur vrije tijd, we genieten van de rust om ons heen en gaan wederom lekker liggen in de hangmatten! Om 14.00u wordt de rust verstoord door de nieuwe groep mensen die aankomt! Iedereen even enthousiast, zoals wij dat gisteren waren..

Rond 16.00u is het dan tijd om de 2e en laatste middagcruise te gaan doen. Ryan besluit wederom de route van vanochtend te nemen. Scar en ik willen dit niet en zeggen dat we naar de olifanten toe willen. De meerderheid van de groep wilt wel de kant van Ryan open moeten wij ons dus maar schikken. Ryan geeft aan dat hij een orang-oetang wil gaan vinden, nou doe dat dan maar!

Ryan stopt bij elke aap die hij ziet, zelfs bij de makaken die overal in Borneo leven en zelfs op het resort 24/7 aanwezig zijn. Scar en ik laten ons ongenoegen blijken, maar Ryan lijkt zich hier niks van aan te trekken. Ook de neusapen(waar we 20minuten bij blijven staan) en de neushoornvogels(die we al voor de 30ste keer zien hier) kunnen ons niet bekoren. We wilden zo graag de olifanten nog eens zien!

Na een uur geeft Ryan aan terug te keren, geen krokodillen, geen orang-oetang en geen OLIFANTEN! Dit is toch wel een teleurstelling! Ik ben er fysiek ziek van geworden(grapje hoor, denk dat ik tijdens de lunch iets verkeerds gegeten heb). Ik begeef me direct naar het toilet, hier braak ik en schijt ik het hele toilet onder. Ik voel me slecht! Ik ga op bed liggen vaan 18.30u en kom er niet meer uit.

Scar gaat in der eentje nog wat eten en hoort dat de boten(die wel de andere kant op waren gegaan) een orang-oetang, een krokodil, een slang en 7 olifanten hebben gezien! Het is dus nog extra zuur(net als mijn adem) voor ons!
Ik blijf de gehele avond van het toilet naar mijn bed gaan. Gelukkig is het rond 23.30u over en kan ik lekker in slaap vallen..

Kapot ben ik als de wekker om 05.45u gaat! Leeg en energieloos! Toch wil ik de mee op de boot, kijken wat we gaan zien.
We vragen Ryan nog 1 laatste keer naar de andere kant(waar de olifanten waren) te gaan. Hier zou de slang nog zitten en deze wilden we toch wel erg graag zien. Mogelijk zit de orang-oetang hier ook nog! Ryan zegt dat het erg ver is , maar laat zich dan toch overtuigen door ons! Het duurt inderdaad 45minuten voordat we in het gebied zijn waar de slang zou zitten..

Op de plaats aangekomen vraagt de rest van de boot zich af wat we hier doen. We komen voor een slang! Volgens mij is niet iedereen even blij met onze beslissing, maar dat waren wij gister niet met die van hun! We zoeken en zoeken en net voordat we het op willen geven ziet Ryan de slang.. Hij is erg mooi, zwart met gele strepen, schuilend tussen de bladeren van een palmboom! Na een paar foto’s gaan we weer terug. Ryan zegt nergens meer te kunnen stoppen omdat we snel terug moeten zijn ivm met ons vervoer terug.

Toch maakt hij nog een stop waar de orang-oetang zich gister bevond. Hier staat een man langs de rivier de naar boven wijst en ons uitnodigd om op zijn land te komen. We springen uit de boot en kunnen de orang-oetang heel goed zien. Ze zit lekker van de vruchten in de boom te smullen en gooit de schillen naar beneden toe. Een echte wilde orang-oetang, wat een mazzel!

Na de geweldige ochtendtour lijkt iedereen toch wel erg blij met onze keuze! De rest van de rit zit iedereen met een grote glimlach op het gezicht. We hebben alle dieren gezien die je zou kunnen zien hier, behalve de clouded leopard! Ryan heeft dit beestje ook pas 2x gezien en de laatste keer was vorig jaar. Hij zag de luipaard toen een aap opeten!

We vragen aan Ryan waar we dit beestje kunnen spotten en Ryan verwijst ons naar 2 plekken, Tabin wildlife resort(een plek met een moddervulkaan die veel dieren aantrekt ivm het zout wat in het modder zit) en Maliau Basin(een plek midden in Borneo waar pas 50% van het bos ontdekt is en waar ze al een enorme hoeveelheid aan nieuwe dieren hebben gevonden). We gaan het maar eens uitzoeken!

Na een vlug ontbijt, voor mij een droge boterham met water springen we de bus in en maken een 2,5uur durende reis terug naar Sandakan. Hier gaan we wederom naar ons vaste hotel. Dit keer betalen we zelfs nog minder, 78RM! Ik moet echt even bijkomen van afgelopen nacht, ik heb slaap nodig. Maar eerst nog even wat onderzoek doen naar de 2 jungle gebieden. We mailen rond en komen erachter dat het moeilijker gaat worden dan we dachten. Alles is vol! Het is natuurlijk de vakantieperiode..

Na alle mails met aanvragen eruit te hebben gegooid ga ik even slapen, ik ben kapot! Scar gaat nog even verder met uitzoeken en voegt zich hierna bij mij. Rond 14.00u(een kleine 2 uurtjes verder) zijn we dan weer wakker en gaan verder met onze zoektocht. We hebben besloten dat het Tabin wildlife resort wordt omdat hier de kans op het spotten van dieren een stuk groter is dan in Maliau Basin, ook is Maliau Basin bijna 2x zo duur omdat het erg afgelegen ligt.

We mailen en mailen en sluiten uiteindelijk een goede deal met Riverjunkie! We kunnen pas de 12e van Augustus terecht en dus besluiten we dan maar eerst richting Semporna te gaan. Hier is Sipadan DE plek om te duiken in Borneo, echter zal dit ernstig moeilijk worden is ons verteld.

Er mogen maar 120 mensen per dag duiken, dit omdat ze de vissen en de plek willen beschermen. Wat er nog eens bijkomt is de Jacques Cousteau het 1 van de beste plekken ter wereld heeft genoemd om te duiken. We zullen morgen dus de bus naar Semporno pakken en vanaf daar dan verder een planning maken.

In de avond heb ik erge honger, we besluiten dit keer niet lokaal te gaan eten. Even een veilige keuze maken, Mcdonalds! Waarschijnlijk de 3e keer tijdens onze hele reis, maar het is heerlijk! We nemen beide een groot menu en ik neem hier nog een extra Big Mac bij, totaalprijs 8euro, een lachertje!

In de avond kijken we lekker een filmpje en gaan rond 22.30u slapen!
De volgende dag hoeven we pas om 13.30u de bus te pakken, dus blijven we in de ochtend lekker hangen op onze kamer. Rond 12.30u gaan we met de grab naar de bushalte toe en nadat wij rondom de bushalte een maaltijd(Gado gado) hebben gegeten vertrekken we rond 13.45u met de bus richting Semporna.

De busrit is heftig en duurt dit keer naar mijn gevoel erg lang, dit vooral omdat er een smerige vent achter ons zit die om de 10minuten zijn neus loopt op te halen op een ernstige gore manier en omdat de bus naar pis stinkt, wat een rit! Om 20.00u komen we aan en lopen we direct door naar ons hostel. Hier chillen we nog even en zonder te eten gaan we lekker om 22.00u slapen.

We worden rond 08.00u wakker, ontbijten wat en verlaten dan het hostel om op zoek te gaan naar een duikbedrijf wat ons dan misschien toch wel naar Sipidan kan brengen. De weg er naartoe is een heftige! De stad is de meest smerige en schrikbarende van Borneo! Van hondenstront op de stoep tot aan lijmsnuivende kinderen(ik schat ze tussen de 5 en 10 jaar oud), niet alles wat we zien op onze reis is altijd even mooi en fijn.

Als we de bedrijven bezoeken krijgen we de ene nee na de andere nee gepresenteerd, kutzooi! We gaan naar Scubiejunkie, waarmee we op Komodo ook hebben gedoken. De vrouw achter de balie is erg vriendelijk, alleen kan zij ons ook niet helpen. Hun hebben pas in Oktober weer beschikbaarheid!

Een 2e optie is om Advance open water certificaat te halen. Dit duurt 2 dagen. De dame gaat informeren bij de duikinstructeurs die morgen duiken en wij moeten ons om 11.00u weer melden. Hopelijk kunnen we dit dan doen ipv Sipadan.

In de tussentijd gaan we nog wat andere bedrijfjes af en bij 1 kunnen we bij Sipidan duiken, alleen moeten we dan het pakket nemen(van 1000euro pp). Dan verblijf je wel op een resort voor 4dgn en doe je in totaal 12 duiken(waarvan 3 op Sipidan). Echter hebben we niet de tijd om dit te doen. We moeten de 11 Semporna alweer verlaten(het is nu 08/08). Helaas!

We gaan langs het allerlaatste bedrijf waar we vanochtend expres zijn langsgelopen omdat er zoveel Chinezen binnen stonden. De mevrouw achter de balie is erg vriendelijk en spreekt prima Engels. Ze verteld dat er nog 2 plekken vrij zijn voor Sipidan! Echter zitten we in dubio, onze advance certificaat halen of Sipadan duiken. We besluiten de beslissing uit te stellen.

Als we om 11.00u teruglopen naar Scubiejunkie verteld Scar mij ineens dat ze het niet ziet zitten om de advance open water te doen. Ze is bang voor de diepduiken(tot 35mtr). Dit komt vooral door haar nare ervaring op de Komodo eilanden. Ik baal enorm en kan dit maar moeilijk verbergen, maar uiteindelijk snap ik het wel. Scar heeft enge verhalen op internet gelezen over sterke stromingen in het gebied(wat eigenlijk reuze meevalt want vooral de Komodo eilanden staan bekend om hun sterke stromingen), kut internet!

De mevrouw achter de balie heeft ook nog geen antwoordt van de duikinstructeur ontvangen op onze vraag. Ik wil de cursus ook niet alleen doen, dit omdat Scar anders 2 dagen alleen zit en als een stad als dit is dat helemaal niets! Ik besluit de cursus op te geven, voor nu dan..
Scar wilt ook niet naar Sipadan, maar geeft aan het niet erg te vinden dat ik dan wel zou gaan. Ik wil deze kans niet missen dus besluit ik voor mezelf de trip te boeken. Ik vind het wel erg jammer dat we nu niet samen gaan, maar ik kan en mag deze kans niet missen!

We lunchen wat in ons hostel, raken aan de praat met een meisje uit Frankrijk en rond een uurtje of 14.00u gaan we naar skull hill. Hier heb je een mooi uitzicht op alle omliggende eilandjes rondom Semporna. We verblijven hier een klein uurtje en gaan dan weer terug naar ons hostel.

Het meisje uit Frankrijk heeft inmiddels gezelschap gekregen van haar mannelijke reisgenoten 1 uit België en nog een Italiaan. Het is erg gezellig met zijn 5en en we besluiten dan ook samen lekker Indiaas te gaan eten. We gaan rond 19.00 erheen en het is er gezellig, de Italiaan is een goede verteller en heeft een mooie visie op het leven! We komen om 22.30u terug, snel slapen want morgen is de grote dag.

Ik word ver voor mijn wekker al wakker, het is 06.00u en het regent keihard! Ook is het flink aan het onweren, hopen dat het allemaal wel doorgaat! In de regen vertrek ik om 07.30u naar het duikbedrijf, eenmaal daar aangekomen is het gestopt met regenen. Na een klein uurtje wachten vertrekken we dan met de boot naar Sipadan.

We zijn met zijn 5en aan boord, 3 Chinezen een verlegen Duits meisje en ik, gezellig! Gelukkig zijn de divemasters wel gezellig en kan ik me met hun vermaken.. We pikken nog eens 3 mensen op in Mabul(eiland naast Sipadan), wederom Chinezen en vertrekken dan richting onze duik locatie.

We melden ons op het eiland aan, waar er militairen klaarstaan met geweren. Het eiland en de duiklocatie erom heen worden goed beveiligd, dit omdat er in het verleden weleens Filipijnse piraten de duikboten kaapten en zo de ‘rijke Europeanen” meenamen om zo losgeld te krijgen.

We gaan naar de eerste duikplek toe, Baracuda point. Het duitse meisje en ik hebben onze privé divemaster, dit omdat we hebben aangegeven niet met de onervaren Chinezen te willen zwemmen. Onze divemaster besluit in het ondiepe te beginnen en dit betaald zich uit. We zien direct een groep met bumphead parrotfish, 1 enkele barracuda en zodra we naar het diepere water willen zwemmen komen we in een enorme school met jack Fish(horsmakrelen) terecht, iets waar Sipadan bekend om staat(grote scholen, grote vissen). Het is een geweldige gewaarwording! Je voelt je zo klein en zo nietig!

We gaan nu wat dieper op zoek naar een grote school barracuda’s. We zien enorm veel schildpadden, niet normaal. Ook zien we de ene whitetip reefshark na de andere op de grond liggen! De gehele duik zien enorm veel groot ‘spul’, echter hebben de barracuda’s er geen zin in vandaag, dit kan mede komen omdat de zichtbaarheid onder water erg slecht is de laatste week!

De 2e duik is op de Coral garden, een plek op Sipadan waar het koraal wel mooi zou zijn, echter komen we bedrogen uit! Het koraal is dood en vooral kleurloos en is weinig variatie en weinig vis. De 1ste helft van de duik is dan ook tegenvallend en saai, maar we geven niet op!

Plots zien we in de verte een grote school met blacktip reefshark in rondjes zwemmen, we komen van onderen aan en het is werkelijk schitterend dit zo te mogen zien! Nadat we dichterbij komen besluiten de haaien het voor gezien te houden. Aan het einde van de duik lijkt dezelfde groep toch nog even langs ons heen te zwemmen en zo hebben we ook hier weer een mooie afsluiter na een stroef begin!

De 3e duik is naast de eerste duikplek. We gaan wederom op zoek naar barracuda’s. De stroming is echter na ernstig sterk en we kunnen moeilijk op de plek komen waar de barracuda’s zich normaal schuil houden.. We komen nog wel in een school jack Fish terecht waar ook een haai middenin zwemt. Ik zwem er ook nog even doorheen! Na nog diverse schildpadden te hebben begroet is het laatste deel van de duik saai, niets meer te zien, helaas!

Sipadan was heel tof, maar niet zo tof als dat iedereen mij vertelde of wat ik op internet heb kunnen lezen. Ik ben blij dat ik dit hebben kunnen ervaren, want tussen grote scholen vissen zwemmen en met zoveel haaien zwemmen heb ik nog nooit gedaan. Dit was een geweldige ervaring!

Nu snel terug naar mijn hostel, ik ben kapot en wil een lekkere warme douche. Als ik binnenkom zit Scar lekker op de bank te lezen. Ik vertel haar mijn belevingen en ze is blij met haar besluit om niet mee te gaan(vanwege de stromingen). In de avond gaan we lekker eten bij de Indiër en rond 22.30u vallen we lekker in slaap, op een kamer met nog 8 andere mensen..

Om 05.00u ben ik wakker, helaas kom ik niet meer in slaap. Dan maar aan de koffie! Vandaag is een dag van niets doen! We gaan niet nogmaals duiken en in de stad zelf is er niets te beleven. We ontbijten samen en rond 09.00u is iedereen vertrokken uit de hostel en zijn we lekker alleen.

We bekijken nog wat van de filmpjes van het duiken en liggen daarna lekker op bed. In de middag lopen we nog een rondje door de stad en halen we een aantal heerlijke stukken fruit(rambutan), een lychee achtige vrucht.

In de avond gaan we nog 1x naar de Indiër toe en halen we allebei nog een Naanbrood. Hierna praten we nog wat met een aantal mensen in de hostel en rond 21.30u wil ik dan echt gaan slapen, ik ben kapot!!

Om 06.30u gaat de wekker, de laatste uurtjes in Semporna(gelukkig).. We ontbijten wat en lopen daarna richting de bus. Rond 08.00u vertrekt de bus richting Lahad Datu, de plek waar we morgen worden opgepikt voor ons 3-daagse jungle avontuur. We kunnen niet wachten!

Eenmaal op onze hotelkamer aangekomen slapen we lekker van 11.15u tot 12.45, hierna lopen we een rondje door de stad. Deze is een stuk schoner dan Semporna en ook zien we hier geen bedelende mensen..

We halen wederom een kilo Rambutan en Langsat en smullen hiervan op de hotelkamer, de rest van de middag komen we de kamer ook niet meer af..

In de avond gaan we naar een lokaal restaurantje toe en vragen om een vegetarische maaltijd, ik wordt naar achter begeleid door het meisje en mag zelf de keuze maken welke groente we erin willen.. Doe maar een mix! Uiteindelijk krijgen we een enorm bord met groente voorgeschoteld, dit vergezeld met een heerlijk bord mie.

We smullen beide en na wat fooi te hebben gegeven voor de goede service van het meisje gaan we naar onze hotelkamer. We gaan lekker vroeg slapen! Morgen worden we dan opgepikt voor ons avontuur in Tabin wildlife reserve..

• 15 Augustus 2018 - 13:59

Gerda:

Kijk altijd uit naar jullie belevenissen. Leuk om mee te beleven!

• 16 Augustus 2018 - 10:14

Mary Zwaan:

Als jullie terug zijn dan mag je wel een week uittrekken 24 per dag om al die mooie foto's en filmpjes te laten zien. Ik koop iig een kaartje hoor. Al die mooie verhalen. Liefs Mary

• 17 Augustus 2018 - 08:50

Padre:

Begint bijna gewoon te worden. Wederom een zeer prettig te lezen verslag. Wat een belevingen! Filmpje is eveneens prachtig!

Dikke liefde van Padre