Aitutaki, Zon, Zee en strand! - Reisverslag uit Aitutaki, Cook Eilanden van Jos Heiden - WaarBenJij.nu Aitutaki, Zon, Zee en strand! - Reisverslag uit Aitutaki, Cook Eilanden van Jos Heiden - WaarBenJij.nu

Aitutaki, Zon, Zee en strand!

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

19 Mei 2018 | Cook Eilanden, Aitutaki

Aitutaki

We zijn rond 11.30u op het vliegveld, nog 1,5uur wachten en dan vliegen we naar Aitutaki, het eiland dat bekend staat om zijn prachtige lagoon. 50 minuten voordat we vertrekken moeten we inchecken, dit gaat erg gemakkelijk en je kan alles meesmokkelen als je zou willen..

De vlucht is erg tof, dit 0mdat het een klein vliegtuigje is en er plek genoeg voor iedereen is om langs het raam te gaan zitten. Dit doen we dus ook en als we het eiland naderen krijgen we de meest prachtige uitzichten voor onze kiezen. Het hele rif is zichtbaar rondom het eiland en ook de prachtige lagoon laat zich even zien.

Nadat we geland zijn worden we ontvangen door de eigenaresse van het resort en deze heeft ook een prachtige bloemenkrans voor ons gemaakt. Het beste nieuws dat we met jullie willen delen is dat de zon er zelfs is! Al is er nog wel een flink pak bewolking aanwezig..
De eigenaresse verteld ons onderweg naar het resort dat het de afgelopen 4 weken alleen maar heeft geregend en dat ze de zon zelfs helemaal niet hebben gezien, goede vooruitzichten dus..

We moeten dus gebruik maken van deze gelegenheid en bij aankomst dumpen we direct onze spullen, huren een scooter(had zonder rijbewijs ook gekund want er werd niet eens om mijn rijbewijs gevraagd) en pakken onze spullen in om naar de lagoon te gaan.
5 minuten later zitten we op de scooter(zonder helm, want die hebben ze hier niet!) en rijden we richting de lagoon, een ritje van 10 minuten. De zon schijnt nog steeds, maar als we eenmaal bij de lagoon aankomen is het feest voorbij. De wolken hebben ons ingehaald en de zon is weg! Neeeee!

Gelukkig is het erg winderig en blaast de bewolking ook zo weer over, de zon wisselt om de 10minuten met de bewolking, maar wij klagen niet! We liggen heerlijk bij de lagoon en drinken een heerlijk biertje, in de zon! Ook direct maar een cocktail dan en lekker chillen geblazen..
Rond een uurtje of 17.00u vertrekken we aar ons huisje op het strand, welke erg klein is, maar het uitzicht onbetaalbaar is! We drinken hier nog een biertje en rollen het trapje af om de zonsondergang eens goed te bekijken. Wat een plaatje!

Nadat het donker is belsuiten we lekker uit eten te gaan, de keuze is niet zo groot als op Rarotonga maar we hebben wel een aantal leuke plekjes gezien. We gaan naar the boat shed en eten hier een heerlijke fish&chips! Hierbij nog een lekker drankje en genieten maar.
We komen rond 21.00u thuis en zijn versleten, heftig zo’n eerste dagje! Nu lekker slapen..

We worden vroeg wakker(rond 07.00u) en zien dat de lucht blauw is! We kunnen heerlijk ontbijten in de zon op ons balkonnetje.. Na het ontbijt is het tijd voor een wandeling, er is een klein heuveltje(130mtr hoog) waarvan je een prima uitzicht hebt op de lagoon en de rest van het eiland. Aangezien onze benen afkickverschijnselen hebben, beklimmen we deze dan maar.

Het is toch een flinke klim, vooral omdat hij zo lekker steil is! Maar het uitzicht is geweldig! Wat mooi! Onderweg komen we vele kippen en hanen tegen(de enige dieren, samen met katten die hier op het eiland leven). De hanen beginnen ook elke morgen rond 06.30u lekker te schreeuwen en hier wordt je dan ook wel echt wakker van(maar dat even terzijde)! We schieten wat mooie foto’s en lopen hierna op een rustig tempootje weer terug.. Even helemaal niets nu!

We pakken de handdoeken en gaan richting ons strandje, het weer is wisselvallig en de bewolking wisselt zich af met de zon en af en toe en regenbui van een paar minuten. Na 10.00u veranderd alles, alleen de zon is er nog, geen bewolking, geen regen! Ik ga heerlijk een mijn eentje kajakken en Scarlett blijft heerlijk liggen. Het rif is mooi hier, alleen kleurloos. Maar van bovenaf in de kajak is het prima! Na een klein uurtje keer ik terug en ga ik ook eens liggen.

We snorkelen samen nog wat en zien dan ook een Murene(zo’n aal met tanden), hij is niet bang en blijft rustig zitten als wij langs zwemmen! Rond het middaguur besluit ik ergens lunch te gaan halen, echter is het op een zondag een heel gedoe! Alles is bijna gesloten en de tentjes die open zijn doen geen take-aways omdat het Moederdag is en het heel druk is! Uiteindelijk, na een half uurtje rijden, vind ik een lokaal tentje.

Hier bestel ik chicken en chips en 1,5uur nadat ik ben vertrokken ben ik terug bij Scarlett, die toch wel een beetje ongerust was.
Tijdens de lunch komt een lokale kat zich bij ons melden en ook deze geniet van de kip!

We blijven tot een uurtje of 16.00u in de zon liggen en besluiten dan dat het tijd is om de huid te laten rusten. We gaan naar een barretje en drinken een biertje&cocktail, bij een tweede bar doen we hetzelfde voordat we weer terugkeren om nogmaals de zonsondergang te bekijken!

Onder het genot van een biertje en een potje kaarten zien we wederom een hele mooie zonsondergang. We besluiten vandaag te gaan dineren bij een groot resort vlak naast onze locatie. Zodra we daar aankomen horen we heerlijke live-muziek en besluiten dat we hier gaan eten. Het is bbq-avond en dat betekend buffet!! Zoveel eten als we kunnen! We nemen salades, soep, stokbrood, vlees, noem maar op! We vreten ons dus weer helemaal vol! Met lichte buikpijn verlaten we de scene en gaan naar huis. Volgevreten lezen we nog in onze nieuwe boekaanwinsten en vallen hierna heerlijk in slaap!

Het lijkt erop dat ons geluk voorbij is, het stormt en regent keihard wanneer we wakker worden! We gaan naar ons ontbijtbuffet toe en eten hier heerlijke toast met vers fruit. De regen lijkt wat af te nemen, maar na een half uur begint het toch weer te stromen. 1 van de schoonmaaksters stelt de vraag wat we gaan doen. Is er wat te doen in de regen dan? Ze lacht!

We besluiten dan maar lekker te gaan cruisen met de scooter rond het eiland. Net voordat we weg willen gaan breekt de helemaal lucht open en begint de zon te schijnen, gekker moet het niet worden! De schoonmaakster lacht en zegt dat ze me boven hebben gehoord!

We rijden tot elk uiterste puntje van het eiland en zo kan je de lagoon ook helemaal zien(hij is ernstig groot!). Er liggen overal ook kleine eilandjes, supermooi om te zien met het turquoise water erom een. De wegen zijn moeilijk begaanbaar, maar met onze scooter(met afgebroken rem) rijden we door de modder over gravel en grote stenen en halen het uiteindelijk om terug te komen.

We lunchen wat aan ons strandje en blijven hier de gehele middag in de zon liggen! Rond 16.00u gaan we richting een barretje die direct aan de lagoon ligt(hier is het uitzicht het mooist) en drinken we een paar drankjes. Met zonsondergang zijn we terug bij onze bungalow. Het lijkt eem domper te worden, want er komen ineens veel wolken die de zon blokkeren.

Af en toe zie je wat van de zon, maar veel is het niet! Scar wilt toch blijven kijken en dit was een goede beslissing! De zonsondergang wordt 1 van de mooiste, danwel niet de mooiste die we hebben gezien! Juist door de wolken wordt het allemaal erg bizar, met hele mooie kleuren!

Hierna is het etenstijd, we gaan dit keer naar een lokaal restaurantje, halen een heerlijke visburger met friet en eten dit lekker op ons balkonnetje op! We lezen nog wat en gaan dan lekker slapen! Hopen dat de wind morgen wat is gezakt, want anders gaat onze tour over de lagoon(die we in de middag ergens besproken) niet door.

De volgende morgen lijkt de wind inderdaad afgenomen, we lopen richting ons ontbijt en vragen de vrouw aan de balie of de tour nog doorgaat. Ze pleegt een telefoontje en het gaat door! We worden om 09.00u opgepikt! Even snel wat eten en dan de spullen pakken dan maar..

Stipt om 09.00u staat er een auto klaar om ons op te pikken, we gaan met een kleine groep(8 mensen) op een kleine boot! Waar de rest van de bedrijven naar 2 eilanden gaan, gaan wij er naar 7 verschillende. De kapitein zegt ook dat wij geen last zullen hebben van de ander boten omdat hij altijd overal als eerste is! We jumpen op de boot en deze vliegt werkelijk waar over het water, nu snap ik waarom hij over zo snel is!

We bezoeken eerst 2 vulkanische eilanden, waar op 1 ze de show survivor hebben uitgezonden(Amerikaanse versie van expeditie robinson, alleen dan zonder beroemdheden). Ik zou het ook niet erg vinden om op zo’n mooi eiland te verblijven! Het water is nog mooier dan langs het hoofdeiland! Het water is nog 10x meer helder, er zijn verschillende kleuren blauw! Ook passeren we One foot island, honeymoon island en zelf een eiland dat alleen uit zand bestaat(het lijkt eerder een zandbank).

Na de heerlijke cruise rondom alle mooie eilandjes(waar we overigens ook overal aanmeren om erover heen te lopen) is het tijd voor lunch. De familie van de kapitein is eigenaar van 1 van de eilanden hier, en wij kunnen dan ook in alle rust op ons prive-eiland genieten van de kapiteins zelfgemaakte lunch!
De lunch bestaat uit tonijn(die hij net op de bbq heeft klaargemaakt), kippenworstjes, vers fruit, salades, brood en nog een aantal dingen die erg lekker zijn(weet de naam er niet van:P)!

Volgevreten springen we weer aan boord en varen we richting een punt om te gaan snorkelen. Ik stel me er niet veel bij voor omdat het snorkelen in de Cook eilanden mij nog niet heeft kunnen bekoren.. Echter..

Ik wordt verrast! Ik spring als eerste het water in en heb direct 10 Giant trevally’s rond mij zwemmen en 1 hele grote Napoleon Wrasse. De vissen zijn immens groot! Na een tijdje met hun gespendeerd te hebben, gaan Scar en ik wat meer van de lagoon verkennen. Het water is prachtig, een zichtbaarheid van zo’n 20 meter en een overvloed aan vissen! Het is zo anders dan langs het grote eiland snorkelen! We genieten, snorkelen zeker 45 minuten en zien aan het einde zelfs nog een schipwrak wat jaaaaren geleden op het rif geklapt is. Hier is zelfs al koraal overheen gegroeid! En het einde maken we nog wat foto’s van elkaar al zwemmend tussen de grote vissen en hierna springen we als laatste aan boord! Wat een verassing, hoe mooi!

De 2e snorkelplek bestaat uit Giant Clamps, enorme grote oesters van wel een meter groot. Erg kleurrijk ook! Het zijn weer mooie plaatjes! Na nog eens 30 minuten hier te hebben gespendeerd springen we weer aan boord en varen we terug. Wat een dag! Het is inmiddels 16.00u en we zijn gesloopt door alle indrukken!

Thuis drinken we heerlijk wat biertjes en vodkaatjes op het balkon en gaan hierna lekker weer naar een afhaalrestaurant. Blijkbaar is dit de beste van het eiland!
We bestellen een pizza, 2 cheeseburgers en een dikke portie friet! Het smaakt ons prima! Als toetje hebben we nog de fudge die Scarlett in Rarotonga heeft gekocht, jammie!

Na nog wat te hebben gelezen gaan we lekker pitten, denken we.. Er wordt aan de deur geklopt rond 21.30u, het is de vrouw van de balie om te zeggen dat ik morgen mee kan met een vissersboot.
De 2e dag op het eiland het ik navraag gedaan, maar de vissersboten vonden het te veel risico om buiten het rif te gaan omdat er toch nog veel wind stond. Echter hebben ze dus nu de beslissing gemaakt om morgen dan toch te gaan! Ik vraag aan Scar of ze het erg vind en die lijkt alleen maar blij om even een ochtendje alleen te zijn! Oke, doen dan maar! Je wordt m 06.15u opgepikt!

Ik slaap slecht( mede door de storm die er over het eiland raast en wordt om 06.00u vermoeid wakker van de wekker. Er staat nog een flinke wind, maar het is nu wel droog! Ik eet even snel wat en maak me klaar om te gaan! Ik wordt om stipt 06.15u opgepikt door een vriendelijk kapitein, Leo genaamd. De andere 2 mannen komen uit USA en NZ en we gaan dus met zijn 3en vissen.

We varen direct naar een ‘hotspot’ en het duurt dan ook maar 15minuten voordat de eerste vis toehapt! Ik ben de gelukkige! Ik pak de hengel en na een kleine 5 minuutjes komt er een mooie Yellowfin tuna naar boven, een kilootje of 7! Ook de andere mannen vangen er 1 in het volgende half uur, maar hierna valt het stil! Gaan vissen meer! We varen en varen, maar niets schijn meer te werken.. We zien nog wel wat vogels maar ook deze verdwijnen na een tijdje!

Dan gaan we nu maar voor de echt grote jongens! We wisselen van hengel en gaan langs de wilde kant van de zee vissen. De boot schommelt heen en weer en maakt keiharde klappen, maar onze risico’s worden niet beloont! We vangen verder niets meer.. Toch was het weer een superervaring en wist ik nu zelfs zonder enige aanwijzingen wat ik moest doen. Eenmaal aangekomen krijgen we allemaal weer een flink pakket met vis mee!

Ik zie Scar op het strand liggen en ze heeft genoten van een relaxed ochtendje! Ik maak direct wat lunch(verse tonijn) klaar en maak ook nog een klein bordje voor onze Misses Kitty. Ik denk niet dat ze ooit zulke verse vis heeft geproefd! Het is weer heerlijk!

Het weer vandaag is wederom prima, veel zon, alleen maar zon! We snorkelen nog wat langs het einde van ons strand, maar na gister stelt het niet veel meer voor. We gaan ook nog even langs een marine reserve, waar er veel Giant clamps in wording liggen(het zijn nu nog allemaal baby’s).. De kleuren zijn echt geweldig!

Na dit besluiten we lekker langs de lagoon te gaan liggen! De lagoon ziet er heel anders uit dan de afgelopen dagen, waarschijnlijk omdat de wind flink is afgenomen! Het water is meer helder. We kunnen het niet laten om nog eens een uitgebreide fotoshoot te doen en we sluiten de middag af met een heerlijk drankje bij onze favoriete pub!

Omdat we de tonijn nog hebben besluiten we dit lekker als avondmaal te gaan eten. We halen nog wel wat frietjes op bij het lokale restaurantje om bij onze tonijn te voegen! Een heerlijk laatste avondmaaltje op Aitutaki.

Wat hebben we een geluk gehad met het weer! We hebben elke dag zon gehad en heerlijk bij kunnen kleuren! Een goede beslissing van ons om van eiland te ruilen, want de mensen die we spreken die van Rarotonga komen zeggen dat het daar nog steeds kloteweer is!

Ik ben kapot van de drukke dag en ga om 21.30u al slapen, Scar volgt een uurtje later(ze kan haar boek niet wegleggen!)..

Heerlijk uitgeslapen worden we om 08.00u wakker, het uur van de waarheid is aangebroken! Inpakken en wegwezen.. We voeren ons katje een laatste keer een stuk van de verse tonijn(die hadden we voor haar bewaard) en ontbijten voor het laatst bij ons buffet.. Zoals altijd proppen we ons heerlijk vol!

De ochtend is bewolkt en we besluiten al onze spullen bij de receptie te dumpen en gaan een laatste rondje over het eiland scooteren.. Het is weer heerlijk! We gaan naar een lookout waar we nog niet waren geweest en we hebben het beste voor het laatst bewaard! Het uitzicht is schitterend! Het omringende rif goed zichtbaar en ook alle losse eilandjes om Aitutaki heen zijn goed zichtbaar, een plaatje!

We rijden bijna alle dorpjes door en alle mensen zijn nog steeds supervriendelijk, er wordt door bijna iedereen gezwaaid zodra we langsrijden. We voelen ons erg welkom op dit eiland! Na een uurtje of 2 te hebben rondgereden gaan we lekker aan ons strand liggen met ons boek erbij, hier begint ook direct de zon fel te schijnen, een goede afsluiter van een heerlijke tijd!

In de middag gaan we voor een laatste keer naar de lagoon en doen voor het laatst een drankje hier, de lagoon ligt er weer schitterend bij! Scarlett vind het wederom nodig om een hele fotosessie te doen :P..
We moeten om 15.00u de scooter inleveren, om 15.30u komen we aan.. No worries!

Hierna gaan we wederom naar ons strandje, praten we de resterende 2 uur lang met 2 Canadezen en 1 Engelse jongen(die hun drank met ons delen) en gaan hierna naar de balie waar we opgepikt zouden worden om 18.00u. De vlucht vertrekt om 19.00u en ze nemen het hier allemaal niet zo nauw.. De vrouw arriveert om 18.10u en om 18.20u arriveren we op het vliegveld, dat nog erg leeg is..

1 voor 1 stromen de mensen binnen en de incheckbalie wordt pas om 18.50u geopend, geweldig! De rit is op een paar momenten erg spannend, want er is een aantal maal flinke turbulentie.. En zeker met zo’n klein vliegtuigje(er passen 10 passagiers in) is dat wel even schrikken! Uiteindelijk halen we veilig de luchthaven van Rarotonga en bestellen samen met de jongen uit Engeland een taxi.

15$ wordt er gevraagd! Wij denken pp, maar de man zegt voor jullie allemaal! Het is een prijstaxi, weer wat geleerd! Geen vervoer van tevoren regelen(wat we gelukkig ook niet hadden gedaan, omdat het 72$ was om te regelen via onze slaapplaats en wij dat veels te veel vonden!)! De Engelse jongen die ernstig dronken is (van eerder de dag op het strand) stapt eerder uit bij een bar, 500 meter verder worden wij gedropt.

Wij zijn onze tassen aan het uitpakken en plots klopt er iemand op onze deur, de Engelse jongen hij is zijn portemonnee vergeten in de taxi.. Gelukkig arriveert er een taxi bij onze verblijfplaats en na heel wat telefoontjes komt de taxi die ons heeft gebracht opdagen! Hij krijgt zijn portemonnee volledig gevuld terug, hij bedankt ons, de taxichauffeur en we nemen afscheid!

We halen nog wat te knabbelen in de winkel en duiken het bed in! Morgen om 06.00u gaat de wekker en worden we opgepikt door de dezelfde chauffeur(voor 10$!). We lezen nog even wat en vallen hierna in slaap..

Ik slaap erg onrustig, bang om me te verslapen waarschijnlijk.. Zodra de wekker gaat spring ik er ook uit! We pakken de resterende spullen in en gaan naar buiten, waar de taxi zich netjes op tijd meld(is ook altijd maar de vraag)..

Nu zitten we te wachten, op het vliegveld, zonder internet, mijn kleine nichtje jarig! Over een uurtje vertrekken we richting Auckland en hierna door naar Fiji, waar we dan plots weer 10uur voor lopen!

We hebben een heerlijke tijd gehad op de Cook eilanden, we hebben heerlijk kunnen relaxen en zeker op Aitutaki kunnen genieten van zon, zee, strand en drank! Op naar ons volgende avontuur, onze volgende bestemming, Nadi, Fiji!

• 19 Mei 2018 - 09:10

Gerda:

Wat een relaxt verhaal!

• 19 Mei 2018 - 13:33

Padre:

Shit, Gerda was eerder met een reactie ;-)

Inderdaad zeer relaxt verslag, ik ga steeds meer medelijden met jullie krijgen. Maar goed dit is al weer snel verdwenen als ik bedenk dat jullie ook terug kunnen keren naar Nederland. Dus als jullie daar willen blijven: 'Eigen schuld dikke bult'.

Lieverds, blijf genieten!

Dikke liefde,

Padre

• 19 Mei 2018 - 16:34

Annelies:

Zon, zee, snorkelen, strand hangen, eten en drank. Wat wil een mens nog meer. Genieten !!!!!!! Dikke kus

• 19 Mei 2018 - 18:14

Jose:

Larissa en ik hebben genoten van jullie
    verslag en gedicht via wa, Tof!! Dank je!! Jullie zien weer veel moois!!

• 20 Mei 2018 - 15:03

EA V D HEK DE GROOT :

HALLO JOS SCARLET WAT EEN AVONTUREN BELEVEN JULLIE WEL EEN HECTISCH LEVEN ,KOMEN JULLIENIET IN ADEMNOOT?:?JE ZIET WEL VEEL,DE VIS LIJK WEL LEKKER IK DENK DAT IK ZELF OOK MAAR EENS EEN HENGELTJE IN HET ZUIDERPARK UIT MOET GOOIEN HA HA ZIE JE MIJ AL ZITTEN????????????NOU LIEVERTS EEN DIKKE KNUFFEL VAN OMA.

• 28 Mei 2018 - 05:27

Mary:

Wat een relaxt verslag, heerlijk genoten, gegeten, gedronken en weer veel moois gezien.
    De poes zal jullie missen.
    Leuk filmpje heb ik gezien onder water bij Jack.