Perth + freemantle Kerst en NYE - Reisverslag uit Perth, Australië van Jos Heiden - WaarBenJij.nu Perth + freemantle Kerst en NYE - Reisverslag uit Perth, Australië van Jos Heiden - WaarBenJij.nu

Perth + freemantle Kerst en NYE

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

10 Januari 2018 | Australië, Perth

Perth- Fremantle-Perth and a little bit of Islands

We verlaten Yanchep National park en zeggen nog even gedag tegen de kangoeroes. We rijden direct naar perth toe en droppen onze auto bij de interieurmaker. Er zit een scheur in het leer op de voorste stoel en als we de auto willen verkopen zal dat de prijs flink beïnvloeden. Voor een schappelijk prijsje willen ze het voor ons maken.

We lopen verder naar de winkel waar ik de batterij voor de drone kan ophalen(zo’n 2km lopen). Eenmaal daar staat de jongen die ons de drone heeft verkocht. Hij pakt een nieuwe batterij laadt deze op en hij doet het! Nu wil het alleen dat de firmware geupdate moet worden voordat alles het doet!

Wat we ook proberen het lukt ons niet! Hij heeft contact met gopro zelf en die geven aan dat ze alles maar op moeten sturen(hiervoor hebben wij natuurlijk geen tijd). We besluiten de drone maar te laten voor wat het is! Ik was na al het gezeik met dat ding toch al niet zo enthousiast meer.. Een flinke plus op ons budget al zeg ik het zelf..

Na dit alles(we zijn inmiddels al 3uur verder) wordt ik gebeld en kan ik de auto ophalen, prima timing. Deze ziet er wel perfect uit! We besluiten vandaag de reis naar Fremantle in te zetten en kijken wat er daar te beleven valt. We hebben nog steeds geen plannen voor kerst en oud en nieuw, maar he wat maakt dat uit! We hoeven in ieder geval niet naar die verplichte etentjes met familie(al zouden we dat nu na 8 maanden toch wel erg leuk vinden :D)!

Net voor onze camping is er een Aldi, de eerste die we zien dit jaar! We slaan diverse potten met knakworst in(eindelijk!!!! Nergens in Australië verkopen ze knakworsten die je niet in de koelkast hoeft te bewaren) en halen ook weer eens een biertje! Het is inmiddels 15.00u, we gaan nog even langs het strand(wat een hondenstrand blijkt te zijn) en we doen de was! We koken met al ons heerlijke verse eten en nemen een warm kopje chocolademelk toe(in de avond koelt het af tot 18graden!), hierna gaan we lekker slapen!

We gaan al vroeg met de gratis bus naar het centrum van Fremantle toe om daar eens een kijkje te nemen. Het is een semi-grote stad en het heeft een lekkere vibe. We willen graag naar Rottnest Island toe en gaan hiervoor dus ook naar het infocentrum om de tickets te boeken. Morgen om 08.15u kunnen we aan boord, we huren dan een fiets aldaar en gaan dan lekker het eiland over.

Maar vandaag besluiten we naar de gevangenis van Fremantle te gaan, deze staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. We doen hier 2 tours en deze leiden je door de gehele gevangenis! Vroeger hadden ze tenminste verstand van zaken en vertroetelden ze hun criminelen niet, ze mochten blij zijn met een ruimte van 2,5 bij 3 mtr en een hangmat hierin! De tours zijn erg interessant en we steken er beiden weer veel van op, ook erg mooi om alles eens van binnen te zien.

Na de tour lopen we nog wat door het centrum en er zijn overal wel straatartiesten te zien. De 1 speelt gitaar en zingt hierbij(wat overigens erg vals ging), de ander doet wat goocheltrucjes en weer een ander loopt te rammelen op een mij onbekend instrument! We beginnen honger te krijgen en duiken de markthal in(jaja, die hebben ze hier ook!). Toevallig lopen we langs een kraampje en zien een broodje kroket liggen, wij worden hiervan erg enthousiast en de vrouw hoort ons dus ook Nederlands praten. Hierop haakt ze in en vraagt of we ook een broodje frikadel lusten. Van beide 1 dan maar aub, even terug wanen in Nederland. Ze smaken overigens heerlijk, net als de Vlaamse frieten de we erbij krijgen!

Tijd om terug te gaan naar de camping, hier maken we nog een pasta en chillen we wat. Tijd om te gaan slapen, want morgen gaan we naar Rottnest island!

Om 05.30u wordt ik wakker, niet veel later volgt ook Scar. We doen lekker rustig aan en pakken al onze spullen voor onze reis. 3 tassen, voor een dagtrip, tjaa :D! Om 7.30u rijden we naar de ferry we parkeren er en kunnen aan boord. Om 08.15u vertrekt hij en we komen rond 09.00u aan. Hier gaan we direct naar de fietsenverhuurder(waar inmiddels al een aardige rij staat) en na een half uurtje kunnen we dan beginnen aan onze fietstocht!

We besluiten van tevoren om de langste fietstocht te doen, zodat we alle puntjes van het eiland kunnen zien. Het duurt niet langs voordat we de eerste 2 quokka’s spotten! 1tje loopt direct op scar af, bang zijn ze absoluut niet. De beestjes leven alleen op dit eiland in Australië en nergens anders ter wereld ook niet op het vasteland van Australië. Het is een mix van een Kangoeroe, rat, wombat en hamster of zoiets. Ze zijn in ieder geval om op te vreten!

We komen met onze fietstocht langs de mooiste kliffen, de mooiste stranden en de mooiste wateren! Het is werkelijk waar schitterend.. We zien ook veel Osprey’s(grote zeearenden) boven ons vliegen en veel pikzwarte hagedissen(weten niet wat dat zijn). De fietstocht is zwaarder dan gedacht, want het is vooral heuvel op en heuvel af! We besluiten even te gaan snorkelen in Salmon Bay, schitterende plek met een geweldige visibility alleen niks bijzonders qua vissen of onderwaterdieren..

De tijd vliegt werkelijk waar voorbij en de benen beginnen ook steeds vermoeider te raken, onze kont is beurs en daardoor besluiten we bij het bovenste gedeelte van het eiland de 2 mooiste stranden te bezoeken en hier steeds een half uurtje te gaan liggen. Little armstrong Bay, Little Parakeet Bay is waar we verblijven. Heerlijk even bijkomen! Onderweg komen we veel quokka’s tegen en ook hierbij blijven we dan elke keer een hele tijd staan, ze zijn te schattig om over te slaan.

We komen om 17.30u terug waar we begonnen waren, wat een dag! Geweldig! We doen nog een drankje en gaan lekker op het gras tussen de quokka’s zitten en om 19.00u kunnen we aan boord van de ferry. Het wordt een leuk ritje, want er zijn 80 mensen op de ferry van een bedrijfsuitje. Allemaal dronken zingen ze, spelen ze lekkere muziek af en kletsen ze wat met ons.

Na terugkomst halen we snel nog wat brood voor de volgende morgen en pakken de auto terug naar de camping. Wat een dag! Uitgeput en na een broodje te hebben gegeten vallen we in slaap..

De nacht is vreselijk, we worden regelmatig wakker geschreeuwd door 2 dronken mensen. Na eigenlijk 5 minuten ben ik het zat en zeg ik er ook wat van. De man biedt zijn verontschuldigingen aan en het lijkt stil te zijn maar om half 4 horen we een live-verslag van 2 wippende oude mensen(schat ze ergens eind 40) in de tent naast ons. We worden vroeg wakker en we zorgen er dus ook voor dat wij voldoende herrie maken. Gelukkig hebben de familie + kinderen in de andere tent naast ons er ook geen moeite mee om lekker veel herrie te maken. Ze worden ook wakker, ik gun ze geen blik..

We doen lekker rustig aan en vertrekken rond 10.00u richting de stad, hier slenteren we lekker doorheen en kopen de nieuwe CD van Eminem(want scar vind hem geweldig en ik luister er ook wel graag naar). De missie om leuke schoenen te kopen slaagt echter niet. We halen nog wel een superlekker broodje bij de subway als lunch. We gaan hierna de kerstinkopen doen en parkeren deze in de koelkast op de camping! We gaan lekker bbqen aan een groot strand met een lekker grasveld daarbij! Dit is wat de meeste Aussies doen, dus wij gaan dat dan ook maar doen..

In de avond gaan we naar de foodmarket die elke zaterdag in de zomer plaatsvind. Tientallen kraampjes met allemaal heerlijk eten! Wat een drukte, erg bizar! Het lijkt alsof de meeste mensen in Fremantle hun zaterdagavond hier spenderen.. We kijken naar de zonsondergang en gaan hierna lopend terug naar de camping en hopen op een rustige nacht!

Zondag 24 December, mijn verjaardag! Wat geweldig! Het interesseert me eigenlijk niet zo veel, maar het mooie gezang van mijn pa en ma, Jack, Jade en Kat en Timo, Remy en de rest van de familie vind ik toch wel erg tof. Ieder om zijn eigen redenen :D! Bij deze nogmaals bedankt!
Scar zingt ook nog wat hoe we wakker worden en ik krijg een mooie zelfgemaakte kaart van haar! Een kop koffie met een leuke ballon en als ik terugkom van de douche is de tent ook versierd..

We besluiten lekker uitgebreid te ontbijten en gaan hierna langs het grasveld bij het strand liggen voor een uurtje of 2. Rond 13.30u vertrekken richting de bierbrouwerij en volgen hier een tour.
Interessant wat deze dame ons allemaal verteld. Het is zelfs zo dat wanneer bier niet uitgevonden was, de mensheid helemaal niet meer zou bestaan! Dus lang leve bier! Nadat we de brouwerij zijn doorgelopen begint het leukste gedeelte van de tour, bierproeven!

We krijgen 12 verschillende soorten gepresenteerd, wat een variatie kan bier toch hebben. Ik ben inmiddels al een tijdje overgestapt op de Pale Ale(een bier met veel meer smaak dan de Heineken-troep uit Nederland) en ook tijdens het proeven is dit toch wel de lekkerste! We kopen nog een 6pack voor de kerst en besluiten nog een Pint te nemen om de tour helemaal af te sluiten.

Na de tour gaan we nog even het centrum in en hier zitten we gezellig langs de winkelstraat, met een biertje natuurlijk! Uiteindelijk besluiten we terug te lopen naar de Bierbrouwerij en gaan bij het restaurant aldaar(wat het grootste restaurant is van de zuidelijke hemisfeer) aan de haven eten! Heerlijk allemaal kleine hapjes en samen nog een pizza. Een heerlijke dag afsluiten met goed eten :D.

De bus rijdt niet meer dus moeten 45min lopen om thuis te komen, niet erg want alcohol is een goede brandstof! Eenmaal aangekomen pakken we een douche en duiken we de tent in, hier verrast Scarlett mij nog met een boek die ik erg graag wilde hebben! Een vervolg op een thriller die ik in het begin van de vakantie hier heb gelezen, genaamd hidden bodies.. Hierna gaan we lekker slapen :D

Het is kessemus! In de ochtend maken we alles klaar voor ons dagje strand, het wordt 33 graden! We nemen lekker veel eten mee en gaan onszelf weer uitgebreid verwennen. Om 10.00u vertrekken we richting Southbeach en het is al ernstig druk bij aankomst. Hele families met tenten die lekker aan het chillen zijn met zijn allen. Wij pikken ook een plaatsje in en nemen lekker een duik in de zee. Wat een gezelligheid, maar toch voelt het niet als kerstmis. Net als mijn nichtje Larissa tegen Jose(mijn zus) zei: Het is geen kerst daar omdat het niet koud is. Dat gevoel heb ik toch ook wel, het hoort gewoon koud en droevig weer te zijn zodat je lekker knus tegen elkaar aan kan zitten.

Maar goed, we zonnen de hele dag, drinken de hele dag en lezen lekker een boekje. Ook eten we veel en slecht. Brood met verschillende soorten dip, chipsjes, chocoladenootjes en uiteindelijk maken we in de avond lekkere hamburgers met een salade. Het is een heerlijke relax-dag geworden en we hebben ervan genoten, maar of het nu echt kerst was..

2e kerstdag oftwel Boxingday, hier staat dat vooral bekend om megasales bij alle winkels en mensen spenderen hierom dus enorme hoeveelheden geld. Voor ons gaat die vlag niet op, wij gaan een heerlijk stuk inlands rijden richting Hayden(400km). Hier kan je de Waverock vinden, het gesteente heeft de naam omdat hij in 500miljoen jaar gevormd is tot een grote golf. Een hele bizarre met allerlei verschillende kleuren. Tijdens de rit luisteren we naar de nieuwe CD van scar, genaamd revival van eminem. Het is zijn comeback na al zijn drugsgebruik! Het is een lekker album, eindelijk ook weer eens wat andere muziek dan die top40 nummers.

Nu een uurtje of 4 komen we aan bij de rots, helaas zijn we niet alleen. De golf is bedolven onder de chinezen die foto’s(met name selfie’s) aan het maken zijn. Helaas is er geen mogelijkheid om een foto te schieten zonder 1 chinees erop. Om het half uur lijkt er ook een nieuwe bus te arriveren, dus we geven het op. Een tourguide ziet ons en moet wel lachen, hij vraagt of we hier vanavond ook zijn en wij geven aan dat we op de camping blijven slapen. Hij zegt ons een kijkje te gaan nemen op de rots, je zal hier een prachtige sterrenhemel vinden.

We besluiten terug te gaan naar de camping en nemen een duik in het zwembad aldaar(het is hier 37graden). We lezen nog even lekker ons boekje en maken de worstjes die we nog over hadden van onze kerstbbq.

We gaan om 22.00u slapen en zetten de wekker om 23.30u, kijken of we de sterrenhemel kunnen zien. We zijn echter te vroeg, want de maan is er nog steeds! Teveel licht dus. We besluiten terug te gaan en de wekker om 01.30u te zetten, succes! Wat een schitterende sterrenhemel is dit! We genieten er ondanks de kou erg van! Om 2.30u liggen we weer in de tent.
Om 05.00u is onze volgende wekker, want we hebben besloten iedereen voor te zijn en dan mooie foto’s met zonsopkomst te maken. Helaas! Er staat al 1 iemand met hetzelfde idee. Uiteindelijk verlaat de man de rots en kunnen we beginnen met schieten! Jeeeeeej, eindelijk mooie foto’s!

Kapot komen we terug en vallen nog een uurtje in slaap, om 07.00u worden we wakker. We ontbijten wat en pakken daarna alles in! We gaan nog even langs een Mulka’s Cave en lopen daar een berg op. Een supermooi uitzicht! Hierna besluiten we de reis in te zetten richting Perth.

We stoppen onderweg regelmatig en wisselen ook regelmatig, dit omdat we beide nog erg vermoeid zijn van de afgelopen nacht. We besluiten via de bergen van Perth terug te gaan en wat is het hier schitterend!
We arriveren bij de camping waar we inmiddels al voor de 4 keer ons tentje neerzetten en ik loop bij de eigenaar naar binnen. 5 nachten aub John! Betaal er maar voor 4! Nou, toch een vaste klant korting! :D

De rest van de middag lekker hangen en lekker niksen, we zijn kapot! We duiken om 20.00u het bed in en gaan lekker slapen!

De volgende dag staat in het teken van de camera, we moeten hem schoonmaken omdat ik er weer voor heb gezorgd dat er vlekken op de sensor zitten. Hierdoor zie je de lelijke vlekken terug op de foto’s. De technici van de grote bedrijven hebben allemaal vrij rondom de feestdagen en komen pas op 2 januari terug! Te lang wachten voor ons..

Dus we zoeken het internet af en komen bij Cal’s camera uit. Het kost 55$ staat er op zijn website en dus zoeken we hem maar eens op. Afgelegen in een soort flatgebouw in Perth zit hij dan achter zijn bureau, hij weet even niet meer dat we gister contact hebben gehad zegt die. Zijn bureau ligt vol met camera’s die open en bloot worden gesteld aan de ranzigheid die er zich in zijn kleine kamertje bevind. Hij is helaas 1 van de weinige opties en ik overhand hem de camera. Hij pakt er een vergrootglas bij en doet hiermee erg interessant. Je ziet de vlekken ook met het blote oog hoor, vertel ik hem. Hij vraagt 99$ voor het schoonmaken, als ik hem erop wijs dat er op zijn site staat dat hij het voor 55$ doet kan het ineens voor die prijs! Mijn vraag direct is: Why are you changing your prices. Hierop kijkt hij me schaapachtig aan en zegt voor 55$ doe ik het. Ik pak mijn camera terug en geef aan dat dit een rare gang van zaken is! Wederom met een schaapachtige blik zegt hij ons gedag.

Nou meneer Cal dat was erg dom van u om te doen! Want u krijgt een dikke vette recensie van mij aan uw broek op alle social media waarop u zich bevind, dat zal goed zijn voor je business, FUCKER! Teruglezend in zijn recensies van een jaar terug zie ik dat hij dit al eens eerder had geflikt bij iemand, tyfushond!
Na deze confrontatie waar ik het liefst mijn vuist in Cal zijn schedel had geplaatst gaan we verder zoeken op internet, het gaat erg moeizaam!

Uiteindelijk vinden we iemand 20km van Perth vandaan. Een duitser! Alsof het zo moet zijn.. Ik bel hem en hij klinkt aardig en wel betrouwbaar dus gaan we naar hem toe aan het einde van de middag.
In de tussentijd slenteren we lekker verder door het centrum van Perth, kijkend naar een leuk schoentje voor ons beide! Het is namelijk megasale hier, maar helaas zijn de schoenen niet helemaal onze smaak en degene die leuk zijn kosten nog 240$. Met alleen sokken komen we terug!

We rijden richting Marcus, een aardig man blijkt later. Hij verteld ons over hoe hij in Australie is beland en vraagt ons naar onze reis. Dit voelt goed en vertrouwd, hier laten we de camera achter.. Morgenochtend kunnen we hem op komen halen. We rijden naar huis en lezen nog wat. Etenstijd! Lekker noedels met wat groente. Nu hopen dat hij morgenvroeg snel klaar is dan kunnen we nog naar King park!

We worden om 10.00u gebeld en kunnen de camera ophalen. Binnen een half uur zijn we er en de camera werkt weer prima! Marcus geeft ons ook nog een gratis boek over camera’s en fotografie (die hij 10jr geleden zelf geschreven heeft) als een presentje mee. We blijven zeker nog een half uur kletsen met hem en vertrekken hierna richting Kings park.

Sinds dat we de nieuwe remschijven hebben horen we een ‘schurend’ geluid ervan vandaan komen. Ik had het idee dat de remblokjes verpest waren door de oude remschijven en dat ze nog bijgeschaafd moesten worden. Echter het geluid blijft en aangezien we toch langs de garage rijden, laat ik er direct naar kijken. Binnen 5 minuten is het gefixed en kunnen we weer zorgeloos verder rijden.

We gaan naar het Kings park, waar je een geweldige uitkijk hebt op de skyline van Perth en de daarbij behorende Swan river. Heerlijk relaxed ook het park, tijd voor een dutje! We hebben het rond 16.00u wel gehad. We doen wat boodschappen, maken wraps en dan komt er een Duits meisje vragen of zij en haar vriend bij ons een biertje mogen drinken.

Scar had het meisje eerder deze ochtend even gesproken in het toilet, dusja ach. Het wordt een gezellig avond met Fabricio(Italiaanse ouders) en Lisa en zowaar ook een latertje. Om 0.30u gaan we slapen!
En toch wordt ik weer rond 06.00u wakker en begint de dag dus weer vroeg.. We gaan vandaag richting de bergen van perth. We ontbijten uitgebreid en doen lekker rustig aan en om 10.00u vertrekken we. We komen aan in de bergen en doen daar een loop van ongeveer 45min, hier heb je een ernstig mooi uitzicht! Het contrast van bos en stad op de achtergrond is geweldig om te zien. We bekijken nog wat andere plekjes in de bergen, maar eigenlijk zien we niets bijzonders meer. We besluiten om naar het strand bij Perth te gaan, iets wat we ook nog niet hebben gedaan.

Cottlesloe is de bestemming. Het valt erg tegen als je het gaat vergelijken met alle andere stranden langs de Westkust van Australie, maar een strand vlak bij een grote stad is toch wel iets moois!

We spenderen hier de middag en gaan daarna terug richting de camping. We doen nog een wasje en eten voor het eerst dat we in Aussie zijn een broodje knakworst! Wat lekker! Hierna chillen we nog even met de Duitsers van gister en besluiten dan ons bed in te duiken.. Morgen eindelijk feesten! :D

We worden vroeg wakker, waarschijnlijk door de spanning! We hebben nog een aantal uren te gaan voordat het feestje dan eindelijk begint. De ochtend gaat tergend langzaam voorbij en om 11.00u besluiten we dan ook maar alvast wat alcohol te gaan halen en dan natuurlijk ook maar gelijk te beginnen met drinken! 6 biertjes en 6 ciders later is het dan eindelijk zover, we kunnen gaan!

We nemen de trein tot aan de Showgrounds(speciaal evenementterrein) en wat een drukte! Gigantische hoeveelheden mensen, maar alles verloopt vlekkeloos! We zijn binnen..
Er wordt de hele dag heerlijke muziek gedraaid(vooral drum&bass) over 5 verschillende podia en het bier smaakt ook niet eens zo heel slecht. We hebben het beide erg naar ons zin, eindelijk weer eens dansen en lekker gek doen!

We zien de facebook sensatie Big Shaq nog voorbij komen, wat een show maakt die vent ervan.. Heerlijk! Net voor 0.00u gaan we even op een bankje zitten om te genieten van het aftellen + de vuurwerkshow.. Het blijft alleen bij 5 pijlen of zoiets! Er wordt niet afgeteld, de muziek gaat ook gewoon door en plots zien we vuurwerk! O, het is dus al 0.00u!

Proost jongens! En scar op naar een nieuw jaar vol avonturen en reizen! We komen uiteindelijk om 02.30u thuis en vallen in een alcoholcoma! Tot ziens 2017, welkom 2018!

Aan alle trouwe lezers een gelukkig nieuw jaar gewenst en ik hoop dat jullie onze avonturen blijven volgen!

• 10 Januari 2018 - 11:07

Annelies:

Wat een heerlijk verhaal weer, ik heb er van genoten. Volgens mij hebben jullie aan eten geen gebrek hahaha. Dikke kus voor allebei.

• 10 Januari 2018 - 11:47

Judith B:

Hé moppie, net terug dus nu weer vanuit Nederland je verhaal zitten lezen. Snap nu zeker wat je verteld. Heerlijk om daar te zijn. Fijn weer, prachtige natuur, ruimte en alle dingen die anders zijn. Wij hadden ook kerst op het strand, heerlijk chill. geen gedoe van feestdagen is ons prima bevallen. Geniet er nog maar goed van. Dikke kus. Cheers mate.xxx

• 10 Januari 2018 - 12:35

Gerda:

Mooi verhaal weer en leuk om te lezen. Voor jullie ook de beste wensen voor 2018 en een mooi reisjaar. Blijf vooral schrijven! Vanmorgen was er op het nieuws dat er een witte krokodil gespot wordt in de Adelaide River. (met filmpje) Hij is door zijn kleur gemakkelijk te zien(mutatie) Bijzonder om te zien hoor dus als je in de buurt komt......

• 10 Januari 2018 - 12:35

Gerda:

• 10 Januari 2018 - 13:42

Mary Zwaan:

Voor jullie ook de allerbeste wensen en dat jullie in 2018 maar weer heel veel mooie momenten mogen beleven. Blijf vooral zulke leuke reisverslagen maken. Ik geniet er van.

• 10 Januari 2018 - 22:59

Padre:

Wederom een meeslepend verslag. Het stukje over 'de Duiters' heb je waarschijnlijk verzonnen? En natuurlijk een prachtig 2018 met vele belevenissen en avonturen.

Love jullie,

Padre