Exmouth, Cape range + Coral bay - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Jos Heiden - WaarBenJij.nu Exmouth, Cape range + Coral bay - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Jos Heiden - WaarBenJij.nu

Exmouth, Cape range + Coral bay

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

27 Juni 2017 | Australië, Exmouth

Exmouth, Cape range + Coral Bay

Exmouth, zo’n 650km via een verharde weg rijden. We beginnen rond een uurtje of 9 met rijden, onderweg stoppen we 1 keer om te lunchen en om 16.00u stoppen we met rijden. We zijn dan 70km voor exmouth. Hier kunnen we nog eenmaal gratis slapen voordat we 50$ per nacht voor een plaatsje op de camping moeten betalen(naar horen zeggen)! Het is werkelijk waar te vies voor woorden, er is geen toilet waardoor de gehele campingplaats vol ligt met wc-papier. We besluiten onze eerste nacht in de auto te slapen, omdat we onze tent niet in deze varkensstal willen neerzetten. We doen een aantal aanpassingen en de auto ligt prima(voor 1 nacht dan).

Na 11uur slaap worden we wakker, beetje rug en nekpijn maarja ach! Het is de dag dat we naar Exmouth gaan, de dag dat we de walvishaaientour gaan boeken! We komen te vroeg aan bij het visitorscentre en deze is dan ook nog gesloten. Op de parkeerplaats lopen de emu’s rond en deze benaderen je tot wel 2meter! Wat een gigantisch benen! Zeker 2 maal jouw kuiten Timo :P!

In het centre spreken we met een leuke jongedame, die naast ons ook direct een belgische meneer te woord staat waar we net daarvoor mee in gesprek zijn geraakt. Hij Gaat morgen(zaterdag) een tour doen en ik raad hem een maatschappij aan(ik raakte in gesprek ergens met een Australische jongen, die wist via zijn zwager te vertellen(die had gewerkt bij een tourbedrijf) dat Oceanseco de beste was) en hij boekt deze ook nog eens voor maandag! Hiervoor is hij speciaal naar Aussie gekomen zegt die, dus dan maar 2x de tour!

Wij willen ook voor maandag boeken bij Oceanseco, omdat het weekend al vol is. Echter is er nog maar 1 plek beschikbaar :(, onze pech! Dat heb je dus als je vriendelijk bent voor mensen! Ik vraag aan haar welke maatschappij zij dan aanraad. Ze mag echter geen voorkeur uitspreken, maar de vriendelijke jongedame dringt aan om is een kijkje te nemen op tripadvisor. Ze wijst ons ook aan dat de three island als enige beschikbaar is voor zondag en dat deze als 1 van de weinigen een eigen spotterplane(een vliegtuigje wat walvishaaien spot) heeft! Hier staat dat hun als beste uit de bus komen in 2016 en van de 990 recensies zijn er slechts 4 onvoldoende. We besluiten deze te nemen. We boeken de tour bij een collega, omdat zij nu druk bezig is! Ze vraagt later nog wel even wat we hebben besloten en met een dikke knipoog loopt ze weg en verteld dat zij hier ook een tour had gedaan en dat het haar meer dan uitstekend was bevallen! :D

We besluiten een camping buiten Exmouth(17km) te nemen, dicht bij het Cape range NP. Dit is eigenlijk de hoofdattractie van Exmouth. Hier hebben we al 2 nachten(maandag/dinsdag) bij een camping gereserveerd(omdat het zo ontiegelijk druk gaat worden met de aankomende wintervakantie(fucking 24/26 graden!!). Hier is het Ningaloo reef, hier kan je vanaf het strand zo het rif op snorkelen! Er staan ons nog een hoop snorkelavonturen te wachten!

We gaan in de middag lekker op het strand liggen, even relaxen. In de avond bekijken we de zonsondergang bij de Lighthouse en gaan hierna eten bij het ‘lokale restaurantje’ die vanavond ‘homemade lasagna with chips en salad’ serveert. Heerlijk! Lang geleden ook de lasagne(denk die van jou rico met een overflow aan kaas :D, jammie!). Hierna lekker slapen gaan.

De volgende morgen kijk ik even alle batterijen na van de camera’s nog vol zitten, dit als voorzorgsmaatregel voor zondag. Bij het openen van de gopro breekt de behuizing(waarmee je onderwater kan zwemmen) af! Godverdomme! Weer pech! Het zat er al aan te komen, maar een dag voor ons grote avontuur! We zoeken op internet net winkels in Exmouth, geen 1 die ze verkoopt! De eerst volgende winkel die ze verkoopt is zo’n 600km terugrijden, dat wordt um niet! Hopen dat 1 van de surfwinkels ze dan maar verkoopt(tip van de receptie van de camping).

Om precies 09.00u staan we voor de winkel(openingstijd) en lopen naar binnen met onze vraag. ‘’Nou, we verkopen alleen nog gopro 5 dingen en de laatste huls van de gopro 4 heb ik pas verkocht.., ik kan de andere surfshop even bellen’’. Jaaaaa! Eindelijk zit het is mee, ze hebben er daar nog 1! Snel rennen en kopen die zooi! Opgelucht vertrekken we weer uit het kleine centrum, terug naar de camping met onze aankoop! Hierna even bijkomen op het strand! In de avond eten we biefstuk met aardappels en maiskolven op de BBQ, met volle buikjes gaan we slapen en dromen over de dag van morgen..

DE DAG is aangebroken! We zijn beide voor de wekker van 06.30u wakker en maken ons direct klaar om te gaan, om 07.45u worden we opgehaald! Iets eerder dan verwacht komt de bus ons ophalen, we zijn met z’n 16en(inclusief ons). 4 minder dan de maximale hoeveelheid, wat betekend, meer zwemtijd :D! We beginnen de trip met en aantal regels en een snorkeltripje in de lagoon. Hier is het koraal niet erg mooi en er is weinig te zien, behalve grote scholen pufferfish(die vissen die zich opblazen als ze zich bedreigd voelen). Net voordat we de boot in gaan spot ik, ja ik :P, 3 stingrays. Iedereen enthousiast behalve Scarlett en ik, die hebben we al vaak genoeg gezien..

Op naar de walvishaaien, onderweg ernaar toe zien we een aantal dolfijnen. Jake legt uit dat deze dolfijnen pas sinds 3jaar tot een nieuw soort worden beschouwd! Toch even leuk om te horen! We zien ook veel schildpadden, die een hapje lucht komen nemen en we zien een 1 zeekoe die ook even gedag komt zeggen.

Na 15minuten varen is het raak! We krijgen een bericht vanuit het vliegtuig dat er een walvishaai vlakbij ons is gespot, echter duikt deze onder(wat ze veel vaker doen) en we zien hem niet meer terug! Ondanks dat we nog een tijdje op hem wachten.. We zien een zeeslang ondertussen glijdend over het wateroppervlak, mooi om te zien! Volgende poging mislukt ook! Weer weg! De andere boten hebben meer geluk, maar zijn me zijn 6en rondom 3 walvishaaien(die naar zeggen ook steeds wegduiken).

Uiteindelijk na een tijdje varen hebben we er 1, omdat groep 1 al in het water is geweest mogen wij als groep 2 als eerst. We hebben een hele relaxte walvishaai die zich niet stoort aan ons en die op een erg aangenaam tempotje zich voortbeweegt. De groepen wisselen zich steeds af, we kunnen heel lang(zo’n 30min) bij deze jongeman blijven zwemmen(hij wordt geschat op 6/7meter) en Scarlett en ik vragen ons af of de groep niet zo geïnteresseerd is aangezien wij steeds vooraan zwemmen vlak naast het de mooie vis zelf! De tourguide vraagt een naam voor de vis, Bob Marley zeg ik. Ze vind het een prima naam(aangezien die zo relaxed is en op een slakkengangetje zich voortbeweegt). Ze zegt dat ze in tijden niet zo’n relaxte walvishaai heeft meegemaakt.

Bob verlaat ons en we zien een nieuwe walvishaai, deze is erg toegetakeld, zijn vin aan de zijkant kapot, bovenop kapot.. Deze is wat kleiner dan de eerste (5,5/6mtr geschat), maar een stuk dikker! Deze zwemt wel met een harder tempo, maar alsnog kost het geen moeite om hem bij te houden! Heerlijk dit! De grootste vis op aarde naast ons :D!
Hierna is het tijd deze magische vissen achter ons te laten:(! We gaan lunchen en na de lunch gaan we nog een keer snorkelen. Hier ziet Scar een schildpad, verder wederom niet veel bijzonders.. We varen terug en gaan terug naar de camping. Wat een dag! Geweldigenoten! Erg bijzonder! Nog even wat eten douchen en naar bed! Morgen ons nieuwe avontuur richting Cape range!

In de ochtend halen we de CD met foto’s op in Exmouth bij het bedrijf en gaan hierna in 1 weg door naar Cape range np. Hier aangekomen gaan we langs het visitorscentre om te vragen naar de getijde van Oyster Stack(een plek waar je alleen op bepaalde tijden mag duiken). We kunnen nog tot 14.00u daar duiken en we twijfelen dan ook niet om als eerste hierheen te gaan, aangezien deze plek wordt ook beschreven als beste snorkelplek van de grote 3(de andere zijn Turquoise Bay en Lakeside).

Eenmaal aangekomen is het erg winderig, grote golven kletsen tegen de rotsen aan waar we het water moeten betreden. Er is 1 zandpad dan nemen we die maar, lekker veilig. Het zicht is niet geweldig(ik schat zo’n 4/5 mtr) het rif volgt elkaar op, en de vissen ook. Veel verschillende vissen, maar vooral de mooie papegaaivissen springen er we uit. Totdat we een schildpad zien, deze laat ons toch zeker een kwartier met hem meezwemmen en hij vind het prima dat wij ons in allerlei posities wurmen om mooie foto’s en filmpjes te krijgen. Hij laat me hem ook lekker op zijn schild krabbelen. Na 15min stopt hij en maakt hij een ligplaatsje voor hemzelf tussen het rif, we laten hem lekker rusten.

Hierna gaan we naar Turquoise Bay, hier moet je 500mtr het strand oplopen om daar het water in te gaan, hier wordt je door de sterke stroming meegenomen naar het beginpunt 500mtr terug. Het is een leuke ervaring, maar we krijgen er niet veel te zien, ook het zicht is slecht(zo’n 3mtr) en er is weinig anders dan de gebruikelijke visjes te zien.
We besluiten een eind te breien aan de dag en gaan naar de camping, waar we met toeval het beste plekje van de camping hebben geboekt.

We liggen werkelijk waar 30mtr van het strand met niemand voor ons, perfect! In de avond met de zonsondergang komt er zelfs een kangoeroe poseren voor de foto, supervet! We lopen ook nog even naar sandy beach, ook een erg mooi strand, al zeg ik het zelf! Hierna lekker koken en naar bed!

De volgende morgen gaan we eerst een wandeling maken voordat we het water induiken, de wind lijkt minder dan de dag ervoor en het wordt ook warmer(27graden). Fijn! We gaan ondertussen nog naar een uitkijkpunt(Bloodwood creek) waar we eindelijk ook weer eens verschillende soorten kangoeroes zien, de rode en de euro. Ze blijven netjes zitten voor de foto’s! De wandeling is die van de Mandu mandu Gorge. We lopen over een oude rivierbediing totdat we een man met een gigantische camera zien staan. He, kijk Scar een vogelspotter. We komen dichterbij en zien dat hij een aantal rotswaliby’s aan het fotograferen is, erg bijzonder want deze zijn erg zeldzaam en wij hadden ze nog eerder gezien! Zal het dan toch zo’n dag worden waar we eindelijk is veel wildlife gaan zien…!

De wandeling zelf is mooi en aan het einde even doorzetten, maar we zijn lekker opgewarmd voor de eerste snorkelsessie bij Oyster stacks. Onderweg hiernaar toe zien we een auto bij de bosjes staan, deze vertrekken net nadat wij aankomen. Nieuwsgierig als we zijn gaan we terug om te kijken wat ze aan het doen waren. Een Echidna, daar waren we naar op zoek! Een miereneter die ook veel wegheeft van een egel, hij is schattig! We blijven zeker nog 15min hangen en gaan dan snorkelen.

We zijn lekker alleen, nog niemand is er zo vroeg(09.45u). Het water is een stuk rustiger en het zicht is ook een stuk beter(10mtr), waardoor alles dus ook mooier lijkt. We zien weer veel verschillende vissen en het koraal lijkt ook mooier te zijn. 3 minuten nadat we het water verlaten hebben, zwemt er een dolfijn langs op de plek waar we net aan het snorkelen waren! Wat tof, maar hoe jammer...

De volgende duik nemen we bij lakeside, hier is het begin op het strand. Erg koud, maar als je verder zwemt (zo’n 50mtr) kom je op het koraal en hier is alles wat aangenamer. We zien hier veel, erg veel! Een schildpad die lekker ligt te rusten op het koraal. Een blue spotted stingray, die het ook niet erg vind dat we hem volgen(erg mooi beest!) en 2 grote Cod’s(die we vorig jaar tijdens onze duiksessies hebben gevoerd). Hier blijven we ook even lekker rusten en dan op naar de volgende.

Turquoise bay nogmaals dan, de bay zelf is niet veel! Geen koraal en een handvol visjes. Ik ga alleen nog een keer de driftsnorkel doen daar. Het zich is erg slecht(2mtr) en er is niet veel te zien, totdat ik onder een rots kijk. Hier verschuilt een Potato Cod zich, wat een monster. Hij lijkt 1,5/2 mtr groot en zijn gewicht lijkt in de honderden kilo’s te vallen. Dit beaamt een vrouw ook die op mijn enthousiasme is afgekomen! Wat vet!
Als ik dit aan Scar vertel vind ze het niet zo leuk, ze baalt dat ze niet is meegegaan en geeft aan dat ze had gehoopt dat ik niets leuks zou zien! We gaan lekker terug na 5,5uur lang snorkelen.

Voor onze camping kan er ook nog gesnorkeld worden, dus we kunnen het toch niet laten. Er ligt vooral zeegras en hierdoor komen we dus wederom een schildpad tegen die ons wederom 15min met hem mee laat zwemmen. Wat een schitterende beestjes zijn het toch!

Na al het gesnorkel gaan rusten, lekker eten bij zonsondergang op ons eigen plekje! De nacht is woest! Ernstig veel wind en soms hebben we het idee dat we de lucht in worden getrokken met tent en al! Weinig slaap helaas!

Woensdag willen we nog in het water gaan, maar het is erg winderig en erg koud! We besluiten een kijkje te nemen bij Yardie creek, een mooi stukje zoetwater dat uitkomt in de zee. Na een klein stukje klimmen heb je een schitterend uitzicht! Na deze wandeling verlaten we Cape Range en gaan richting Exmouth. Hier doen we nog wat boodschappen en vertrekken dan richting Coral Bay.

Onderweg komen we nog 2 walks tegen aan de andere kant van het Cape Range NP en besluiten deze nog ter gaan doen. Een erg slechte weg leid ons naar Shothole Canyon. Even wat lucht uit de bandjes laten lopen en gaan met die banaan. Na 30min hobbelen komen we aan! Wederom een schitterend uitzicht. Ook de loop de we in 2uur doen(waarvoor 4uur is uitgetrokken :D) geeft een schitterende uitkijk op de Shothole!

We besluiten toch niet helemaal naar Coral Bay te gaan omdat het nog zo’n 200km rijden is, dus we slapen toch maar weer bij de gratis poepcamping. Hij lijkt schoner dan de vorige keer, misschien een illusie?! We slapen in de auto en gaan de volgende dag de reis richting Coral Bay voortzetten.

We vertrekken vroeg en komen rond half 9 aan in Coral Bay, we praten met een man bij het visitorscentre. Deze herkent ons accent en vraagt of we Nederlanders zijn. Hij is zelf op zijn 10e met zijn ouders hierheen vertrokken en heeft het land nooit verlaten(hij is 76jr). 2x terug geweest nar Nederland en vond er niets aan verteld hij(kan hem geen ongelijk geven)! Hij verteld ons waar we een Manta Ray tour kunnen boeken en gaan direct naar het kantoortje toe.

Er is nog plek op de boot van vanochtend wordt er gezegd door de vrouw! Als je je binnen 10 minuten klaar kan maken dan kan je nog mee! Geweldig! Doen we! Er is ook nog eens een aanbieding! Voor maar 99$ pp kan je mee, waar alle andere bedrijven 150$pp vragen!

Binnen 5min staan we klaar en gaan we met een busje naar het strand waar de boot klaar ligt. We gaan eerst op het rif snorkelen en hierna gaan we op zoek naar de Manta’s. Het weer is ongelofelijk slecht! De wind is erg sterk waardoor het dus ook erg koud is! De zon schijnt wel, maar dit helpt niet veel. Iedereen zit al klappertandend op de boot in afwachting van de 1ste snorkelsessie. Deze valt eigenlijk best wel tegen, weinig dieren en veel hard en kleurloos koraal. Na 30min houden we het voor gezien en klimmen we het water uit. Koud! Koud! Koud! De deckhand vertel me dat op het Ningaloo reef alleen maar hard en kleurloos koraal is en dat dit te maken heeft met de temperatuur van het water.

Eenmaal iets opgewarmd komen we aan op de plek waar de manta’s zich normaal gesproken schuil houden. Het duurt niet lang voordat we een manta zien en net als met de walvishaaien wordt je in een groep erop afgestuurd. We zwemmen 30min in totaal met het mooie beestje! Ze wordt op zo’n 2,5/3mtr geschat en vliegt werkelijk waar schitterend door het water heen. Ze blijft de gehele tijd op de bodem en lijkt op een afstand van 10mtr dan ook niet zo groot als dat ik in gedachte had. Maar he, het is toch super!

Na de tour besluiten we samen met een Duitser die bij ons op de boot zat met de tour (Ja, een duitser!!) naar ayers rock te zwemmen. Het is 1 stuk koraal met een diameter van 7mtr en is vernoemd naar de grote rots in het midden van het land. Normaal valt een koraal uit elkaar als het zo’n grootte heeft bereikt, dit is echter de uitzondering op de regel en daarom ook bijzonder. Het stuk ernaartoe zwemmen is hels, het is ver en nog steeds koud! Onderweg zien we een coastal blue spotted ray(supermooi) en ‘’’het harde koraal’’ onderweg hebben allemaal de vormen van bloemen! Eenmaal aangekomen bij de rots is het werkelijk waar schitterend. Het was het lijden waard :D(zie foto).

Scarlett besluit me te verassen en geeft aan de tour vrijdag nog een keer te willen doen met me! Ik twijfel geen moment en zeg direct ja! Het weer is vrijdag veel beter, dit omdat er haast geen wind staat! We zijn pas de 3e die zich inschrijft voor de tour en ze hebben er 6 nodig zodat de tour kan doorgaan. We kruisen onze vingers en hopen dat we dit keer wel wat geluk hebben! We slapen op een gratis camping net buiten coral bay(20km) in de auto, heerlijk :S!Hier praten we nog wat met een Frans koppel voordat we in slaap vallen na een heerlijke maaltijd van noodles.

De volgende ochtend worden we vroeg wakker en besluiten we direct naar Coral Bay te gaan. Alhier aangekomen wordt er gezegd dat er nog maar 4 mensen zijn en dat de schipper heeft besloten dat de tour niet doorgaat. Om de hoek verschijnt er een vrouw die zegt dat zij met 2 vriendinnen mee gaat en zo kan de tour toch nog doorgaan hopen we! De deckhand belt de schipper en deze geeft zijn toestemming! Jeeeh! Het weer is 1000x beter dan de dag ervoor en voordat we vertrekken zijn we zelfs met 12 man!

De eerste snorkelsessie doen we op een zanderige bodem met hier en daar wat rif, veel mooier en veel levendiger dan de dag ervoor(waarschijnlijk ook omdat het weer nu wel meewerkt)! We zien direct een schildpad en zwemmen er een tijdje mee. Na de snorkelsessie cruisen we rustig naar de volgende baai waar de manta’s hopelijk op ons wachten totdat.. ‘Een haai’ wordt er geschreeuwd vanaf de boot! We kijken.. en jahoor! Een 4mtr lange tijgerhaai in het water, we volgen hem een tijdje met de boot! Wat een schitterend beest een en maar een paar 100mtr verwijderd van waar wij net aan het snorkelen waren :D(gemiste kans!). De tour is nu al zoveel malen beter dan gisteren.

We komen aan op de Manta plek, aangezien we met een kleine groep zijn, gaan we met zijn allen tegelijk het water in. Ze hebben er al 1 gezien. We zwemmen dit keer 30min aan 1 stuk door met het mooie beestje. Hij laat ons zoveel meer zien dan de Manta van gisteren! Deze komt naar boven, waardoor hij toch ineens ernstig groot lijkt(3/3,5mtr)! Deze laat ons zelfs zijn onderkant zien. Wat een geweldige beesten zijn het toch :D. Dankje voor het cadeau Scarlett!Eenmaal op de weg terug kunnen we alleen maar genieten!

We blijven nog even in Coral Bay voor een lunch en gaan dan op weg naar Carnarvon.
We willen op dit moment niet verder naar beneden dan Carnarvon, omdat het hier erg koud is(onder de 20graden :D, hoe durven we zo te zeuren!) en vooral ook erg regenachtig. Dus hebben we besloten in deze mooie regio te blijven en gaan we proberen hier wat werk te vinden! Even voor het doden van de tijd en nog wat extra geld toe te voegen aan onze rekening! We slapen op een gratis camping(die overbevolkt is) en moeten de volgende dag nog zo’n150km rijden totdat we in Carnarvon zijn. Een broodje tonijn met sla, onze avondmaaltijd :D hierna lekker slapen!

• 08 Juli 2017 - 08:40

Gerda:

Bofkonten! Wat een prachtige onderwater wereld beschrijf je! Geweldig!

• 08 Juli 2017 - 11:03

Annelies:

Dit verslag is een stuk relaxter dan het vorige ( voor mij althans). Ik heb weer lekker genoten van jullie verhaal en heb me ook even onder water gewaand, dank daar voor. De haaienfilm was trouwens wel redelijk en ik heb er geen trauma van over gehouden haha. Dikke kus voor jullie allebei.
    PS. Geniet nog even van jullie vrije dagen voordat jullie aan de slag gaan.

• 08 Juli 2017 - 12:06

Pader:

Hee waterlanders!

Is het niet beter om kieuwen aan te schaffen en de longen in de biobak? Fantastisch om zulke grote dieren van dichtbij te mogen ervaren. Ik bemerk jullie enthousiasme wanneer het over 'oceaanbeesten' gaat. Neem aan dat jullie nog wel meerdere keren kopje onder zullen gaan. Wederom een heerlijk te lezen verslag Jos! Op naar het volgende verslag!

Heel veel dikke liefde van je vader en schoonvader!

Love jullie!

• 10 Juli 2017 - 08:53

Mary Zwaan:

Wat een belevenissen weer maar dan onder water. Geweldig hoe je alles weer beschrijft.
    Het is net of ik zelf aan het mee zwemmen ben. Succes met werk zoeken. groetjes Mary

• 10 Juli 2017 - 14:54

Jack Zwaan:

Wat een heerlijk verslag weer.. eventjes lijkt het erop alsof ik niet op mijn werk ben..
    heb een wereldkaart onder mijn toetsenbord liggen, tot mijn verbazing is Carnarvon aangeduid.

Ik zit alle plaatsen, vissen, koraal riffen te googelen, maar wat moeten jullie een geweldige reis aan het maken zijn... wat ontzettend mooi allemaal.

Kan niet wachten op de foto's, gelukkig duurt het niet lang meer voordat jullie terug komen.. hahaha

Veel plezier samen !! XXX