Uluru + Kings Canyon - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Jos Heiden - WaarBenJij.nu Uluru + Kings Canyon - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Jos Heiden - WaarBenJij.nu

Uluru + Kings Canyon

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

10 Mei 2017 | Australië, Alice Springs

Kings Canyon en Uluru

De volgende morgen moet ik om 06.30u plassen en tot mijn verbazing zie ik dat mijn Adidas vest(van Timo gehad) en mijn Adidas joggingsbroek(vorig jaar gekocht in Australië) zijn weggehaald van de waslijn, oftewel gewoon gejat! Erg frustrerend! Ik denk ook te weten wie het is geweest, want voordat we gingen slapen stond er nog een tent bij ons in de buurt, die plots in de nacht is verdwenen! Als ik hem tegenkom, breek ik zijn beide benen, steek ik zijn banden lek en tief ik hem ergens van zo’n mooie berg af :D Zo! Even de frustraties van me afschrijven!

We gaan beginnen en ruimen de was(datgene wat is overgebleven) op. We rijden richting de Kings Canyon, hiervan verwachten wij helemaal niets omdat we er nog nooit eerder van hadden gehoord. Het schijnt een zware loop te zijn waarover je 4uur doet. Het begint al met een trap van rotsen, niet zo’n stabiele gelijkmatige en gelijkvormige zoals we in Nederland gewend zijn! Maar eentje waar je je helemaal de pleuris loopt :D God wat zwaar! Eenmaal boven is het uitzicht geweldig, we lopen langs de gehele Canyon en zien de meest bizarre kleuren en meest bizarre stukken rots(gevormd als bijenkorven). De uitzichten verbazen elke keer opnieuw en dit voor 3,5u lang, geweldig!

Na deze geweldige loop gaan we richting Uluru, het is nog een aardig stukje rijden (zo’n 3uur). We zoeken een gratis camping in de buurt van Uluru, omdat de betaalde niet normaal duur zijn(50$per nacht)! De gratis camping waar we aankomen is werkelijk schitterend en ligt op 15km van Uluru af. Hier komt nog bij dat wanneer je een klein duintje opklimt je de schitterende zonsondergang bij Uluru ziet en dat allemaal gratis! We genieten van de zonsondergang en bereiden ons voor op morgen!

Het is vroeg, 08.00u en we zijn er al helemaal klaar voor(dan bedoel ik we hebben gegeten en iets gedronken, want wassen doen we niet :P)! Vannacht was het erg koud! De temperatuur is gedaald tot 3,5 graad. Waar het in middag gewoon tussen de 22 en 28 graden is! We slapen met lange broek, trui, sokken, ondergoed en nog is het koud! Na wat yoga-oefeningen(grapje :D, we zijn nog steeds geen vega’s) besluiten we richting de berg te gaan. We zijn erg benieuwd! Hoe dichterbij we komen, hoe mooier hij wordt. Het is echt zo anders dan op alle foto’s! Je kan je niet voorstellen wat voor een impact zo’n ding op je heeft, het lijkt wel iets buitenaards!

Aldaar aangekomen zien we mensen op de rots klimmen, dit wordt niet gewaardeerd door de aboriginals. Dit omdat het een heilige rots is voor hun! Echter is er(nog) geen verbod op, ook al wordt op tientallen borden gevraagd het niet te doen. Ach ja, dan komt het egoïstische in mensen weer naar boven. Daarom houdt ik dus meer van dieren dan van mensen! Het liefst zien we er samen 1tje vanaf vallen(dit zou best mogelijk zijn, want er is 1 sterfgeval per jaar bij die klim :D). We beginnen met de loop om de rots, een loop van 4uur en 10.6km lang. Hij is schitterend en steeds weer anders vanaf elke hoek, Scarlett is spontaan verliefd geworden! We zien zelfs vormen van een soort Alienhoofd, die zit Scarlett wel zitten als tattoo. We lopen en lopen er lijkt geen einde aan te komen, wat een reusachtig ding is het toch :D. Eenmaal aan het eind van de loop vind ik het wel leuk geweest, echter Scarlett houdt maar niet op om te vertellen hoe geweldig Uluru wel niet is.

Het is 13.00u en we willen Uluru graag met de zonsondergang(18.15u) zien, dus wat doen we nu?! We gaan een eitje bakken bij 1 van de velen uitkijkposten, de vliegen genieten mee! Wat een drama, tientallen te gelijk! Rustig eten zit er niet in! Nu eens een kijkje nemen bij die ‘o zo dure camping’ dan maar.. Nou het gras van de camping zit lekker! We zien ook onze kans weer schoon om gebruik te maken van de rust op de camping en duiken weer stiekem onder de douche daar. Zonder handdoek(gebruiken dan maar papieren doekjes en de zon om ons te drogen) en zonder zeep(gejat uit zo’n handpompje) lukt het ons toch aardig fris te worden en vooral te voelen :D We liggen nog even op het gras en genieten van onze zuinigheid en vertrekken dan naar het kleine centrum.

Hier lopen we een winkeltje binnen, halen wat kleine boodschapjes(lees: halen artikelen die in de aanbieding zijn) en gaan nog even op het gras wat relaxen. Om 16.15u krijgen we de kriebels en we rijden naar het punt toe waar de zon onder zal gaan.
In ons hoofd waren we de eerste die aan zouden komen, echter bleken er al heel wat toeristen ons voor te zijn. Sommige met champagne een anders net als wij een biertje. Stoel erbij en genieten. Maar eerst nog een stuk of honderd foto’s maken, in elke weg en in elke positie mogelijk. Want ja zoiets bijzonders zie je maar 1x in je hele leven. We klimmen op de auto en genieten van het moment, werkelijk schitterend! Hierna rijden we naar de camping en gaan slapen.

De volgende morgen hebben we de wekker om 06.00u gezet omdat we na de zonsondergang ook de zonsopkomst moeten zien! In het donker rijden we om 06.15u weg bij de camping, plots springt er een Duits meisje voor onze auto. Ze hebben hulp nodig, hun accu is leeg! We gaan kijken naar haar hippie-busje, maar zo goed en technisch als dat ik ben krijgen we de klep van de auto niet open om bij de accu te komen. HAHAH! Sorry dames, jullie zijn Duits en daarvoor gaan wij niet de zonsopkomst missen! Aufwiederschnitzel! We rijden met vertraging naar de rots toe en we moeten aanzien hoe het daglicht al tevoorschijn komt. Lichtelijk in paniek versnellen we nog wat! We komen net op tijd aan, wederom staan er hordes met mensen klaar om foto’s te maken. We mengen ons hiertussen en gaan op de railing staan(Al die ouwetjes met osteoporose komen er toch niet op). Prima plek voor foto’s al zeg ik het zelf!

Na de zonsopkomst vertrekken we naar Kata Tjuta(de Olga’s) wat ‘veel hoofden’ betekend. Ook een erg bizarre plek om te zien! De loop is veelzijdiger en een stuk moeilijker dan die van Uluru, maar net zo spectaculair! Na 3uurtjes lopen door de valleien en langs de enorme rotsen gaan we weer weg! We verlaten het park en gaan terug richting Alice springs. We overnachten op een gratis camping zo’n 100km van Uluru vandaan, hier kan je wel lekker douchen. We bekijken Mount Connor (ook een erg mooie berg) en gaan slapen. De volgende dag terug naar Alice springs.

Rond 08.30u beginnen we met rijden, rond 12.45u zijn we op de plaats van bestemming. We duiken de supermarkt in en slaan vers voedsel in, lekker wat fruit en groenten. Als avondmaal maken we dit keer een pasta met gehakt! Jammie :D We slapen op een camping naast een hotel, we hebben een vreselijke nacht! Het is wederom erg koud en ze hebben in de straat naast ons een feestje dat duurt tot 05.00u!

We besluiten het weekend eens goed uit te rusten en nemen een camping 5km weg van de stad en met een heerlijk zwembad! We kopen in de morgen ook direct een extra grote deken voor ons 2en erbij en kopen onze felbegeerde tafel! We kookten nog steeds op de grond namelijk :D. De tafel is een prikkie (25$ ipv 60$), dit omdat hij in de verkeerde schap stond (bij de stoelen) en ik de vrouw achter de balie heel lief aankeek en zij met haar manager kortsloot dat ik de tafel dan toch maar voor 25$ mocht meenemen!

De rest van de dag heerlijk rustig aan gedaan, lekker ons kleurtje bijgewerkt, lekker wat gepraat met de mensen op de camping(waarvan je altijd goede tips meekrijgt :D) en in de avond een heerlijke maaltijd met garnalen klaargemaakt! Want we maken natuurlijk ook gebruik van deze rustige dagen door ons helemaal vol te proppen met allemaal vers eten :D. Je vergeet dan hoe intens je kan genieten van lekker eten! En ja jack ik heb gekookt! :P

We blijven nog een nachtje zodat we lekker kunnen bijkomen van al het reizen en besluiten lekker een dagje te gaan zonnen langs het zwembad. Heerlijk even rust! We gaan nog langs de zondagmarkt in het centrum, halen nog worst en een broodje voor de avond en de rest van de dag doen we lekker niets!

In de avond zien we een man die ons een aantal tips heeft gegeven over de Tanami track, hij vraagt Of we de film “Wolf creek’’ hebben gezien. Dit schijnt dus een film te zijn over een plekje op de Tanami track waar backpackers worden vermoord. Scarlett heeft dit ook gelezen in de lonely planet. Hierbij geeft de man aan(die zielig maar toch ook vreemd oogt) dat hij achter ons aan zal komen. Met een lach op zijn gezicht vertrekt hij..

Om 04.00u in de nacht wordt ik wakker en dan ben ik toch erg benieuwd of Feyenoord kampioen is geworden, ik zet internet aan en… Jahoor! Eindelijk, eindelijk is het zover.. Geen gejank meer van mijn vriendjes, ze kunnen eindelijk is juichen! Gefeliciteerd allemaal, geniet ervan!
In de ochtend vertrekken we via de Tanami track naar Halls creek. Een weg van zo’n 1000km door de Outback heen, je kan hier eenmaal tanken na 300km en de rest moet je zelf maar meenemen. Met 30 extra liter benzine in 2 jerrycans besluiten we te vertrekken..

Adios en misschien tot ziens :D

  • 21 Mei 2017 - 12:20

    Gerda:

    Wwow indrukwekkend!

  • 21 Mei 2017 - 13:03

    Padre:

    Wederom weer een heerlijk jaloersmakend verslag. Inmiddels weet ik nu dat jullie gelukkig de Outback hebben overleefd. Jullie zuinigheid levert volgens mij dit op: 'Zuinig zijn is de eerste stap op weg naar rijkdom'. De rijkdom bestaat uit hetgeen jullie meemaken en laat zich niet in materialisme uitdrukken maar in emotie en beleving. Zo, tering, ik was even helemaal zen. Back to earth Aad.

    Ja, hier ben ik weer!

    Enkele opmerkingen:
    * Als ik niet beter wist zou ik die dingo als een normale hond beschouwen.
    * Jos de technische kennis van jou heeft er toch voor gezorgd dat je 'die Duitsers' niet kon helpen. Niets ergs aan. Mijn wijlen opa is zijn fiets nog steeds kwijt.
    * Scarlett, ik zou die tattoo doen! Spooky!
    * Timo, ik ga er van uit dat je een nieuw Adidasvest naar Jos opstuurt?

    Scarlett en Jos dikke liefde van Padre! (Vol verwachting naar het volgende verslag).

  • 21 Mei 2017 - 13:29

    Annelies:

    Weer even weg kunnen dromen. Het lijkt net of ik bij jullie op de achterbank zit. Geniet maar lekker hoor schatjes, MAAR KOM WEL TERUG !!!!

  • 21 Mei 2017 - 22:54

    EA V D HEK DE GROOT :

    ALS JE TERUG BEN MOET JE MIJ OOK EENS LEREN HOE JE ALLES GRATIS KRIJGT LIEFS OMA,....

  • 22 Mei 2017 - 11:02

    Mary Zwaan:

    Hoi Jos, wat een mooi verhaal weer. Net wat je moeder schrijft het is net of we een beetje bij jullie zijn.
    Heerlijk om jullie avonturen te lezen. Geniet weer verder en doe Scarlet ook de groeten van ons.xx

  • 22 Mei 2017 - 12:39

    Sabina:

    Wat een leuk verhaal weer jos!! Prachtig daar zo te horen...wij hebben hier inderdaad een kampioensgeestje gevierd haha...tenminste voor zover voetbal mij interesseert maar het was toch ff kippenvel dat de hele stad gewoon vol stond! Kregen zelfs een alert op de telefoon om niet meer naar de stad te komen met de huldiging

  • 22 Mei 2017 - 15:42

    Roy:

    Leuk verslag weer Jos!!!
    Geniet ervan

  • 23 Mei 2017 - 21:00

    Jack:

    Vriendje en vriendinnetje!! Wat een verhalen weer zeg..
    Zonde van de vest, maar jij zou zulke streken ook kunnen uithalen in je jonge jaren.. misschien nu ook wel aangezien je het steeds koud heb haha.

    Duitsers... ik zag laatst iemand water uit de sloot drinken voor je oude huis, ik roep nog:
    He datdag water kan je niet drinken hoor!!
    De man roept terug: Wat sagen Sie??
    Ik: Mit zwei handen trinken!!!

    Goed, ik dacht die flauwe grappen mist je vast wel...

    Wat een freak zeg die vent.. het zou je gebeuren zeg of
    Stel dat je die man tegen komt op die weg... BAM

    Haha dat koken van jou.. ben benieuwd als
    Je terug bent.. ik zal je snel weer Foto's doorsturen als ik bij de
    Slager sta met al dat lekker vlees voor me

  • 23 Mei 2017 - 21:01

    Jack:

    HET VEST

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Australie

Backpacken met Scar

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2018

Laatste weken Australie

27 Januari 2018

Denmark, Albany, Esperance

16 Januari 2018

van Rockingham tot Denmark

10 Januari 2018

Perth + freemantle Kerst en NYE

01 Januari 2018

Turquoise Coast
Jos

Actief sinds 21 April 2017
Verslag gelezen: 820
Totaal aantal bezoekers 38719

Voorgaande reizen:

07 November 2018 - 02 December 2018

Een safari door Afrika!

20 Oktober 2018 - 15 November 2018

Nepal

21 September 2018 - 27 Oktober 2018

Sri Lanka met de tuktuk

25 Augustus 2018 - 25 September 2018

Vietnam, met mijn maatje Timo

13 Juli 2018 - 22 Augustus 2018

Borneo, Maleisie

15 Juni 2018 - 13 Juli 2018

Indonesie, we zijn weer terug!

08 Februari 2018 - 07 Mei 2018

Nieuw-Zeeland

19 April 2017 - 30 November -0001

Australie

17 Mei 2018 - 30 November -0001

Fiji, een vakantie tijdens het reizen!

Landen bezocht: