Hanoi, de ontmoeting met een vriend! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jos Heiden - WaarBenJij.nu Hanoi, de ontmoeting met een vriend! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jos Heiden - WaarBenJij.nu

Hanoi, de ontmoeting met een vriend!

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

02 September 2018 | Vietnam, Hanoi

Vietnam! Hanoi

We komen rond 15.00u aan op het vliegveld waar we naar de immigratiedienst lopen, hier leveren ons volledig ingevulde visumaanvraag in. De man die het aanneemt verwijst ons naar een bank om hier plaats te nemen(dit doet hij overigens erg vriendelijk net als de rest van de mensen die op het vliegveld werken, maar niet heus) en te wachten tot we worden opgeroepen. Na 15 minuten is het dan zover, we zijn goedgekeurd en mogen Vietnam dan in!

De taxichauffeurs staan ons alweer op te wachten, maar omdat we nu ervaren reizigers zijn weten we dat de bus pakken net zo makkelijk kan! We betalen beide 1euro voor een buskaartje, waar je bij een taxi zo’n 15euro kwijt zo zijn. Wat ons opvalt is dat iedereen weer rechts rijdt! Dit zal wel weer even wennen worden na 16 maanden links rijden en kijken! Het 2e wat ons opvalt is dat ze niet zo netjes rijden als in Maleisië, maar dat ze meer op de Indonesiërs lijken qua rijgedrag! De toeters worden geen minuut met rust gelaten..

Na een kleine 30 minuten komen we aan in Hanoi. Het is druk, warm en we moeten ons nu een weg door het drukke verkeer heen knokken. Met gevaar voor eigen leven duwen we ons overal tussen en steken we de weg over. De scooters en auto’s vliegen op je af, maar lijken je toch wel erg goed te kunnen ontwijken. Je moet niet bang zijn en gewoon doorlopen, dan komt het goed. We lopen allemaal kleine straatjes door en zien overal mensjes buiten zitten, voor hun deuren, bezig met hun dagelijkse dingentjes(eten koken, scooters repareren, schoenzolen maken, noem het maar op).

Heerlijk om te zien, maar ook weer even wennen deze drukte. Na 20 minuten lopen komen we aan bij ons hotel. We worden vriendelijk ontvangen en worden naar onze kamer begeleid. Deze is gelukkig erg schoon en lekker ruim.

We gooien de spullen neer en gaan dan een kijkje nemen op straat. We slaan drank in(een biertje kost maar 0.40euro) en lopen hierna heerlijk over straat, genietend van de chaos! We besluiten op aanraden van een medewerker in het hotel bij een local te gaan eten. Het is een noodle soep met rundvlees, een beroemd gerecht in Vietnam. Echter wij besluiten beide de vegetarische versie te nemen en worden dus ook vreemd aangekeken.

Na lekker gegeten te hebben besluiten we nog een stukje te lopen, bestellen we een heerlijk verse mango juice bij een jongen langs de straat en hierna gaan we terug naar de hotelkamer. Even bijkomen van deze drukke dag met de vele indrukken.. Doordat de biertjes zo goedkoop zijn, voel ik me toch wel een beetje dronken.. Tijd om te gaan slapen(22.00u)!

In de morgen heb ik een klein beetje hoofdpijn, maar het valt mee! Nadat we hebben ontbeten en nog even hebben gechild beginnen we onze dag om 10.00u. We lopen naar het nieuwe centrum(wij slapen in het oude centrum) en gaan een telefoonzaak binnen. Hier kopen we een Vietnamese simkaart met 8gb voor 30 dagen voor nog geen 8euro. Hierna doen we een rondje om het meer en lopen we heerlijk door het stadje heen.

In het nieuwe gedeelte bevinden zich McDonalds, Burger King en KFC en nog meer duurdere Westerse zaken. Onze voorkeur gaat uit naar het oude centrum, waar je het ‘’echte’’ Vietnam nog ziet. We kijken onze ogen uit, mensen op scooters die volkomen volgebouwd zitten met etenswaren, vuilniszakken, fruit, groentes, noem het maar op!

Na een tijdje besluiten we een touroperator binnen te lopen(deze heeft een Nederlandse eigenaar). We willen alvast kijken voor tours naar Halong bay. Het is vrij prijzig wat de jongen ons laat zien, prijziger dan wat je op straat vind. Echter biedt de operator alleen maar 3 en 4 sterren trips aan. Het laasgte is 140dollar voor 2dagen en 1 nacht(wel op een schitterende boot). We gaan ons bedenken!

We weten dat er in ons hotel zich ook een operator bevind en gaan langs om hier de prijzen na te vragen. De vrouw(overigens ook de manager van het hotel) praat een lange tijd met ons en geeft aan dat we 3 opties hebben. Een 3-sterren boot voor 105dollar, een 4-sterren boot voor 120dollar of een kutbootje (waarmee je niet eens langs naar de afgelegen stukken gaat en alleen maar op het toeristische gedeelte blijft)voor 70dollar. Na overleg met Timo, die nog thuis zit, besluiten we lekker luxe te doen en de 4-sterren boot te nemen. Hierin zit natuurlijk alles bij inbegrepen(eten, transport naar de haven toe en weer terug, luxe buffetdiners en kano’s en vishengels).

Onze eerste trip buiten Hanoi is een feit! Ook boeken we een busticket voor de trip naar Ninh Binh de dag na terugkomst..
Na alles te hebben geboekt hebben we honger en gaan lekker eten in een restaurantje, even bijtanken! We genieten wederom van de gekte en chaos die voorbij komt op fiets dan wel scooter! Erg vermakelijk! Hierna trekken we ons even terug op de hotelkamer, bijkomen van de hitte en alle indrukken.

Rond 18.30u vertrekken we weer naar buiten om de gezelligheid op te zoeken. We eten eerst wat bij ons in de straat. Je kan hier je eigen eten bereiden, dit in BBQ stijl of stoofpot stijl. We kiezen beide en zitten dan ook met 2 grote bakken vegetarisch eten voor ons, jammie! Na het eten gaan we naar de bierstraat en lopen we nog langs wat winkeltjes. Rond 21.00u zijn we terug op de hotelkamer en kijken we nog een filmpje, hierna gaan we lekker slapen!

Het is 07.00u en ik ben alweer wakker, Scar meld zich een uurtje later en dan besluiten we direct te gaan ontbijten. Om 09.30u vertrekken we uit het hotel en gaan wat cultuur opsnuiven. We bezoeken het warmuseum, waar zoals de naam het al zegt verschillende oorlogsdingen te zien zijn. Vliegtuigen, tanks, auto’s en nog veel meer uit de Vietnamoorlog! Ik vind het erg interessant en zelfs Scar vind het leuk!

De rest van de ochtend besteden we aan het bezoeken van verschillende mooie plekken in Hanoi, het paleis van de president, de botanical garden en het imperial Citadel of Thang long(een verborgen stad waar ze spullen van wel 1000jr geleden hebben gevonden)! Het is allemaal interessant en ook is het eens wat anders..

Rond 13.30u hebben we alles wel zo’n beetje gezien en eten een heerlijk broodje met tofu bij een kraampje, met de hitte van vandaag en na al het zweten verdien ik er ook wel een biertje bij! We blijven even zitten en genieten wederom van het schouwspel om ons heen! We lopen nog even over de markt en tikken dan 3 hoedjes(van die rieten driehoekige dingen) op de kop. Morgen gaan we Timo in stijl van het vliegveld halen!
Rond 16.00u gaan we terug naar ons hotel, douchen ons even en relaxen wat voordat we het avondleven weer induiken!

Om 18.30u vertrekken we bij het hotel en na 5 minuten begint het ernstig hard te regenen. Het deert ons niet, het is zelfs erg lekker! We stoppen ergens bij een tentje en hier bestellen we een 3-tal vegetarische gerechtjes, heerlijk, het beste eten tot nu toe in Vietnam! We genieten van een groep Nederlanders naast ons, die Engels proberen te praten met hun gids! Het is lachwekkend!

Nadat we zijn uitgegeten doen we nog een rondje over de nachtmarkt en drinken we alhier nog een heerlijke smoothie! Tijd om terug naar ons hotel te gaan.. We kijken nog een filmpje en vallen hierna lekker in slaap, inspanning voor morgen!

Om 05.00u gaat de wekker, ik drink snel nog even een kopje koffie en dan is het toch echt tijd! We bestellen een grab en we komen om 06.00u aan bij het vliegveld, Timo is al geland als het goed is..

Uiteindelijk laat Timo ons tot 06.45u in spanning wachten, maar dan is het moment daar! Zonder ons te hebben gezien komen we tevoorschijn en knuffelen we heerlijk met elkaar. Okee! Waar te beginnen.. We pakken een bakje koffie en vertellen beide wat verhalen, er is zoveel te vertellen..

Onderweg met de grab terug naar ons hotel geniet Timo van de drukte en chaos die wij ook zo hebben ervaren. De taxichauffeur stopt de auto en geeft aan dat we er bijna zijn, echter maps.me verteld mij iets heel anders. De chauffeur heeft blijkbaar geen zin om verder te rijden. We springen de auto uit en vervolgen lopend onze weg. Na een klein half uurtje zijn we dan bij het hotel, we gooien onze spullen af en gaan snel naar beneden. We zijn nog op tijd voor het ontbijt!

Na het ontbijt gaan we lekker de stad in, we lopen en lopen, drinken een zuurzaksmoothie(die helemaal niet lekker is) en na een flinke wandeling hebben we wel weer honger(lees Timo). We besluiten een gezellige barretje op te zoeken waar je op het terras een overzicht hebt op een gedeelte van het chaotische Hanoi! We eten en drinken hier wat(ook Timo’s eerste biertje) en praten uitgebreid. Na lang te hebben getafeld lijkt Timo in te storten, we besluiten een powernapje te gaan doen op het hotel!

We slapen zo’n 1,5uur (Timo en ik, Scar is lekker gaan schrijven en lezen) en rond 16.00u besluiten we de stad weer in te duiken. Eten! Maaltijd nummer 3 alweer. We wisten dit voordat we besloten met Timo te gaan reizen, dus nemen we het voor lief(stiekem vinden we het beide toch ook wel erg lekker). We nemen verschillende gerechtjes en krijgen zelfs een privekok die aan tafel onze vis komt grillen op een klein bbq-plaatje.

De rest van Hanoi is allemaal niet zo boeiend en daarom besluiten we naar het waterpoppen theater te gaan, een aanrader van bijna elke internetsite! Wat we hier meemaken is lachwekkend en erg vermoeiend! We zien het alle 3 met verbazing aan en als de show 20 minuten onderweg is vechten we allemaal tegen de slaap! Uiteindelijk redden we het en rond 18.30u zijn we terug op het hotel, even lekker niksen!

We praten en kijken ondertussen een filmpje, rond 20.30u besluiten we dan om weer naar buiten te gaan, de nightmarket op! Het is immens druk, duizenden en duizenden mensen paraderen over de markt en lopen op de straten. We moeten ons soms werkelijk door de rijen mensen en scooters heen duwen! Na een uurtje besluiten we dat het tijd is voor maaltijd nummer 4! Het eten is wederom erg lekker!

We gaan het nachtleven van Hanoi nu maar eens bekijken. We duiken een club in en ons valt het direct op dat het vol staat met Chinezen/Vietnamezen(we zien het verschil niet). We bestellen 2 emmertjes met een hoop drank erin en gaan lekker even genieten van de muziek en de drank! Het is vermakelijk om al de Chineesjes zo te zien! De muziek is heerlijk, maar na een uurtje besluiten we dat het tijd is om te gaan. Nog even een biertje als afzakkertje langs de straat(0,20euro per biertje) en dan gaan we terug naar het hotel.
Het is inmiddels 0.30u en na te hebben gedoucht babbelen we nog wat en rond 02.00u gaan we lekker slapen.

Ik wordt als eerste wakker rond een uurtje of 9, Scar volgt een uur later en uiteindelijk komt Timo om 11.00u bij uit zijn coma. We zijn inmiddels ook te laat voor het ontbijt dus besluiten we lekker buitenshuis een ontbijtje te gaan scoren. Timo en ik besluiten beide de beroemde “eggcoffee” te nemen. Opgeklopt eiwit met suiker hieraan toegevoegd met hieronder een shot espresso. De smaak is erg raar en ook de geur valt niet mee, maar na een aantal slokken went het aardig. Echter bestellen we dit niet meer tijdens de rest van de vakantie gok ik zo. Scar speelt op safe en neem een heerlijke kokosnootkoffie.

Na ook een broodje te hebben genuttigd lopen we naar de gevangenis van Hanoi. Hier snuiven we wat van de geschiedenis van Vietnam op. Het gebouw is niet heel boeiend, het is meer het verhaal erachter wat het dan toch wel interessant maakt. Er werden hier ook Amerikanen gevangen gehouden tijdens de Vietnamoorlog. Na een uurtje of 2 verlaten we het gebouw en lopen we langs de kathedraal, een supermooi gebouw.

We nemen een smoothie bij een tentje, hij is heerlijk en de eerste zonder toegevoegde suikers en echt fruit! We vragen aan de vriendelijke eigenaresse waar we lekker kunnen eten en zij verwijst ons naar een tentje in de buurt. Eten dan maar! We bestellen 4 gerechten en ze zijn allemaal heerlijk, het lekkerste eten tot nu toe in Vietnam! Met een volle buik keren we terug naar ons hotel, even rusten!

We gaan rond 18.30u de straat weer op en besluiten een heerlijke blueberry Sisha(waterpijp) te roken. We genieten van de taferelen die zich op de straat afspelen. Na een uurtje of 2 is het wederom tijd voor eten! We zoeken een gezellig restaurantje op en zitten hier heerlijk op het balkon met uitzicht op de chaotische stad. We bestellen een aantal gerechtjes en drinken wat biertjes. We besluiten toch nog even de nachtmarkt over te lopen en bezoeken zelfs een kunstgalerij, nooit verwacht, maar erg mooi!

We gaan rond 22.00u terug naar het hotel, waar we de tassen alvast klaarmaken voor de volgende dag, onze tocht naar Ha Long Bay. Ook lullen we nog heerlijk en rond 23.30u gaan de oogjes dicht.

Om 07.00u worden we wakker en maken ons klaar, nog even ontbijten en dan gaan we naar de wachtruimte. Rond 08.30u(eigenlijk moest het om 08.00u) worden we opgepikt. De rit met de bus duurt ongeveer 4 uur. Het is een semiluxe bus, want in 1ste instantie ziet die er prima uit, echter faalt die in de afwerking. Toch is het de meest luxe bus tot nu toe!

De gids Hieu reist al met ons mee en verteld diverse dingen over Vietnam, we merken al wel dat hij veel herhaald en Engels spreekt alsof wij kleine kinderen zijn.. Dit wordt leuk! De reis duurt lang en halverwege stoppen we bij een groot bedrijf waar ze ‘’lokale’’ producten verkopen. Het aansmeergehalte is hier ook erg groot, we kopen niets en lopen regelrecht door de winkel om een lekker broodje te scoren. Om 12.30u komen we dan aan in de haven. Rond 13.00u worden we met een kleiner bootje richting onze grote boot gebracht, een prima uitziende boot!

Onze kamer is lekker schoon en beter dan verwacht, echter is het bed toch niet heel comfortabel. We worden geroepen, we moeten lunchen. We hebben in de bus aangegeven wat we wel(kip, rund, vis) en niet(inktvis, varken en oesters) wilden eten en dus zijn we erg benieuwd wat we krijgen.

Er worden 1 voor 1 gerechtjes voor ons neergezet, van Salade, hete gerechten tot aan fruit aan toe. Het is ernstig veel en ook heel goed te doen! We eten wederom weer eens teveel en genieten hierna buiten(ook al is het erg bewolkt) van de heerlijke omgeving! De Karstbergen komen overal uit de zee gestoken, het is een prachtig beeld tezamen. Ook met de drukte valt het super mee, we zien zelfs geen 1 boot voor ons tijdens de rit naar onze plek waar we gaan kanoën. We arriveren hier na een kleine 1,5uur.

We gaan dus kanoën, iets wat Scar natuurlijk geweldig vindt! Scar en ik gaan samen en Timo(aka Schwarzenegger) mag zelf lekker gaan roeien. We kanoën om een van de bergen heen en gaan hierna via een grot naar een strandje, waar we dan even in het water liggen! Terug besluit Scar op de boot te gaan en Timo en ik varen de kano dus terug naar het beginpunt. Dit gaat met veel gein en geweld!

Rond 17.30u zijn we terug op de boot, we gaan lekker even douchen en verzamelen dan om 18.15u op het bovendek want we hebben hier een feestje zegt Hieu. Eenmaal aangekomen is Hieu bezig met een verhaal te vertellen, hierbij komt weer veel Aziatische fantasie bij kijken. Wij genieten van het fruit en de shakes die er staan en praten nog even. Om 19.15u is het tijd voor het diner. Het is wederom ernstig veel! We proppen ons weer lekker vol!

Na het eten komt een Amerikaanse man bij ons zitten en we praten een flinke tijd met hem, om 22.00u is het dan tijd om te gaan slapen. Het bed is niet geweldig, maar als we dan uiteindelijk allemaal stil zijn vallen we toch snel in slaap!

Om 06.00u gaat de wekker, we hebben de zonsopkomst gemist(hij was erg gelukkig toch niet)! We gaan naar het bovendek waar we om 06.20 wat Thai- Chi beoefenen, een soort yoga. Scar kijkt erg verbaast als ze ziet dat ik toch wel goed mee doet. Na een half uurtje is het klaar en gaan we ontbijten.

Om 07.30u bezoeken we een grot waar we net op tijd(voor de grote mensenmassa komt) naar binnen gaan. Hieu staat heerlijk over de stalactieten en stalagmieten heen te wrijven, ik irriteer me hier aan en geef op een duidelijk manier aan dat dit toch niet de bedoeling kan zijn. Als ik hem hier naar vraag negeert hij mij gewoon. Scar en Timo vinden beide dat ik iets te direct was en vertellen mij dit ook, op dit moment zie ik dit nog niet in! Ik vind het vooral irritant dat hij me negeert!

We lopen verder door de grot maar na 5 minuten is er geen ruimte meer om te bewegen, we verlaten de(toch al niet zo boeiende) grot. We gaan nog even naar een wit strand en lopen dan terug naar de boot. We zijn rond 09.00u weer terug en rond 10.00u krijgen we een demonstratie fruit snijden(in mooie figuurtjes dan). Ook maken we zelf nog wat heerlijke verse loempia’s(niet gefrituurd). Na dit alles zet de boot de weg terug in naar de haven.

Alhier lunchen we nog 1 keer op de boot alvorens we weer aan land gaan. Hier staat een busje voor ons klaar, we springen erin en zijn klaar om te gaan, terug naar Hanoi voor 1 nachtje. De busrit duurt erg lang, mede doordat we ook in een erg lange file terecht komen. We arriveren om 18.00u in Hanoi. We gooien onze spullen in het hotel en gaan hierna heerlijk eten in een restaurantje. We bestellen wederom en flink en sluiten af met een heerlijke smoothie(van het suiker loze winkeltje). Hierna gaan we terug naar het hotel waar we nog heerlijk even chillen onder het genot van een filmpje. Rond 23.00u gaan we slapen, morgen vertrekken we met de bus richting Ninh Binh, ook wel het droge Ha Long Bay genoemd.

We slapen heerlijk tot 08.30u uit en gaan dan rustig naar het ontbijt, na een heerlijk scrambled egg gaan we de tassen dan vlug inpakken. De bus zal om 09.30u klaarstaan. We halen het op tijd, echter wachten tot 10.15u voordat de bus ook echt arriveert. De busrit is gelukkig niet heel lang(zo’n 3uurtjes) en de reis gaat hierdoor ook erg snel! Het regent net als gister pijpenstelen!

Rond een uurtje of 12.30u komen we in Tam Coc, een plaatsje in de provincie Ninh binh. Het is nog 900meter lopen naar onze homestay toe(die we gisteravond met zijn 3en hebben uitgezocht). We besluiten om dan maar even te lunchen, hierbij wordt natuurlijk ook weer een biertje gedronken.

Rond 14.00u lijkt het dan iets minder te worden en we wagen een poging, echter begint het weer hard te regenen zodra we gaan lopen. We zetten door en na 15minuten door de regen te hebben gelopen komen we aan. Onze kamer ziet er schitterend uit en is erg praktisch, beter dan alle homestay’s waar we tot nu toe in hebben gezeten! We praten met de dochter van de eigenaar en deze geeft ons vele bruikbare tips.

Zodra het dan eindelijk klaar is met regenen(rond 15.30u) gaan we op pad. We gaan de rijstvelden en pagodes(gebouw in de vorm van een toren waarop elke verdieping een eigen dak heeft) die in de tempels staan bekijken, dit doen we ter voet. We lopen een heerlijk stukje en genieten van alle rust om ons heen. De uitzichten zijn ook bizar mooi, zo groen en de bergen zo mooi! Na 1,5uur blijft de regen aanhouden en besluiten we dan toch maar pas op de plaats te maken en terug te gaan naar onze homestay.

We douchen even lekker en gaan dan richting het stadje(rond 19.30u), hier zien we een tentje dat Indiaas eten serveert, lekker! We bestellen fors en eten het ook allemaal weer op. Ik denk dat je met het eten 6 mensen had kunnen voeden! We blijven nog even hangen voordat we besluiten terug te gaan. We babbelen nog wat en gaan dan rond 23.30u slapen, hopen op beter weer voor morgen!

Ik wordt om 07.00u wakker en merk dat het nog steeds ernstig hard regent. Onze planning was om te gaan fietsen, maar met dit weer zal dit niet zo fijn zijn. Om 08.00u loop ik naar de kamer en tot mijn verrassing zijn Timo en Scar ook al wakker. We gaan ontbijten en proberen een nieuwe planning te verzinnen. Timo stelt voor om naar de gym te gaan aangezien het nog tot 14.00u zal gaan regenen. Oke, laten we dat maar doen dan! Een primeur tijdens deze vakantie.

Rond 09.30u pakken we een grab naar het nabijgelegen stadje Ninh Binh en lopen de gym binnen. Voor 4euro pp mogen we de hele dag sporten. Timo vind het erg tof en stimuleert ons ook erg goed. We hebben een personal trainer voor vandaag! We houden het bijna 2 uurtjes vol en zijn dan volledig gesloopt. We pakken hierna een grab terug naar Tam Coc en hier gaan we naar een gezellig restaurantje, bestellen een smoothie en wat te eten en gaan hierna terug naar onze homestay. Inmiddels lijkt het weer op te knappen en dus besluiten we een fiets te gaan huren.

Om 14.00u vertrekken we op de fietsen en we besluiten via de rijstvelden naar een oude stad(genaamd Hoa Lu) te fietsen. Dit is een ritje van 15km. Onderweg zien we nog een heel mooi plekje waar we 4 koeien los zien lopen op de weg, 1tje komt er zelfs naar ons toe en deze kunnen we dan ook aaien. Het gebied is geweldig!

We fietsen verder en stoppen onderweg bij allemaal mooie puntjes(lees uitzichten) en pagodes. Uiteindelijk na een uurtje of 2 komen we aan bij de oude stad, eigenlijk valt dit erg tegen en behalve een oud vrouwtje dat wordt voortgetrokken door een os zien we niet veel bijzonders. We lopen er nog wel door heen, maar het valt tegen. Gelukkig was de weg er naartoe wel schitterend!

De weg terug is wat minder, de zadels beginnen nu toch wel pijn te doen en het trappen erg zwaar te worden. Met veel gevloek en getier komen we rond 18.00u thuis. We pakken hierna allemaal lekker een douche en gaan dan uiteten.

Op aanraden van onze gastvrouw van de homestay eten bij restaurant sunflower, een lokaal restaurantje. Hij is erg goedkoop en erg lekker, na ons eten gaan we direct naar huis. We zijn moe en morgen moeten we weer vroeg op(04.45u de wekker). We gaan voor de verandering vroeg slapen, 21.30u gaan de ogen dicht.

Ik heb een klotenacht, het eten is niet goed gevallen en hierdoor moet ik ook vaak naar het toilet! Ook Timo blijkt bij het wakker worden last te hebben van zijn maagdarmstelsel. Ook hij is vannacht aan de diarree gegaan! Lang leven het Vietnamese eten!

We besluiten ondanks de pijntjes toch op de scooter te springen(die hebben we gehuurd voor 1 dag) en naar de zonsopkomst te gaan kijken. Dit doen we bij een plek zo’n 5km van Tamcoc vandaan. We moeten 480 traptreden betreden en in de morgen is dit best pittig, echter staat hier heel wat tegenover! We hebben een ernstig mooi uitzicht en genieten er dan ook van! Rond 07.00u zijn we terug op de homestay en Timo en ik proberen voorzichtig een ontbijtje naar binnen te werken..

Het lijkt de goede kant op te gaan en om 08.30u vertrekken we met de scooter richting het National park van Cuc Phuong. Dit park is zo’n 70km rijden en met de scooter zal dit dan ook zo’n 2uur duren. De rit erheen is in het begin erg saai, want het eerste stuk gaat over een snelweg. Hierna is het vooral een mix tussen verhard en onverharde weg(met gaten overal). De laatste 15 tot 20km is echt geweldig, van fietsende kinderen, naar werkende mensen op de rijstvelden. Van loslopende koeien en ossen tot en aan de meest mooie uitzichten. We genieten er alle 3 immens van! We hebben het idee het ‘’echte’’ Vietnam te zien..

Rond 09.30u komen we aan in het begin van het NP, hier kunnen we een kijkje nemen in een turtle sanctuary. Hier worden allerlei zeldzame schildpadden opgevangen die zijn onderschept voor de handel(mensen eten de schildpadden), ook behandelen ze gewonde schildpadden. Ook hebben ze hier en voortplantingsprogramma en nadat de diertjes zich hebben voortgeplant worden ze weer terug gezet in de natuur. We worden rondgeleid door een erg goede en betrokken gids!

Na de schildpadden bekijken we ook de apenopvang nog even, waar ze ook hetzelfde doen. Het is met de apen echter slechter gesteld, van de meeste soorten zijn er nog maar rond de 700 van over! Dit komt door het stropen en door het verlies van hun habitat. Het is erg triest om dit wederom te moeten horen.. De gids verteld ook dat de regering er niets aan doet en niets om geeft omdat hun eerste doel is Vietnam een welvarend land te maken, dit gaat dus gepaard met het kappen van bos en dit land te gebruiken voor agrarische doeleinden.

Na de rondleiding moeten we nog een dik half uur scooteren voordat we bij de ingang zijn van het NP. Hier gooien we de scooter neer en beginnen we aan onze 6km durende loop. De vrouw geeft aan dat we er 2uur over gaan doen. Het is leuke loop met veel kleine diertjes(vooral hagedissen), echter zijn er wel veel trappen. Timo neemt dit keer de rol over van Scar en beklaagt zich meerdere malen over de loop, ik kan er wel om lachen. Na een klein uurtje komen we aan op de plaats van bestemming, een 1000 jaar oude boom. Helaas is hij niet zo indrukwekkend en we zijn hier dus snel ook weer weg, terug naar de scooters!

We passeren een grot, nemen snel een kijkje maar ook hier vinden we niets bijzonders. Na, in totaal 1,5uur, zijn we terug bij het begin. We gaan nog even wat lunchen en springen hierna de scooter op, terug naar de homestay. Onderweg maken we nog 1 stop, wederom bij een grot. Ook hier moeten we flink wat trappen op en ook Scar begint aan de klaagzang mee te doen, heerlijk! De grot zelf is groot, maar niet heel mooi.

We springen weer op de scooter en verhogen het tempo, het is toch wel erg glad dus oppassen geblazen. Na dik 1,5uur rijden keren we terug bij onze homestay, het is inmiddels 17.30u. Even opfrissen, lekker chillen en dan gaan we uit eten. We besluiten een veilige hamburger en een pizza te eten omdat Timo en mijn eigen darmen nog niet helemaal oké zijn.. Na het eten zijn we afgepeigerd, we willen liggen en niets doen! Rond 21.30u gaan we slapen, hopen op wat meer nachtrust!

We worden om 08.15u wakker, Timo en ik hebben beide nog last van de darmen. Toch besluiten we wat te ontbijten, hierna dan maar nog even chillen. We zoeken alvast een aantal dingen uit voor onze volgende bestemmingen. De eerste bestemming wordt Phong Nha, hier boeken we alvast een hotel en zorgen dat we met de bus mee mogen, deze vertrekt vanavond om 20.30u. We mogen alle spullen bij de homestay laten en mogen zelfs nog even lekker douchen bij terugkomst van de loop die we nog willen doen in Tam Coc. We gaan nog eenmaal een pagode bekijken.

Om 11.30u vertrekken we, het is ernstig heet en de zon schijnt heerlijk! We zweten ons alle drie te pletter en na een half uurtje lopen komen we aan op de plek. Het zijn wederom wat tempels, deze hebben we nu wel gezien. Het is niet veel bijzonders en dus vertrekken we snel ook weer.

We gaan lekker lunchen bij een erg gezellig plekje genaamd Chookies, hier bestellen Scar en Timo een burger en ik neem een tosti, want ik heb inmiddels alweer een keer of 4 moeten ontlasten :D.. We blijven hier de gehele middag hangen, de sfeer is erg relaxed en de banken heerlijk om lekker op te chillen, even bijkomen van de vele avonturen en lopen van de afgelopen dagen!

Rond een uurtje of 17.30u gaan we weg en pakken we in douche bij de homestay, hier nemen we afscheid van alle lieve mensjes en eten nog wat, wederom een lichtje maaltijd. Ik ben vooral erg bang dat het in de bus mis gaat, dus ik ga de gok niet wagen. Timo en Scar eten wel normaal, ook al begint het bij Scar nu ook te rommelen en heeft ook zij diarree..

Rond 20.00u lopen we richting de afgesproken plaats en als er rond 21.00u een bus aankomt lopen we er naar toe, van uitgaande dat dit onze bus is. Er wordt geschreeuwd door de chauffeur en deze maakt hierbij ook wegwerpgebaren. We krijgen geen uitleg en alle deuren van de bus worden weer gesloten, op deze drukte hebben ze niet gerekend. Er zijn ook nog maar een paar plaatsen over in de bus, nooit genoeg voor ons allemaal. Het lijkt zelfs nog even uit de hand te lopen als ik samen met een andere jongen verhaal ga halen, maar het loopt rustig af.

Ik besluit de dame waarbij we de bus tickets hebben geboekt te bellen en deze zegt dat ze de busmaatschappij zal bellen, de volgende bus die 15 minuten later arriveert neemt ons wel mee. Mijn naam stond zelfs op een lijstje geschreven, dat heeft ze dus even goed geregeld. Ook in deze bus was nog maar plek voor 3. Ik moet me bij 2 mensen(een koppeltje) bijvoegen die al half liggen te slapen, Timo heeft een eigen plekje en Scar moet naast 2 meisjes gaan liggen. De bus is vreselijk, hier gaan we niet kunnen slapen!

De stank van de wc(want ik lig ernaast) komt regelmatig voorbij gevlogen, het is echt te ranzig! Uiteindelijk proberen we wat te slapen en het lijkt ook nog te lukken. De busrit duurt gelukkig maar een uurtje of 7 en uiteindelijk slapen we alle drie wel wat. Om 04.00u komen we aan in Phong Nha, tijd om naar ons hotel te gaan..

• 02 September 2018 - 13:36

Annelies:

Ik vind het niet gek dat jullie last hebben van jullie darmstelsel, tjongejonge jullie eten wat af. Wel afzien om zeven uur in zo’n bus te moeten doorbrengen (gelukkig zijn jullie wel wat gewend). Zo te lezen is de natuur in Vietnam ook erg mooi. Ik ga de plaatsen die langsgekomen zijn opzoeken. Nog heel veel mooie momenten toegewenst met z’n drieeen. Dikke kus

• 02 September 2018 - 14:04

Gerda:

Fijne tijd met zn drieen!
    Na zo’n lange tijd een bekende uit Nederland! Leuk hoor!

• 02 September 2018 - 23:36

Padre:

De tering! Vreten en nog eens vreten! Zat eigenlijk al reeds lange tijd te wachten op diarree, hetgeen niet onwaarschijnlijk is in dergelijke landen. Maar goed. Het verslag doet mij vermoeden dat jullie een soort van reis tegen de klok aan het maken zijn. (Jos denk nog even aan de tekst van Cat Stevens: 'Just relax, take it easy'.)

Mannen en vrouw, dikke liefde van padre en blijf genieten!

XXX

• 03 September 2018 - 04:58

Mary Zwaan:

Balen als je diarree hebt maar ook niet zo gek na al dat eten hihi. Heel veel plezier maar weer met zijn drieën nu. Aan de foto's te zien is het daar ook weer een prachtige natuur.

• 16 September 2018 - 10:48

EA V D HEK DE GROOT Bets 1929:

hoy met zijn 3en sjonge wat eengedoe allemaal als ik dit leest ben ik bek af van eten en reizen wat jullie doen Trouwens jos wat is een kut boot???? nooit gezien bij mijn weten grapje nou weer veel liefs en een knuffel van oma bets,,,,,,,